Szijjártó most egészen messzire ment a lájkbajnoki címért
2022. július 24. – 20:12
Újra eljött a vasárnap, és a hagyományoknak megfelelően a Lájkbajnokság aktuális fordulójával búcsúztatjuk a hetet itt a Telexen. Politikusok viselt dolgai a közösségi médiában, mindennapos kommunikációs háború, propaganda, elemzés, népszerűségi listák, váratlan asszociációk.
Múlt héten ott hagytuk abba a magyar politika végtelen szappanoperájának történetét, hogy a választási KO óta a földön fekvő ellenzék megmozdult, elkezdett életjeleket mutatni, a kormányoldal pedig nemigen reagált erre semmit. Míg Budapesten egyre kisebb lelkesedéssel folytatódtak a tüntetések, a Fidesz elvonult a hagyományos tusványosi dzsemborijára; mi ennek a felénél zártuk le a heti versenyt, szóval ha előkerül valami kommunikációs csodafegyver vagy mondjuk egy medve Orbán beszéde alatt, az majd a jövő heti fordulóban érezteti csak a hatását.
Lássuk is a heti végeredményt – ennyi lájkot gyűjtöttek a legnépszerűbb magyar politikusok Facebookon:
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Szijjártó Péter | 278 000 | ▲ |
2. | Orbán Viktor | 202 000 | ▲ |
3. | Jakab Péter | 197 000 | ▲ |
4. | Hadházy Ákos | 143 000 | ▼ |
5. | Jámbor András | 111 000 | ≡ |
6. | Varga Judit | 111 000 | ≡ |
7. | Ujhelyi István | 92 000 | ▲ |
8. | Karácsony Gergely | 82 000 | ▲ |
9. | Dúró Dóra | 77 000 | ▲ |
10. | Mesterházy Attila | 71 000 | ▼ |
11. | Gyurcsány Ferenc | 69 000 | ▼ |
12. | Novák Katalin | 62 000 | ▼ |
13. | Zsigmond Barna | 60 000 | ▼ |
14. | Márki-Zay Péter | 58 000 | ≡ |
15. | Menczer Tamás | 35 000 | ▲ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a június 15, péntek reggel 7:44 és július 22, péntek reggel 7:44 közti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
Tusványostól Moszkváig
Miközben a fideszesek Erdélyben buliztak, hallgatták egymás beszédeit, és természetesen focimeccsre mentek (belegondoltunk már, mennyire kínos lehet olyan fideszes fejesnek lenni, akit hidegen hagy a foci, mégis muszáj eljátszania, hogy rajongó?), Szijjártó Péternek Moszkvába vezetett az útja, gázt szerezni. Láthatóan eléggé feszengett, amikor Szergej Lavrov orosz külügyminiszter gyakorlatilag biodíszletnek használta, hogy egy EU-s miniszterrel közös sajtótájékoztatón mondjon olyanokat, hogy az ukránok tulajdonképpen saját magukat lövik. Ezzel együtt – vagy talán épp emiatt – összejött neki a lájkbajnoki cím, az elmúlt négy hétben már harmadszor. A verseny sokáig jóval szorosabb volt, mint a végeredmény sejteti, a Szijjártó-Orbán-Jakab-Hadházy négyes változatos sorrendben előzgette egymást jó pár napig, hogy aztán a végére a két fideszes lehajrázza a két ellenzékit.
Lassan ideje lenne egy jó Békemenetnek, hm?
Múlt héten konstatáltuk, hogy a Fideszt mintha meglepte volna a kata kinyírása és a rezsicsökkentés-csökkentés kiváltotta össznépi felháborodás, és nem készültek rá a kínos helyzetekben szokásos figyelemelterelő-ellenségképmutogató narratívával. Erre a hétre ez némileg változott de szó sincs sok gigatonnás kommunikációs atombombáról, nem indult nemzeti konzultáció arról, hogy meleg szobrász ne készíthessen 30 méternél nagyobb köztéri aranyszobrot Soros Györgyről, vagy népszavazás arról, hogy legyen-e béke Ukrajnában. Sőt, a kormánypárt még mindig inkább kommunikációs defenzívában van, ami merőben szokatlan a Rogán-művektől. Nincs egységes kommunikáció, sok üzenet van, azok is elég gyenge lábakon állnak:
- A katások mind adócsalók voltak, megérdemelték az emelést
- A rezsicsökkentés valójában megmaradt
- És különben is, Gyurcsány sokkal előbb megszüntette volna
- Nyugat-Európában pedig már nincs se gáz, se áram, se benzin
Ez kicsit olyan, mintha egy 6-0-ra elvesztett focimeccs után az edző megmagyarázná, hogy tulajdonképpen 84 olyan perce volt a meccsnek, amikor nem kaptunk gólt, és csak 6, amikor igen; és más csapatok tuti hogy legalább 39-0-ra kaptak volna ki a helyünkben.
