Karácsony: A 3-as metró nem budapesti, hanem nemzeti ügy

2023. március 20. – 11:14

Karácsony: A 3-as metró nem budapesti, hanem nemzeti ügy
Karácsony Gergely – Fotó: Rostás Bianka / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Hétfő délelőtt átadták a 3-as metró újabb két állomását: délután egy órától már a Nyugati pályaudvar és az Arany János utcai megálló is az utasoké. Ezzel összeért a felújítás déli és északi vége, így hétköznaponként egészen Kőbánya-Kispesttől Újpest-Központig jár a metró, de a Lehel téren és a Nagyvárad téren továbbra is csak áthalad. Az átadón Karácsony Gergely arról beszélt, hogy a 3-as metró nemzeti ügy, Navracsics Tibor szerint pedig igenis tud együttműködni a főváros és a kormány.

A mostani átadás azért fontos lépés, mert öt és fél évvel a felújítás megkezdése után újra a két végállomás között jár a metró. Az átadón Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter arról beszélt, hogy a projekt jól mutatja, lehet együttműködés a főváros, a kormány és az EU között. „Lehetnek politikai és akár stratégiai véleménykülönbségek a felek között, a beruházás akkor is létrejött” – mondta. Navracsics szerint ez a vonal nemcsak a budapestieké, hanem az egész országé, sőt valójában egész Európáé.

Karácsony Gergely főpolgármester elmondta, hogy Budapest idén százötven éves, de idén született kétszáz éve Andrássy Gyula is, aki egyértelművé tette, hogy Budapest nélkül nincs Magyarország. Hozzátette:

„A hármas metró felújítása nem budapesti, hanem nemzeti ügy.”

Felhívta a figyelmet, hogy a beruházás nagy része a háttérben, az utazóközönség számára nem látható részen zajlott, de szerinte a megállók is jól sikerültek: „A tervezők megtalálták az egyensúlyt a régi és az új között.” Beszélt a jövőről is, aminek része, hogy korszerűsítsék a metró felszíni szakaszát, az aluljárókat és a tereket: zajlik a Határ úti csomópont korszerűsítése, tervezik a Göncz Árpád városközpont felújítását is, de a csatlakozó villamosokat is szeretnék fejleszteni.
Ehhez Karácsony szerint a kormány és a főváros megállapodása értelmében ott vannak már az európai uniós források, „dolgozni kell, hogy ezek meg is érkezzenek” – mondta.

Fotó: Rostás Bianka / Telex Fotó: Rostás Bianka / Telex
Fotó: Rostás Bianka / Telex
Fotó: Rostás Bianka / Telex

Karácsony végül megköszönte az előző városvezetés és Tarlós István munkáját. Köszönetet mondott a BKV-nak, a BKK-nak, a Budapest Közútnak és a kivitelezőknek, valamint a fővárosiaknak is, hogy türelmesek voltak.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elmondta, hogy azért jelentős ez az átadás, mert így megszűnik a felszíni buszos pótlás, újra végig jár a metró. A beruházás méretét szerinte mutatja, hogy 3500 ember dolgozott a metrófelújításon, a lefektetett erőskábelek hossza pedig elérne egészen Barcelonáig. Bolla megköszönte mindenkinek, aki részt vett a felújításban, kiemelte: azt úgy sikerült megvalósítani, hogy végig jártak a metrók, és csak szakaszokat zártak le.

Öt és fél éve készül a 225 milliárdos beruházás

Budapest leghosszabb, 20 állomásos metróvonalának felújítását még 2017 novemberében kezdték el az északi szakasszal. Az Újpest-központ és a Lehel tér közti részt még 2019 márciusában adták át, ezután következett a déli szakasz felújítása. A Kőbánya-Kispest és Nagyvárad tér közti korszerűsítés 2020 végén ért finisbe – a projekt elején még azt tervezték, hogy ekkor már az egész vonalat át fogják adni, de ekkor még hátravolt a legösszetettebb, középső szakasz.

A Lehel tér és a Nagyvárad tér közti részt 2020 novemberében zárták le teljesen. A középső, belvárosi részen nem egyben, hanem szakaszosan zárták le az állomásokat: a Ferenciek terén és a most átadott Arany János utcánál már 2020 tavaszán elkezdődött a munka, aztán júliusban a Semmelweis Klinikák és a Corvin-negyed következett. Végül 2020 novemberében a megmaradt három állomást – Kálvin tér, Deák Ferenc tér, Nyugati pályaudvar – zárták le.

Fotó: Rostás Bianka / Telex Fotó: Rostás Bianka / Telex
Fotó: Rostás Bianka / Telex Fotó: Rostás Bianka / Telex
Fotó: Rostás Bianka / Telex

Ahogy a lezárás, úgy az átadás is szakaszosan történt: a Kálvin teret, a Corvin-negyedet és a Semmelweis Klinikákat már tavaly májusban visszakapták a budapestiek. Az átadón a jelenlegi főpolgármester mellett részt vett a korábbi is, Tarlós István és Karácsony Gergely egymásnak is megköszönték a felújítást. Idén januárban pedig a Ferenciek terét és a Deák Ferenc teret adták át. Az átadón akkor is Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter vett részt, aki arról beszélt, hogy „túl kell nézni” a főváros és a kormány között időről időre felmerülő vitákon. A teljes beruházás 225 milliárd forintba került, ehhez a fővárosi önkormányzat 7 milliárdot adott, 178 milliárdot pedig az unió állt, a többit a kormány.

A hétfő délutántól a fővárosiak nem csak a két megújult állomást, hanem a korábban már átadott Dózsa György úti megállót is visszakapják. Ezt az állomást azért kellett újra lezárni, mert a felújításkor nem akadálymentesítették, ezt pótolták az utóbbi hónapokban. Fontos, hogy a pótlóbuszoktól még nem végleg búcsúzik a vonal: hétvégente a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között továbbra is buszra kell majd szállni. Mivel két állomás – Lehel tér, Nagyvárad tér – még felújítás alatt áll, itt állomáspótló buszokat állítanak majd szolgálatba. A hétfő délutántól érvényes közlekedési rendről és a pótlás miatt kialakított busz- és villamosjáratok jövőjéről a BKK weboldalán olvashat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!