Olcsó lájknak nincsen szaga

2021. december 12. – 17:01

Olcsó lájknak nincsen szaga
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra eltelt egy hét, és azzal megérkezett a Telex lájkbajnokságának ezüstvasárnapi kiadása, amiben politikusaink és utánfutóik közösségi médiás viselt dolgait, népszerűségét és aktivitását dokumentáljuk és elemezzük.

Nem minden nap történik olyasmi a magyar politikában, hogy korrupciós vádakkal illet az ügyészség egy államtitkár, sőt, miniszterhelyettes pozícióban levő politikust, aki le is mond a posztjáról. Annyira nem, hogy konkrétan a rendszerváltás óta nem történt még olyasmi, mint a mi most a héten Völner Pállal (ha az elmúlt napokat egy kő alatt töltötte, ahol még wifi sincs, itt behozhatja a lemaradását az ügyben).

Logikusnak tűnne a következtetés, hogy a közösségi médiában is ez a téma uralta a közbeszédet, de mint mindjárt látni fogjuk, ez egyáltalán nem így történt. De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk az aktuális toplistát; ennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink Facebookon:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor221 000
2.Dúró Dóra185 000
3.Varga Judit170 000
4.Szabó Tímea153 000
5.Jakab Péter147 000
6.Márki-Zay Péter135 000
7.Szijjártó Péter134 000
8.Kocsis Máté116 000
9.Hadházy Ákos103 000
10.Varga Mihály82 000
11.Ujhelyi István78 000
12.Novák Katalin75 000
13.Jámbor András67 000
14.Karácsony Gergely66 000
15.Dobrev Klára63 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a december 3. és 10., péntek reggel 8:46-tól péntek reggel 8:46-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Hová tűnt Völner Pál?

A Fidesz a szokásos válságkommunikációs stratégiát futtatta le: a politikusok és a hivatalos kormányközeli média egyszerűen úgy csinál mintha nem történt volna semmi, és eközben a nem hivatalos fideszes szócsövek juttatják el a hívekhez, hogy mit kell gondolni (jelen esetben kb. azt, hogy egy becsületes ember azonnal lemondott, ahogy a gyanú árnyékának az árnyéka felmerült, bezzeg a hazaáruló ellenzék, és különben is Gyurcsány). Valahol egészen lenyűgöző működés közben látni ezt az egész gépezetet: a lemondott államtitkár közvetlen főnöke a botrány kellős közepén bankszövetségi díszvacsoráról és miskolci árvaotthonokról posztol, aztán minden átmenet nélkül bemutatja az új államtitkárt, anélkül, hogy egyetlen szót ejtene arról, mi történt a régivel. Eközben az összes fideszes propagandistának tíz percen belül pontosan ugyanaz jut az eszébe (a fent összefoglalt gondolatmenet), hát gyorsan ki is posztolják és ezerrel kommentelik egymás bejegyzései alá, hogy mennyire úgy van.

Egyébként egészen szórakoztató ilyenkor a témát messzire kerülő politikusok posztjaiban olyan részleteket keresni, amiket akár Völnernek szóló üzenetként is lehet értelmezni. Mennyire új értelmet nyer például Orbán, eredetileg állatvédelemről szóló, „Megvédjük kedvenceinket” posztja, vagy az, amikor Varga Judit arról ír, hogy az átmeneti otthonok remek helyek, amik fizikai és lelki megerősödést ígérnek az érkezőknek.

Eközben az ellenzék természetesen a lehető legnagyobb hangerővel völnerezett, de nem úgy tűnik, hogy átütötte volna vele a saját véleménybuborékának falait. Jó kérdés, hogy ha ez nem képes erre, akkor mi (az utóbbi idők tapasztalata szerint leginkább a Borkai/Szájer stílusú botrányok).