És ez is csak félgőzzel megy, nem kapcsolták be a Megafont, nincs a csapból is folyó Youtube-kampány. De mi lehet ennek a magyarázata? Ennyire nem lepődhetett meg a Fidesz, és nem létezik, hogy csak ezek a béna, a hardcore békemenetelők meggyőzéséhez is sovány panelek jutottak az agytröszt eszébe. A legvalószínűbb megoldás sajnos elég vészjósló: ha még nem jutottak el a rossz hírek bejelentésének a végére, felesleges elindítani a kommunikációs ellentámadást. Nem akarunk ötleteket adni, de ott van például a 480-as benzinár, amit nem lehet a végtelenségig tartani, ráadásul az EU is morog miatta…
További random érdekességek a toplistáról
- Jakab Péternek ahogy gyengülnek a pozíciói a Jobbikban, úgy erősödik Facebookon, ahol egyre nagyobb távolságot tart a párttól: saját arculat, saját logó, saját szlogen. Érdekes lesz megfigyelni, vajon hová fut ez ki, hiszen az előválasztás óta világos, hogy a facebookos népszerűséget Jakab nem tudja egy az egyben szavazatokra és támogatásra váltani.
- A katás-rezsinöveléses felháborodás a múlt héten Hadházy számait dobta meg legjobban, ő most kicsit visszaesett, Jámbor András azonban továbbra is 100 ezer lájk felett szárnyal, ami nála minimum a duplája az utóbbi hónapok átlagának. Úgy tűnik, őket látja a közönség a leghitelesebb arcoknak ebben a témában, jó kérdés, mit tudnak majd hosszú távon kezdeni ezzel a lendülettel.
- Novák Katalin, akiről a köztársasági elnöki beiktatása után pár hétig úgy tűnt, felkapaszkodik az elsővonalas fideszes influenszerek közé, szép lassan visszaesik a másodosztályba.
It's all 'bout the money
A kormány egyre jobban tekeri fel a „háborús infláció” mantra hangerejét, a mostani 5 millió forintos rásegítéssel két hete futó hirdetés már 3,4 milliós nézettségnél jár. Nem egy Gyurcsány-show, szintű túladagolás, de lassan közeledik hozzá. Jó kérdés, hogy vajon mennyire sikerül ezzel elfedni ezzel a tényt, hogy azt a bizonyos inflációt valójában csak részben okozza a háború, amúgy vastagon benne van a kormány keze is. De ezen túl is, mintha nagyon-nagyon lassan, de kezdene felpörögni a hirdetési biznisz, bár a hagyományosan nagyon sokat költő propagandista nagyágyúk továbbra sem nyitották ki a pénztárcákat.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Magyarország kormánya | 5 000 000 |
2. | Mediaworks | 1 600 000 |
3. | Márki-Zay Péter | 1 200 000 |
4. | Demokratikus Koalíció | 700 000 |
5. | Alapjogokért központ | 500 000 |
6. | Megoldás mozgalom | 500 000 |
7. | Hirado.hu | 500 000 |
8. | Momentum | 400 000 |
9. | Nyugati pályán | 400 000 |
10. | Donáth Anna | 300 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a július 13. és 19. közti időszak költéseit mutatják.)
A tőmondatokon túl
A hét legnépszerűbb posztjainak listáját Orbán uralja, ami persze nem meglepetés, sőt. Az már inkább, hogy milyen alacsony számokat láthatunk; itt azért a 40-50 ezer lájkos posztok szoktak jellemzők lenni az élen.
