A Fidesz megijedt az előválasztás után, az ellenzék meg elfáradt

2021. november 21. – 17:29

A Fidesz megijedt az előválasztás után, az ellenzék meg elfáradt
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra eltelt egy hét, és ami ennél sokkal rosszabb hír, eltelt a hétvége is, ennek pedig a legbiztosabb jele, hogy újra jelentkezik a Telex lájkbajnoksága. A politikusok és utánfutóik közösségi médiás aktivitásának, népszerűségének alakulása ezen a héten is meglepő tanulságokat hoz.

Fura időszakot élünk a mindennapos politikai csatározások 2021-es idővonalán. Lement az ellenzéki előválasztás, kiderült, ki lesz Orbán kihívója jövő tavasszal, a Fidesz minden lehetséges csatornán össztüzet zúdított Márki-Zay Péterre, és most kéne annak jönnie, hogy az összefogott ellenzék visszalő, és megmutatja, hogy egyenrangú fél a kommunikációs háborúban.

Hát, a jelek szerint nem ez jött, legalábbis a közösségi médiában nem.

A Fidesz a Békemenet után újra talált, pontosabban csinált magának egy alkalmat, ahol erőt demonstrálhat és pajzsra emelheti Orbán Viktort. Ez az alkalom most éppen a párt kongresszusa volt, ahol igazából semmi új nem hangzott el: az ellenség egyszerre szánalmasan gyenge és ijesztően erős, a mindent eldöntő, végső csata jön, az univerzum sorsa a tét, mint az Avengersben, minden hősre szükség van a háttérhatami Gyurcsány-Thanos elleni harcban, satöbbi. Kicsit olyan volt az egész kívülről nézve, mint a híres maori harci tánc, a haka öltöny-nyakkendős verziója, de tény, hogy a célját, a harci láz kellő hőfokon tartását elérte.

Miközben a Fidesz mintha megijedt volna az előválasztástól, és a teljes tűzerő bevetésével válaszol, az ellenzék elég fáradtnak tűnik, nem igazán látszik a kommunikációjukon a lendület, a rendszerváltó hevület és lelkesedés. Persze messze még a választás – de most maradjunk a jelenben, és lássuk az aktuális toplistánkat; ennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink Facebookon:

Heti interakciók
1.Orbán Viktor268 000
2.Jakab Péter180 000
3.Szijjártó Péter179 000
4.Varga Judit152 000
5.Dúró Dóra139 000
6.Hadházy Ákos108 000
7.Kocsis Máté106 000
8.Karácsony Gergely97 000
9.Márki-Zay Péter96 000
10.Mesterházy Attila87 000
11.Szabó Tímea85 000
12.Z. Kárpát Dániel62 000
13.Dömötör Csaba55 000
14.Novák Katalin54 000
15.Varga Mihály51 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a november 12. és 19., péntek reggel 9:03-től péntek reggel 9:03-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A birodalom visszavág (vagy ízlés szerint A király visszatér)

Múlt héten Jakab Péter megszakította Orbán augusztus végén indult győzelmi sorozatát, de úgy tűnik, ez csak egyszeri botlás volt Orbántól, aki most visszavette az első helyet. Méghozzá szokás szerint a hét aktuális slágertémájából kisajtolt lájkokkal, ami most éppen a Fidesz kongresszusa volt, és az erről szóló 8 poszt összesen kb. 120 ezer lájkot hozott neki a konyhára (ahogy a listán is látszik, Jakab hátránya a héten 90 ezer volt).

A fideszesek egyébként kollektíve nagyot mentek a héten, a megszokott állandó toplistás szereplők (Varga Judit, Szijjártó Péter, Kocsis Máté) hozták a formát, plusz a kongresszus lájkhullámain szörfölve még hárman befértek a lista végére: Dömötör Csaba (most először a top15-ben), Varga Mihály (negyedik hete zsinórban toplistás), és Novák Katalin (ő öt heti hiányzás után tért vissza).

Hét fideszes a top15-ben, ilyen még sosem volt a lájkbajnokság fennállása alatt, még a foci Eb közben sem, pedig akkor aztán dúlt a kormánypárt nem hivatalos vallásának számító fociláz ezerrel.