Olcsó lájkok orgiája

Amúgy a héten a szokásosnál is mélyebbre repültek a politikusok az olcsó lájkvadászatban, egymást érték az adventi koszorúk, az első hónak örvendező posztok (lehetőleg kisgyerekkel és hóemberrel), a mikulásos-krampuszos-virgácsos fotók, és természetesen mindenki felfedezte magában az Omega-rajongót, amikor meghalt Kóbor János. Nem titok, hogy minden nagyibb újságnál szokás előre megírt nekrológokat tartani olyan hírességekről, akiknél esélyes, hogy szükség lehet rá (a New York Times legendás gyűjteményében például bő 1600 nekrológ várja, hogy eljöjjön az ideje) – hát a politikusok facebookos aktivitását elnézve nem csodálkoznánk, ha a profibbaknál lennének hasonló módon előre bekészített gyászposztok, hogy minél hamarabb learathassák a részvét-lájkokat.

Orbán egyébként aránylag biztos előnnyel nyerte a hetet, pedig nemigen erőltette meg magát, a posztjai nagy része sablon egymondatos sikerpropaganda. Úgy tűnik, pozitívak a visszajelzések az „előre megy, nem hátra” szlogenről, mert ha kell, ha nem, erőlteti a miniszterelnöki stáb, illetve a többi fideszes politikus is kezd rákapni – szóval szokjunk hozzá, hogy ez fog folyni a következő hónapokban a csapból is. Pláne, hogy a Make America Great Again-hez hasonlóan lehet cifrázni, tetszőleges városnévvel behelyettesíteni, hogy ki is megy előre, nem hátra.

Bár pár hete már megoknyomoztuk, hogy a szlogen egy 80-as évekbeli rajzfilmből származik, most fordítsuk kicsit komolyabbra a szót: ahogy több olvasónk is jelezte, ennél a teóriánál valószínűbb (bár kicsit unalmasabb), hogy Tony Blair 2005-ös „Forward, not back” szlogenje lehetett az ihletforrás. Amivel egyébként a munkáspárti brit miniszterelnök meg is nyerte a választást, hogy aztán két év múlva lemondjon, és átadja a helyét Gordon Brownnak. A Fidesztől egyébként nem lenne idegen a brit politikából nyúlni kampányszlogent, talán emlékezhetünk még 2015 rövid ideig tartó, de annál hangosabb slágerére, a „keményen dolgozó kisemberek” mantrára – na, az meg David Camerontól származott.

Néhány további érdekesség a hétről

  • Tombol a girl power, Orbán mögött a második-harmadik-negyedik helyre is honanyák futottak be, a politikus nők ilyen jól még sosem szerepeltek a lájkbajnokságban
  • Dúró Dóra hat hét alatt hatodszor döntötte meg a saját rekordját, a fő üzenete továbbra is az egyre hardcore-abb oltásellenesség (egyébként nagyon vicces, hogy a Mi hazánk inkább bevállalja az „oltásellenes” címkét, mint azt, hogy szélsőségesen liberálisok lennének, és olyan emberek jogaiért állnának ki, akikkel egyébként nem értenek egyet).
  • Szintén megdöntötte a saját rekordját Varga Mihály, de ő nem biztos, hogy maradéktalanul örül ennek, a 82 ezer lájkjának elég jelentős részét adják ugyanis a sikerpropagandát harsogó posztjaira jött nevető reakciók
  • Jakab Péter továbbra is látványosan kevés poszttal hozza le a heteket, a bejegyzésenkénti átlag reakciószáma most 13400 volt, amivel simán a dobogó második fokán lenne a helye Orbán mögött (nála ez a szám 14700 volt a héten). Rajtuk kívül senki nem volt 10 ezer fölött a héten, Dúró Dóránál például csak 3700 volt az átlag, ő óriási spammeléssel ért oda a második helyre. Varga Judit és Szabó Tímea 6000 körüli átlagokkal futott be mögötte.
  • A legmagasabb interakciós rátával (a követőtábor méretéhez képest legtöbb átlagos interakció a posztokon, vagyis kb. a legaktívabb követőtábor) Jámbor András büszkélkedhet a héten, mögötte Kocsis Máté, Dobrev Klára, és Varga Judit.

