Orbán: Köszönöm! Facebook népe: Lájkolom!

2022. április 10. – 17:11

Orbán: Köszönöm! Facebook népe: Lájkolom!
Illusztráció: Fillér Máté / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Ilyen sem volt még: ez az első Lájkbajnokság, ami egy parlamenti választást követő héten jelentkezik. Kíváncsi vagyok, mi lett volna akkor, ha négy évvel ezelőtt is így követjük a lájkokat, megosztásokat, virális posztokat, propagandaköltéseket és egyéb statisztikákat, és akkor lehetne egy jó összehasonlítós cikket írni abból, hogy mennyi minden változott. De sajnos nem követtük, úgyhogy csak azt tudjuk elemezni, mi történt abban a pár napban, amikor minden párt ráhajtott a választásra, majd, hát hogy is mondjam, sokuk vegyes érzésekkel távozott onnan. Ez a 72. Lájkbajnokság a Telexen.

A Lájkbajnokságnak már hetek óta stabilan van egy győztese, akit úgy hívnak, hogy Orbán Viktor, és óriásiakat tud robbantani unokás posztokkal, kiragadott interjúrészletekkel, most pedig egy konkrét kedvcsináló kampányt készített a közösségi felületeire azzal, hogy visszaszámolt a választásokig, és mindig egyre több családtagot ültetett a híres-hírhedt kanapéjára. Ezen a héten ennek a bődületes kampánynak az eredményét kaptuk meg, Orbán toronymagasan nyert, még a múltkori Philip K. Dick-i hetét is sikerült túlszárnyalnia, pedig akkor még Kis Grófóval is szelfizett és Roxette-dalszöveget is posztolt.

Az előző gyűjtésben 1,1 millió interakciót hozott össze Orbán Facebook-oldala, most ezt sikerült egy majdnem 50 százalékos emelkedéssel 1,6 millióra feltornászni. Hiába pörgetem a Lájkbajnokságok belső statisztikai archívumát, egyszerűen megközelítőleg sem tudok mondani ekkora fölényt, Orbán Facebook-interakciója két méréssel korábban az e heti harmada volt. Súlyos számok ezek, bár azért ne felejtsük el, hogy a való életbeli interakció a Fidesz–KDNP-re 2 898 422 darab szavazat volt múlt vasárnap, és ahhoz nem volt elég az ember telefonját nyomkodni.

Természetesen mondanom sem kell, hogy kollégám, felettesem, szellemi vezetőm, Hanula Zsolt értően látta előre, hogy mi fog történni, amikor múlt héten azt írta, hogy Orbán millió feletti eredménye „nem látszik megismételhetetlennek: ha nyeri a Fidesz a választást, már hétfő estére meglehet az új rekord csak az ünneplő és hálálkodó posztokkal”. Így is lett!

Ízlelgessük, már amennyire ízlelgetni lehet az ilyesmit: a heti interakciók toplistájában szereplő emberek a Facebookon összesen 4 millió 816 ezer reakciót gyűjtöttek be. Egy átlagos héten, mondjuk tavaly nyáron az volt a kiugró, ha ez a szám elérte a kétmilliót. Ugyanazon a nyáron voltak olyan hetek, amikor a top 10 összesített teljesítménye ezen a héten csak a második helyre lett volna elég. Micsoda idők.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor1 660 000
2.Szijjártó Péter565 000
3.Márki-Zay Péter489 000
4.Hadházy Ákos241 000
5.Aradszki András239 000
6.Dúró Dóra220 000
7.Bányai Gábor213 000
8.Gyurcsány Ferenc212 000
9.Jakab Péter198 000
10.Varga Judit195 000
11.Dömötör Csaba118 000
12.Mesterházy Attila107 000
13.Dobrev Klára98 000
14.Hollik István93 000
15.Karácsony Gergely84 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a április 1. és április 8. péntek reggel 10:10-től péntek reggel 10:10-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Nagy megfejtéseket nem tudok mondani viszont ilyen tekintetben a hétről, tényleg bejöttek a köszönő, hálálkodó posztok azoknak, akik tudtak köszönni és hálálkodni ebben az időszakban.

  • Az egyetlen viszonylag ismeretlen arc, aki be tudott törni a top 10-be, az Dömötör Csaba fideszes parlamenti államtitkár, aki egyszerűen behálálkodta magát a legjobbak közé. Legutóbb tavaly novemberben tűnt fel a listában.
  • Ugyancsak megtartotta a második hétre a toplistás helyezését Bányai Gábor, aki múlt héten tűnt fel először.
  • Hosszú kihagyás (tavaly szeptember) után visszatért Hollik István is, szigorúan a központi retorika megosztásával.
  • Dobrev Klára pedig ugyan az országos politikából lassan kikopik, de a Facebookról nem, most egy bizonyos Erzsi által írt levelet osztott meg, és azzal őrületesen nagyot tarolt magához képest.