A Fideszben jól láthatóan központi vezényszóra megy a facebookozás mostanában, szép illusztrációja ennek, hogy a kormány fontosabb bejelentéseit tíz percen belül posztolja minden politikus, sokszor pontosan ugyanazzal a szöveggel. Vagy az, ahogyan kommentelgetnek egymáshoz, jellemzően előre gyártott sablonszövegeket.

Lehet hogy TÉNYLEG megállították Gyurcsányt?

Az említett fideszes második vonal azért is tudta elfoglalni a toplista alsóházát, mert néhány állandó élvonalbeli szereplő most látványosan lemaradt a versenyben. Ilyen például Gyurcsány Ferenc és Dobrev Klára, akik október vége óta szuperminimálban tolják a Facebookot; az előválasztási kampányt még heti 40-50 poszttal hozták le (Gyurcsány kicsit kevesebbel), és most heti 3-4-gyel alibiznek. Az ember már-már arra gondol, hogy sikeres volt a Stop Gyurcsány! kampány. Hasonló módon kiesett a toplistáról Ujhelyi István is, akinél viszont nem látszik ilyen drasztikus visszaesés az aktivitásban, nála valószínűleg csak éppen így jött ki a lépés.

Akinél viszont mostanában nagyon jól jön ki a lépés, az Dúró Dóra, aki három hét alatt harmadszor dönti meg a saját rekordját, és stabilan tartja a heti százezer lájk feletti tempót. Múlt héten már körüljártuk, hogy ezt elsősorban a Mi hazánk egyre nyíltabban oltásellenes kommunikációja fűti, és ez a trend egyre erősebb. Azt elmúlt pár nap termését átfésülve azt látjuk, hogy Dúró posztjainak nagyjából a kétharmada foglalkozik az oltás és a járványügyi korlátozások elleni tiltakozással. Vagyis kétszer annyit foglalkozik az oltás elleni kiállással, mint minden más témával összesen; mindezt válogatott csúsztatásokkal, és egy szürreális, rejtélyes okokból Hulk-zöldre fotosopolt portréval megtámogatva. Ennél már csak az szürreálisabb, hogy a kormány, ami kommunikációs napalmcsapásokkal próbálta az ellenzékre égetni tavasszal az „oltásellenes” jelzőt, a Mi hazánk oltásellenességére a füle botját se mozgatja.

További érdekességek a hétről

  • Márki-Zay Péter követőtáborának robbanásszerű növekedése végleg a múlté, már második hete nem nála van a legtöbb új lájkoló (hanem Dúró Dóránál). Viszont ha az elmúlt két hónapot nézzük, vagyis az előválasztás első fordulója óta eltelt időt, az elég látványos adatot mutat: +43 ezer követő, ami majdnem 50%-os bővülés. Hogy ez mekkora szám, azt jól jelzi, hogy a következő legnagyobb növekedések nettóban 13 ezer, 11 ezer és 10 ezer követő (Dúró Dóra, Jakab Péter, Szijjártó Péter), százalékos arányban pedig 23%, 18% és 17% (Németh Szilárd, Szentkirályi Alexandra, Rétvári Bence, szépen pörögnek fel a fideszesek).
  • A legnagyobb spammerek továbbra is Z. Kárpát Dániel (53 poszt a héten) és Szijjártó Péter (46); a legkevesebb poszttal Varga Mihály (12), Kocsis Máté (14) és Karácsony Gergely (18) futott be a toplistára.
  • Novák Katalin minden bizonnyal elérte a 100 ezer követőt, a heti verseny lezárásakor 99990-nél járt. Ő a 24. politikus a mezőnyben, aki átlépi ezt a határt, illetve a 22., ha nem számoljuk a már nem aktív Vona Gábort, és a nullára tekert elérésű Novák Elődöt. A következő a 100 ezres klubban valószínűleg Varga Mihály lesz, a mostani tempójával számolva valamikor jövő februárban. 200 ezer fölött csak hét aktív politikus van, és egyhamar nem is lesz több, a legközelebb levők is nagyon távol vannak még ettől a határtól: Szabó Tímea (161 ezer), Varga Judit (154), és Hadházy Ákos (153).