- Orbán fejtegetése a háborús inflációról és az energiavészhelyzetről – 29 ezer interakció
- Orbán elindul Tusványosra – 27 ezer
- Orbán meccsre megy Erdélyben – 25 ezer
- Varga-Damm Andrea levezeti, hogy REZSITERROR van – 24 ezer
- Jakab Péter bejelenti, hogy leváltották a Jobbik-frakció éléről, de „én maradok a nép pártján” – 23 ezer
A listavezető Orbán-poszt különösen érdekes, leginkább azért, mert ez most nem egy tőmondat, hanem egy nála ritkán látható, szokatlanul hosszú eszmefuttatás (valószínűleg az ilyeneket tényleg ő írja, nem a stábja). Az is kiderül belőle, hogy Orbán ugyan nagyon tehetséges szónok, de írásban jóval gyengébb, a szöveg elég zavaros, és az unalomig ismert panelek közül néha egész meghökkentő félmondatok ugranak ki („belelépünk a háborúk korába”???).
Az űrkutatási fakenews-főispán színre lép
Az egyes reakciótípusokból legtöbbet besöpört posztok toplistáján a szokásos nevekkel találkozhatunk, a legfeltűnőbb újdonság, hogy Orbán posztjai milyen ipari mennyiségben kapják a nevetős reakciókat. Ezen, és az előző listán is megfigyelhetjük, hogy a heti lájkbajnok Szijjártó neve egyetlenegyszer sem bukkan fel, ő a szorgos spammelés taktikáját követi, igazán népszerű posztokat hagyományosan csak akkor tud villantani, ha beveti a gyerekeket, vagy Dzsudzsák Balázst.
- A legtöbb megosztás: Hadházy azt fejtegeti, hogy a kormány az áram árát évek óta úgy manipulálja, hogy Mészáros Lőrinc minél többet keressen rajta
- A legtöbb komment: Orbán, és a háborús infláció
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy és az áram ára
- A legtöbb meglepett emoji: Hadházy sztorija arról, hogy valaki Orbán Viktor adataival regisztrálta magát gipszkartonozó szakmunkásként a svájci munkaügyi hivatalnál
- A legtöbb szomorú emoji: Jakab leváltása a Jobbik-frakció éléről
- A legtöbb szívecske: Orbán videója az erdélyi focimeccsről
- A legtöbb nevető emoji: Ujhelyi István, „azért az elég sajátosan hangzik, hogy Ferencz Orsolya, űrkutatásért felelős főispán” (utána hat (!) Orbán-poszt, és egy Menczer Tamás, egyiket se viccnek szánták)
Azt azért jegyezzük meg, hogy űrkutatási főispán valójában nincs, Ferencz Orsolya ugyanis miniszteri biztos, nem pedig a megyei kormányhivatalokat vezető kormánymegbízottak egyike, akik most az új címkét megkapták. Persze egy címzetes nádor vagy bán pozíció bármikor leeshet neki is.
A legtöbb megosztás
Helyreállt a világ rendje, Hadházy újra az élen. Varga-Damm Andrea a múlt heti bombaposztja (már 1,7 millió indításnál jár a videó, és közel 70 ezer megosztásnál) után megpróbálta emelni a tétet, a felütés – REZSITERROR! – ígéretes is volt, de aztán a tartalom önismétlésbe fulladt, nem is sikerült megközelíteni vele a múlt heti eredményt.
Heti megosztások | |||
---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 37 700 | ▲ |
2. | Jakab Péter | 21 700 | ▲ |
3. | Mesterházy Attila | 16 500 | ▲ |
4. | Jámbor András | 16 400 | ▼ |
5. | Ujhelyi István | 12 100 | ▲ |
6. | Czeglédy Csaba | 12 000 | ▲ |
7. | Varga-Damm Andrea | 10 700 | ▼ |
8. | Szijjártó Péter | 10 500 | ≡ |
9. | Orbán Viktor | 8 000 | ▲ |
10. | Gyurcsány Ferenc | 7 100 | ▼ |
Rezsiterror és tüntetések
A virális posztok toplistáját a héten teljesen ledominálták a videós bejegyzések:
- Jámbor András videója a margit-hídi tüntetés feloszlatásáról – 84,7x szorzó
- Varga-Damm Andrea és a rezsiterror – 34,9x
- Menczer Tamás videója az ATV-s szerepléséről – 16,7x
- Jámbor András mutatja, ahogy a parlamentben a kormánytagoknak átadják a tüntetők petícióját – 14,9x
- Czeglédy Csaba felidézi, hogy Orbán a választások után mit mondott a megszorításokról (azt, hogy nem lesznek) – 12,7x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
Második hete szinte kizárólag az ellenzék témái uralják a virális színteret (Menczer kicsit kakukktojás itt, mert ő azt próbálta megmagyarázni a tévében, hogy miért nincs igaza az ellenzéknek – saját bevallása szerint is sikertelenül), ami figyelmeztető jel lehet a fideszes kommunikációs agytrösztnek, hogy kicsúszott a kezükből a közbeszéd feletti kontroll.