Hashtag nemszámítapénz

Ahogy az ellenzéki előválasztás óta minden héten, úgy most is irdatlan pénzekkel tolja minden magyar facebookozó arcába a Fidesz üzeneteit a Megafon központ. A héten volt olyan nap, amikor így nézett ki a magyar nyelvű politikai hirdetések pénzköltési toplistája:

Kép: Crowdtangle
Kép: Crowdtangle

Igen, ez egyetlen nap alatt facebookos szponzorált posztokra elköltött 15 millió forint, és mint tudjuk, legalább részben közpénzből finanszírozva. A heti toplistán azért nem ennyire nyomasztó a megafonos fölény, de azért csak ott van a top10-ben öt megmondóemberük, plusz az Aktuális – ami szintén egy megafonos arc projektje –, plusz a Budapest beszél, amiről pedig tudható, hogy legalább egy youtube-os hirdetési kampányát a Megafon fizette, szóval nyugodtan besorolható a holdudvarba.

A Megafon fennállása alatt Facebook-hirdetésre fordított összeg ezen a héten túllépte a 350 millió forintot, amivel megelőzte a 328 milliót költött Fideszt. A háttérben felsír egy kampányfinanszírozási törvény.

A tizedik helyre éppen befért Gattyán György rejtélyes kampánya, amiről még mindig nem tudni, hogy mi lehet, és kinek jó a létezése, mindenesetre az önmagában sokatmondó, hogy a facebookon politikai hirdetésnek minősül.

Hirdetésre költött pénz
1.Magyarország kormánya18 800 000
2.Budapest beszél7 600 000
3.Bohár Dániel (Megafon)6 900 000
4.Orbán Viktor5 900 000
5.Déri Stefi (Megafon)5 800 000
6.Rákay Philip (Megafon)5 600 000
7.Deák Dániel (Megafon)5 500 000
8.Kötter Tamás (Megafon)5 000 000
9.Aktuális4 300 000
10.A Legnagyobb Vállalkozás2 000 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a december 1. és 7. közti időszak költéseit mutatják.)

A heti toplistára nem fért be, de azért jegyezzük meg, hogy a rendszeresen rengeteg pénzt elköltő Fidesz a központi oldalán most csak 800 ezret dobott be, a kormánybarát média összesen 6 milliót, a legnagyobb ellenzéki propagandahálózat, az Ezalényeg pedig 80 aloldalon összesen kb. 800 ezret. Bónusz érdekesség az ELÉG nevű, Deutsch Tamáshoz köthető ősklasszikus fideszes propaganda- és mémoldal 1,3 milliója.

A Nemzeti Zselatin Rendszere

A hét legsikeresebb posztjai elég változatos képet mutatnak, plusz azt, hogy hiába ugrott fel szinte mindenki a gyászposzt-vonatra Kóbor János halála után, az ilyesmire szomorú emojikat és kommenteket dobáló közönség messze Orbán követői között a legnagyobb. Megfigyelhetjük azt is, hogy a Kóbort búcsúztató poszt nélkül a miniszterelnök nem hogy nem nyert volna, de csak a harmadik helyen jön be.

  1. Orbán Viktor Kóbor Jánost búcsúztatja – 56 ezer interakció
  2. Stummer János, „Én nem rakom zsebre a parlamenti fizetésemelést, de Kövérnek sem küldöm vissza. Inkább minden hónapban eladományozom itthon Békés megyében, mert ezt diktálja a lelkiismeretem.” – 28 ezer
  3. Gyurcsány Ferenc, a Völner-ügyre célozva: „Nem érdemes sokáig elemezni: bevallom, én voltam :))” – 24 ezer
  4. Varga Judit kocsonyát eszik, 21 ezer
  5. Orbán random emberekkel szelfizik, 20 ezer

Varga Judit kocsonyája egyébként zseniális húzás, ez a magyar konyha talán legmegosztóbb étele, az ember vagy imádja, vagy viszolyog tőle, más megoldás nem nagyon van. Maga megtestesült, ehető – vagy éppen ehetetlen – politikai polarizáció és törzsi gondolkodás, tökéletesen illik a Fidesz kommunikációs alapstratégiájába. További témajavaslataink: pacal, mazsola, túrós tészta (na de cukorral vagy sóval?), sült vér, ananász a pizzán. Esetleg ez mind egy asztalon.