„Minden idők legnevetségesebb politikusa”

Nehéz úgy a politikai reklámköltésről bármi okosságot írni, hogy pont a Lájkbajnokság írásának napján jelent meg ez a brutálisan részletes cikk a Telexen arról, hogy egész pontosan mennyi pénz és hogyan csatornázódott be a választási kötélhúzásba. Az látszik, hogy a múlt hét influenszercsődülete után a Megafon megmondóembereire költött pénzt lényegesen lejjebb csavarták, a múlt heti, majdnem 80 millió forintos heti költésből erre a hét napra „csak” 43 millió forint lett, szinte fillérnyi, akár közpénznek is nézhető pénzből kellett gazdálkodniuk.

Ha bárkinek kétsége lenne, hogy a TV2 melyik oldalra húz, akkor érdemes megnézni azt, hogy a választások előtt, sőt alatt is 18 millió forintnál többet költöttek arra, hogy megtoljanak saját, Tényekben futott anyagokat, az Orbán Viktorral készült exkluzív interjút, illetve több, Márki-Zay Pétert lejárató riportot is. Többek között egy olyat, amiben azt írták az ellenzék miniszterelnök-jelöltjéről, hogy „Minden idők legnevetségesebb politikusa”, illetve több szponzorált posztban kérték a Tények.hu oldalának követőit, hogy legyenek szívesek megállítani Márki-Zayt.

Hirdetésre költött pénz
1.Mediaworks76 000 000
2.Origo50 000 000
3.Megafon43 000 000
4.Ezalényeg40 900 000
5.Erősítő29 000 000
6.TV2 Média Csoport18 300 000
7.Ripost12 300 000
8.Ez Van11 300 000
9.Metropol9 500 000
10.Elegünk Van8 300 000

A pártokra, politikusokra és politikai szervezetekre szűkített listában, nahát, szintén a Fidesz lett az első. Itt érdemes azt megjegyezni, hogy külön számoltuk az Egységben Magyarországért, Márki-Zay, Jakab Péter, és más ellenzéki politikusok költéseit, pedig valójában egy szervezet, a Kormányváltók.hu áll mögötte. De ha a Kormányváltók FB-költéseit összeszámoljuk, a 34,5 millió forint sem tudná különösebben megszorongatni a kormánypártot:

Hirdetésre költött pénz
1.Fidesz37 200 000
2.Magyarország Kormánya21 400 000
3.Orbán Viktor20 000 000
4.Megoldás Mozgalom16 000 000
5.Egységben Magyarországért13 200 000
6.Márki-Zay Péter13 200 000
7.Fidelitas11 300 000
8.Dúró Dóra9 300 000
9.Dobrev Klára5 600 000
10.Jakab Péter4 500 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a március 31. és április 6. közti időszak költéseit mutatják.)

Köszönöm, köszönjük, az unokákat hagyják békén!

Természetesen egy ilyen Orbán-úthenger után nehéz lenne bármilyen más posztnak befészkelnie magát a hét legnépszerűbbjei közé, úgyhogy ebben a felsorolásban ki sem fogom írni, hogy ki volt az illető, akinek az oldalán ezek a szövegek megjelentek:

  • Köszönöm mindenkinek, aki szavazott! – 158 ezer interakció
  • Köszönjük! 🧡 – 151 ezer interakció
  • Győztünk! – 111 ezer interakció (ez egy élő videó volt)
  • Söpörjük le őket! – 63 ezer interakció
  • A nagypapa férfi, a nagymama nő, az unokáinkat meg hagyják békén! – 52 ezer interakció

Kossuth Lajos azt üzente

Ha valakinek szüksége lesz egy jópofa összefoglalóra Magyarország mentális állapotáról a választás hetében, akkor majd ezt a felsorolást kell megmutatni neki:

  • A legtöbb megosztás: Orbán Viktor élő videója arról, hogy győztek.
  • A legtöbb komment: Orbán Viktor élő videója arról, hogy győztek.
  • A legtöbb mérges emoji: Orbán Viktor élő videója arról, hogy győztek. (Nem az ön készüléke romlott el, az a videó 1,1 millió megtekintésnél jár.)
  • A legtöbb meglepett emoji: Nem Orbán Viktor élő videója arról, hogy győztek, hanem Sneider Tamás posztja arról, hogy áprilisban hó esett.
  • A legtöbb szomorú emoji: Hadházy Ákos április 3-i, késő esti, borús hangulatú posztja arról, hogy ha „újra Orbán Viktor tud kormányt alakítani, az egy tragédia.”
  • A legtöbb szívecske: Helyreállt a világ rendje, ugyanis Orbán Viktor élő videója arról, hogy győztek.
  • A legtöbb nevető emoji: Gyurcsány Ferenc élő sajtótájékoztatója a választás estéjén.