Instán Novák Katalin múlt héten még komoly trónkövetelőnek tűnt, de úgy látszik, azóta kifogyott a lendülete. Orbán hozza a szokásos szintet, 3-4 poszt egy focimeccsről garantáltan elég neki itt a bajnoki címhez.
Ha nincs sok izgalom Instagramon, a politikusok kajás posztjaihoz szoktunk fordulni, de úgy tűnik, a brutális hőségben a gasztropornó se megy annyira, egyedül Nagy István mérsékelten Michelin-csillag-esélyes lecsóját tudjuk most felmutatni, de abban sincs sok köszönet. Ide számolhatjuk még esetleg Varga Judit Csíki sört csapolós posztját is, sose gondoltuk volna, hogy ennyire kemény meló miniszter-influenszernek lenni, még a Volt egyszer egy Hollywood stáblista utáni bónusz jelenete is eszünkbe jutott.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 33 400 | ▲ |
2. | Varga Judit | 10 800 | ▲ |
3. | Szijjártó Péter | 10 100 | ▲ |
4. | Novák Katalin | 10 000 | ▼ |
5. | Márki-Zay Péter | 8 100 | ▲ |
6. | Hadházy Ákos | 7 800 | ▼ |
7. | Nagy István | 3 900 | ▲ |
8. | Jakab Péter | 3 000 | ≡ |
9. | Dúró Dóra | 2 400 | ▲ |
10. | Karácsony Gergely | 2 300 | ▲ |
Meglepetés a végére
Múlt héten azzal jellemeztük a propagandaoldalak mezőnyének bebetonozott állapotát, hogy itt legfeljebb akkor lesz változás, ha a Megafon megnyitja a pénzcsapot, vagy ha az oroszok elzárják a sajátjukat. Nagyobbat nem is tévedhettünk volna.
Kellett egy hét a katás és rezsinöveléses bejelentések után, hogy felpörögjenek az ellenzéki propagandaoldalak, de meglett az eredmény, a Nyugati fény bődületes, félmillió lájk feletti eredménnyel ugrott az élre. Öt ellenzéki oldal szerepel a toplistán, ilyesmi emberemlékezet óta nem fordult elő, új versenyző az élvonalban az OLKT (Orbán lapjáról kitiltottak társasága), és a Tízmillióan az előrehozott választásokért nevű oldal. Utóbbinak a névváltoztatási archívuma önmagában egy Örkény-egyperces: eredetileg „Egymillióan az előrehozott választásokért” volt a neve, amikor a 2014-es választás után pár hónappal létrejött, és azóta:
Érdekes még megfigyelni, mennyire magas számokat produkálnak a propagandaoldalak – jóval magasabbakat, mint például a választási kampányban, amikor sokkal nagyobb volt a tét, és tízmilliók röpködtek szponzorált posztokra. Ezt részben a háború okozza, és az azzal járó oroszbarát narratívák sulykolása (meglepően nagy a fogadókészség ezekre fideszes oldalon), és emellé most a túloldalról becsatlakozott a katás-rezsinöveléses-tüntetéses felfokozott hangulat hatása is.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Nyugati fény | 555 000 | ▲ |
2. | Vadhajtások | 433 000 | ▼ |
3. | Gond-olkodó | 362 000 | ≡ |
4. | Orosz hírek | 333 000 | ▼ |
5. | Deák Dániel – Megafon | 240 000 | ▲ |
6. | Elemi | 218 000 | ▼ |
7. | Ellenszél | 144 000 | ≡ |
8. | Bohár Dániel – Megafon | 141 000 | ≡ |
9. | OLKT 2 | 135 000 | ▲ |
10. | Tízmillióan az előrehozott választásokért | 103 000 | ▲ |
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)