Villamost álmodik a főváros a Bajcsy-Zsilinszky útra

2023. március 24. – 14:40

Villamost álmodik a főváros a Bajcsy-Zsilinszky útra
Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Rövid távon: új bicikliutak és gyalogátkelőhelyek és több troli, hosszú távon: újjáéledő sugárutak, villamos a Bajcsy-Zsilinszky úton és megújuló Nyugati tér – így lehet röviden összefoglalni a főváros kerületekkel egyeztetett koncepcióját, amit a 3-as metró vonalán található utak és terek használatára alkotott. Pénteken közös sajtótájékoztatót tartott a főpolgármester és több kerületvezető; az eseményen ott volt Soproni Tamás, Niedermüller Péter, Pikó András és Ferencváros alpolgármestere, Reiner Roland is.

Az Újjáéledő sugárutak 2030 koncepció tartalmazza a 3-as metró felújítása utáni terveket, ezekről egyeztettek a kerületekkel és szakmai szervezetekkel. „Ki szeretnénk használni a történelmi lehetőséget, ami a felújításból adódik” – mondta Karácsony Gergely. Hozzátette:

nem szeretnék azt, ha a metró szebb lenne, mint az utca.

A fejlesztési programnak több eleme van, rövid és hosszú távúak is. A rövid távúak közé tartozik:

  • a már megvalósult mellé további gyalogátkelőhelyek építése;
  • új bicikliutak kialakítása az Üllői úton és a Váci úton (a felszabadult buszsávokban);
  • dízelbuszok kiváltása trolibuszokkal.

Ezek részleteiről a főpolgármester elmondta, hogy a metrópótlás miatt 17 új gyalogátkelőhely épült a fővárosban, ezen túl a következő hónapokban az Astorián és a Nyugati téren is épülnek új zebrák. A jövőben mindkét tér teljesen akadálymentes lesz, nem kell majd lemenni az aluljáróba, hogy átkelhessünk a tér másik oldalára.

Karácsony történelmi lehetőségnek nevezte, hogy a buszsávok miatt csökkent az utak áteresztőképessége. Ezeket a felszabadult buszsávokat a budapesti bringasztráda-koncepció összekötéséhez fogják felhasználni. Ennek értelmében

az Üllői úti buszsávokból a Kálvin tér és a Népliget között bicikliút lesz majd,

ez kapcsolódik a Népligettől kifelé vezető, már meglévő szakaszhoz. A másik irányba pedig a Nyugati tértől kifelé lesznek új bringasávok azon a szakaszon, ahol ma még nincsenek. Az így is hatalmas torlódásokat azonban nem szeretnék tovább növelni, ezért

a Kiskörúton és a Bajcsy-Zsilinszky úton visszaadják az autósoknak a forgalmi sávokat.

Szintén a rövidebb távú tervek közé tartozik, hogy több helyen trolibuszokkal váltanák ki a dízelbuszokat. Az egyik példa a 9-es busz: ehhez néhány helyen még szükség van felsővezetékek kiépítésre, azonban itt előnyt jelent, hogy az új trolibuszok bizonyos ideig tudnak áramszedő nélkül is közlekedni.

Látványterv kerékpársávval – Forrás: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal
Látványterv kerékpársávval – Forrás: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal

Későbbi, 2024 utáni terv, hogy átadják a megújult Városháza Parkot, ami hatalmas zöldterület lesz a belváros közepén. Szintén később, várhatóan 2026 után a főváros a felüljárók elbontását is elkezdené – köztük a népligetit és a Nyugati térit –, Karácsony szerint ezeket tudja majd nélkülözni Budapest. Szintén 2026 utánra tolódik egy nagyobb léptékű projekt: ekkorra tervezik, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úton visszaépítik a villamost, amivel összekötnék a Deák teret a Lehel térrel – így egészen Káposztásmegyertől Budáig lehetne villamosozni a szakaszon.