🇭🇺🤝🇺🇸

Győztünk, köszönjük, Brüsszel ma bejelentette a jogállamisági mechanizmus megindítását. Sasszemű olvasóink kiszúrhatják, hogy a harmadik az nem Orbán Viktor, hanem Hadházy Ákos Facebook-oldaláról jött, és az lett az utóbbi hét nap harmadik legtöbbet megosztott posztja, úgyhogy lassan kezd visszaállni majd a rend, hogy Hadházy rendszerkritikus kiírásait csak úgy kanalazzák majd az emberek, mások szájába is. Annyira nem kell félni az ellenzék hegemóniájától, Orbán Balázs államtitkár például többek között azzal is fel tudott kerülni a toplistára, hogy megosztotta, mit üzent Tucker Carlson a magyaroknak a választások előtt.

Heti megosztások
1.Orbán Viktor49 400
2.Hadházy Ákos29 800
3.Márki-Zay Péter28 300
4.Szijjártó Péter17 800
5.Mesterházy Attila14 200
6.Molnár Csaba13 000
7.Aradszki András12 400
8.Orbán Balázs11 000
9.Gyurcsány Ferenc8600
10.Dúró Dóra8500

Vajon mit szól ehhez Brüsszel?

Ezek voltak a hét virális posztjai, amiben azt nézzük, melyek voltak azok a bejegyzések, amik átlagon felül teljesítettek a posztoló szokásos eredményeihez képest:

  1. A fideszes Hidvéghi Balázs csupa nagybetűkkel követeli, hogy „BRÜSSZEL TARTSA TISZTELETBEN A MAGYAR VÁLASZTÓK DÖNTÉSÉT!” – 39,6x szorzó
  2. Az MSZP-s Molnár Csaba szavazásra buzdító posztja arról, hogy „Fidesz = megszorítás, áremelés, Putyin. Ellenzék = szabadság, béremelés, Európa.” – 33,5x
  3. Szél Bernadett köszönőposztja – 31,9x
  4. Molnár Csaba ismét buzdít, „Orbán 12 év után egyszer igazat mondott: élelmiszerhiány és megszorítások jönnek, ha győz a Fidesz.” – 30,3x
  5. Deutsch Tamás Brüsszel-ekéző posztja. Ennyi. – 29,5x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

🇭🇺🤝🇺🇸 2.

Elképzelésem sincs, mikor fog bármi radikálisan megváltozni a magyar politikusi Instagramon. Érdekesség, hogy Orbán posztja arról, hogy Donald Trumppal telefonál, Instán érezhetően nagyobbat ment, mint Facebookon. Az egyetlen izgalom az volt, hogy Németh Szilárd visszatért, sajnos nem egy gasztrobomba sikerét meglovagolva, hanem azzal, hogy megköszönte a szavazatokat.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor275 800
2.Márki-Zay Péter87 000
3.Varga Judit31 800
4.Szijjártó Péter25 700
5.Dúró Dóra18 000
6.Hadházy Ákos17 400
7.Gyurcsány Ferenc16 800
8.Novák Katalin10 600
9.Németh Szilárd8400
10.Szentkirályi Alexandra8200

Erre rácsesztünk

Eljött a Lájkbajnokság-cikkek utolsó etapja, amitől szerzőként a legjobban rettegek, mert ilyenkor kell lemenni mélyre, és belenyalni egy kicsit a hardcore propaganda krézifagyijába. A Vadhajtások még mindig vezet, olyan posztokkal, hogy „Fico is nekiment Zelenszkijéknek”, amivel önmagukhoz képest húszszoros viralitást sikerült összehozni. A Megafon tagjai külön-külön is tarolnak ebben a kategóriában, de hát ez a dolguk, propagandisták. A baloldali propagandát sem kell félteni, a Gond-olkodó oldalon például az EU-s jogállamisági mechanizmusról azzal a bevezetővel posztoltak, hogy

„Erre rácsesztünk, de sajnos az orbánimádók ezt nem fogják megérteni.”.

Heti interakciók
1.Vadhajtások506 000
2.Deák Dániel / Megafon472 000
3.Fidesz-KDNP 2022291 000
4.Gond-olkodó269 000
5.Elemi259 000
6.Bohár Dániel / Megafon239 000
7.Rákay Philip / Megafon186 000
8.Nyugati Fény153 000
9.Trombitás Kristóf / Megafon139 000
10.Pesti Srácok134 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!