Anonymus Tónitól Troll Kocsisig

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbek kapott posztok következnek, és ha bárki azt gondolta volna, hogy itt már erősebben feltűnik a hét legerősebb belpolitikai eseménye, Völner Pál korrupcióval gyanúsítása és lemondása, hát csalódnia kell.

  • A legtöbb megosztás: Bencsik János bejelenti, hogy hiába javasolta, a parlamenti képviselők leszavazták a saját maguk számára kötelező covid-védőoltást.
  • A legtöbb komment és szomorú emoji: Orbán gyászposztja Kóbor Jánosról.
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy egy hévízi tanösvényt mutat be, amire több százmillió forintnyi EU-s támogatást vettek fel, de járhatatlan a rossz alapozás miatt.
  • A legtöbb meglepett emoji: Szabó Tímea, „Kedves Anonymus Tóni! A Fidesz-kormány egy budapesti panelba bejegyzett, fel éve alapított, ismeretlen tulajdonosú cégnek akarja pályáztatás nélkül eladni a taszári repülőteret! Epekedve várom a leleplező videót!”
  • A legtöbb szívecske: Stummer János posztja arról, hogy a fizetésemelését jótékony célra adományozza
  • A legtöbb nevető emoji: Gyurcsány ironikusan magára vállalja a felelősséget az egész Völner-ügyért

A hét standuposa egyébként Kocsis Máté lett, akinek három posztja is van a legtöbb „haha” reakciót kapottak top10-ében, ezekben Karácsony Gergelyt és Jakab Pétert ekézi. Kocsis jó ideje ügyesen mozog ebben a roast típusú humorban, annyira, hogy nemrég indult is egy Trollkocsis nevű rajongói Facebook-oldal a munkássága előtt tisztelegve. Ez önmagában persze még nem jelent sokat, a 2000 követő elenyésző szám, és a tartalomnak sincs köze Kocsishoz (elég bénácska fideszes mémeket posztol, a FideszCantMeme subreddit nagy örömére) – az érdekes az benne, hogy százezres nagyságrendben költ hirdetésre, amitől egészen úgy kezd kinézni, mintha valójában egy megafonos kísérleti projekt lenne.

A legtöbb megosztás

Ennél a résznél szoktuk azt írni, hogy Hadházy nyert, de ez nem újdonság – na ehhez képest most azt írhatjuk, hogy a Hadházy – Dúró Dóra – Szabó Tímea dobogó nem újdonság, harmadik hete változatlan ez a felállás az élen. Mögöttük azért már akadnak meglepetések, például Jámbor András vagy Bencsik János helyezése; egyikük sem járt még ennyire magasan ezen a toplistán. Na de hol vannak a fideszesek? Orbán a 11., Szijjártó a 12., Kocsis Máté a 21., Varga Judit a 22., Varga Mihály a 23., Novák Katalin pedig csak a 33. Nála egy posztra átlagosan mindössze 40 megosztás jut, míg a listavezetőknél ez a szám 800-1000 körül jár.

Mindez szépen megmutatja, hogy míg a kormányoldal csak a saját követőtáborát próbálja megszólítani és nekik játszik, az ellenzék a megosztásokon keresztül igyekszik eljutni a saját buborékán kívülre, a bizonytalan, vagy legalábbis nem szilárdan elhatározott szavazókhoz. Ők azok, akikhez a fideszesek viszont a fizetett posztokkal jutnak el – azt pedig az imént láttuk, hogy nem sajnálják erre a pénzt. Jó kérdés, hogy melyik módszer a hatékonyabb, mindenesetre a választás nagy eséllyel ennek a rétegnek a meggyőzésén fog múlni.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos25 500
2.Dúró Dóra20 000
3.Szabó Tímea14 900
4.Jakab Péter12 700
5.Jámbor András11 900
6.Márki-Zay Péter10 700
7.Bencsik János10 600
8.Mesterházy Attila9 700
9.Z. Kárpát Dániel9 500
10.Ujhelyi István8 300

A Jobbikból a viralitásba

A leginkább virális posztok toplistáján fura mintázatot vehetünk észre, amit persze éppen elspoilereztünk a közcímmel, na de sebaj:

  1. Stummer János, és a jótékony célra fordított fizetésemelés – 40,8x szorzó
  2. Gyöngyösi Márton, „Orbán és Varga Judit azért, hogy magát mentse, feláldozta Völner Pált” – 27,6x
  3. Bencsik János, és a parlamenti képviselők továbbra sem kötelező oltása – 17,5x
  4. Tordai Bence Semjén Zsolt orra elé tolja a kamerát, és Völner Pálról kérdezi – 16,5x
  5. Varga-Damm Andrea csupa nagybetűvel ugrik fejest a legzavarosabb összeesküvés-elméletek világába, a globalizáció titkos háttérhatalmi urai, a koronavírussal kialakított új világrend, satöbbi – 15,8x

Szóval a top5-ből 4 jobbikos vagy exjobbikos politikus, de második pillantásra azért látszik, hogy négy merőben különböző téma és hozzáállás van mögöttük. Mindenesetre itt már téma a Völner-botrány is.

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

A megosztásoknál a top3 változatlan három hete, Instagramon viszont a top4. Sőt, az első két helyről Orbán és Márki-Zay már kilencedik hete kirobbanthatatlan. Az egyetlen váratlan fordulat Németh Szilárd feltűnése a középmezőnyben – ezt egy egészen bizarr, 80-as évek hangulatú minisztériumi mikulásos fotóval, és egy szokásos kajás kompozícióval (kocsonya reggelire!) érte el. Ez már a második kocsonyás fideszes slágerposzt a héten Varga Judité után, és egyáltalán nem lennénk meglepődve, ha téma híján Orbán stábja is bedobná még karácsony előtt, nála 70-80 ezer lájkot simán érzünk a témában.

Érdekes, hogy a legnépszerűbb Insta-poszt Orbán szelfizése volt random emberekkel, és csak utána jön Kóbor János búcsúztatása. Facebookon, mint fentebb láttuk, utóbbi tarolt, méghozzá toronymagasan, a másik meg csak az ötödik lett. Ez vélhetőleg a két platform közönsége közti életkor-különbség miatt lehet: a Facebookot idősebbek használják, akik között éppen emiatt több az Omega-rajongó.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor56 800
2.Márki-Zay Péter25 600
3.Varga Judit19 700
4.Novák Katalin14 900
5.Dúró Dóra8 500
6.Hadházy Ákos8 000
7.Németh Szilárd6 900
8.Szentkirályi Alexandra5 800
9.Gyurcsány Ferenc3 800
10.Fekete-Győr András3 600

Welcome to the twilight zone

A propagandaoldalak és propagandisták (vagy ahogy nagy adag eufemizmussal magukat nevezik: politikai influenszerek és véleményvezérek) heti toplistáján sem történtek forradalmi változások, a legkomolyabb változás az extrém szórakoztató Orbán-rajongói oldal Fidesz KDNP 2010 visszatérése az élvonalba. Egyébként teljesen megérdemelten, elvégre halál komolyan képesek voltak még egy ilyen Mikulás-napi posztot is bevállalni.

Bár fentebb láthattuk, hogy a Megafon megnyitotta a pénzcsapokat, a behozott lájkoknál ez nemigen látszik, a két szokásosan jól teljesítő Facebook-harcos, Deák és Bohár Dániel mögött síri csend a top10-ben. A megafonos mezőny nagyja a 30 ezres magasságban teljesít, és még közülük is kilóg Kötter Tamás, aki 5 millió forintból írd és mondd, 12 ezer lájkot tudott behúzni a héten.

Heti interakciók
1.Deák Dániel (Megafon)205 000
2.Gond-olkodó153 000
3.Bohár Dániel (Megafon)114 000
4.Nyugati Fény96 000
5.Fidesz KDNP 202186 000
6.Elemi.hu85 000
7.888.hu76 000
8.Vadhajtások68 000
9.Patrióta Európa Mozgalom63 000
10.Tízmillióan a 2022-es kormányváltásért62 000

És ezzel a lájkbajnokság ráfordul az év végi hajrára: a jövő vasárnapi összefoglalóban talán még akadni fog néhány politikai témájú poszt mutatóba, de utána várhatóan mindent elborít a karácsonyi és újévi lájkvadászat.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!