Ezek megvalósításához azonban az egyik nagyon fontos kérdés a pénz:

több mint 200 milliárd forintos fejlesztési csomag van közlekedés- és közútfejlesztésre az Európai Unió támogatásából, ehhez persze az kell, hogy az ország megkapja a forrásokat

– mondta Karácsony. A másik fontos elem a politikai akarat, ami a főpolgármester szerint megvan. A városi sugárutakról azt mondta, hogy azok nem is autópályák, de nem is sétálóutcák lesznek. Ezzel azt érnék el, hogy visszatérjen az élet ezekbe az utcákba, legyenek üzletek, kávézók, amik elől nem kell „aluljárókba menekülni”.

A főpolgármester szerint erre pozitív példa a Károly körút korábbi megújulása – a szakaszon korábban sokkal több autós sáv volt, és kevesebb zöldfelületet.

Megújuló Nyugati tér, Podmaniczky park és tisztább levegő

A kerületi polgármesterek egyenként is ismertették a kerületükre vonatkozó terveket. Soproni Tamás, Terézváros polgármestere a Nyugati tér megújításáról azt mondta, a megszűnt BFK nagyon jó terveket készített, viszont a kormány keresztülhúzta azokat.

Terézváros azonban igyekszik átvállalni projekteket, ennek első pontja a Nyugati tér akadálymentessé tétele lesz.

A tér és a hozzá tartozó aluljáró, illetve a Puczi Béla tér (a Westend bejárata előtti tér) megújítását a következő ciklus nagy projektjének nevezte. A Ferdinánd híd és az Eiffel tér közti rozsdaövezet megújítását is tervezik, itt egy parkot hoznának létre – egyeztetnek is erről a kormánnyal, amit Soproni biztatónak nevezett.

A Nyugati tér látványterve felüljáró nélkül, szintbeli kereszteződéssel – Forrás: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal
A Nyugati tér látványterve felüljáró nélkül, szintbeli kereszteződéssel – Forrás: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal

Pikó András, Józsefváros polgármestere azzal kezdte, hogy miért „nehéz sorsú” kerület az övék: kevés parkjuk van, hatalmas az átmenő forgalom, gyerekeik pedig benzingőzben nőnek fel. Ennek orvoslására 30 km/h-s területeket vezetnek be, rengeteg helyen próbálnak forgalmat csillapítani, és bevezették a nem kerületi lakosok számára a fizetős parkolást is.

Megújítanák Józsefváros tömegközlekedését, ez „trolisítást” jelent majd, ennek már megvalósult eleme a meghosszabbított 72-es troli és az új 83-as troli is, de támogatják, hogy a 9-es busz is troli legyen.

Niedermüller Péter, Erzsébetváros polgármestere a kerületi forgalomcsillapítási tervről beszélt, ami szerinte sok konfliktust szült, hiszen sokan harminc évig „kedvükre kocsikázhattak a kerület szűk utcáin”. Újdonság azonban, hogy

a belső-erzsébetvárosi forgalomcsillapítási tervet ki fogják terjeszteni a külső kerületrészekre is.

Ezen túl a zöld területeket is növelni szeretnék: megújítják és zöldítik majd a Klauzál teret, emellett sok pályázatot indítanak, amivel a társasházak hozzájárulhatnak ahhoz, hogy zöldebb legyen a kerület.

Reiner Roland, Ferencváros alpolgármestere elmondta, hogy fontosnak tartják az Üllői út megújítását is, ami „élesen elválasztja a kerületet Budapest többi részétől”.

A IX. kerületben két metróállomás környékét is tervezik felújítani: az Ecseri úti megállót teljesen, „faltól falig” felújítják, a Pöttyös utcánál pedig egy kisebb felújítást terveznek.

Fontos lesz a jövőben a Népliget rendezése is, ami egy fővárosi projekt – ehhez már kiírták az ötletpályázatot. Az alpolgármester reálisnak tartja a Népligeti felüljáró elbontását.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!