Money for nothin' (and the chicks for free)

Ahogy a múlt héten, és az azelőtti héten, úgy most is kizárólag fideszesek kerültek fel a szponzorált posztokra legtöbb pénzt költő oldalak toplistájára. Érdekesség viszont bőven akad így is, kezdjük rögtön azzal, hogy a Facebook-hirdetésre egészen pár héttel ezelőttig egyáltalán nem költő Orbán Viktor most bő 5 milliót dobott be. Ez részben magyarázza a heti győzelmét is, de még érdekesebb, hogy teljesen szembemegy az általános fideszes targetálási stratégiával (ami a hirdetések célzása helyett a totális szőnyegbombázás). Orbán stábjánál viszont sokkal tudományosabb munka látszik,

a héten 363 hirdetést futtatott, egy-egy posztját olykor 20-30 különféle verzióban, más-más célcsoportra célozva.

A listán (illetve arról éppen lemaradva, de még mindig heti 300-500 ezres költéssel) mostanában egyre több olyan fideszes politikus tűnik fel, akik egyébként a nagy toplistánkon a kevésnél is kevesebb vizet zavarnak, és egyébként a legutóbbi időkig nem is igazán hirdettek. Ilyen György László, Kovács Zoltán, Orbán Balázs, Schanda Tamás, vagy Böröcz László.

Végül a szokásos rejtőzködő toplistások: az Ezalényeg-hálózat 700 ezer forintot költött, a Fidesz narratíváját közvetítő média- és propagandabirodalom 3,7 milliót, plusz az Aktuális közel 11 milliója. Ami persze önmagában észbontó egy olyan cégtől, ami idén alakult 3 millió forintos tőkével, és nem látszik semmilyen bevételi forrása, illetve tevékenysége a Fidesz-propaganda online terjesztésén kívül.

Na és ki hiányzik a névsorból? Igen, a Megafon, ami mostanában heti 20-30 milliókat simán elszórt szponzorált posztokra, de a héten hirtelen behúzta a kéziféket, és nullára csökkentette a költését. Figyeljük majd meg pár bekezdés múlva, hogy ez hogyan befolyásolta a propagandista-influenszereik interakciószámát.

Hirdetésre költött pénz
1.Aktuális10 800 000
2.Magyarország kormánya7 600 000
3.Orbán Viktor5 200 000
4.Fidesz3 500 000
5.György László1 700 000
6.Hollik István1 300 000
7.Kovács Zoltán1 200 000
8.Origo900 000
9.Novák Katalin800 000
10.Szentkirályi Alexandra600 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a november 10. és 16. közti időszak költéseit mutatják.)

Előre, nem hátra

A hét legsikeresebb posztjainál a papírforma szerint aratnia kellene Orbán posztjainak a Fidesz-kongresszusról – és a papírforma ezúttal 60%-os hatékonysággal be is jön.

  1. A Fidesz-kongresszuson elhangzott Orbán-beszéd élő streamje, az új jelmondattal, miszerint „Magyarország előre megy, és nem hátra!” – 32 ezer interakció
  2. Jakab Péter elolvassa a Bors bulvárlapban a saját lakásvásárlási botrányáról szóló cikket, majd elmagyarázza, hogy az miért nem igaz (ebből egyébként egész sorozatot csinált róla szóló cikkekkel) – 26 ezer
  3. Kocsis Máté a fiával szelfizik a 7. születésnapján (elég ironikus egyébként, hogy az ő nevéhez fűződik a gyerekek védelmére hivatkozó, melegellenessé eltérített pedofiltörvény, de a saját gyereke jogaira nem gondol, amikor politikai kampánydíszletnek használja) – 25 ezer
  4. Orbán bejelentkezik a Fidesz-kongresszusról – 24 ezer
  5. Orbán random emberekkel szelfizik a kongresszuson – 22 ezer

Muszáj kicsit kitérnünk még az „előre, nem hátra” szlogenre, ami azóta a fél országot beborította óriásplakátokon. Szó se róla, a maga végtelen egyszerűségében tényleg ott a helye a műfaj klasszikusai, a Nike „Just Do It”-je, az Apple „Think Different”-je, vagy a politikai pályán mozogva az Obama-féle „Yes We Can”, vagy a „Make America Great Again” (a közhiedelemmel ellentétben ez nem Trump stábjának találmánya, hanem Ronald Reagané 1980-ból) mellett.

Ha valaki esetleg napok óta azon töpreng, honnan lehet olyan ismerős neki a szlogen, ami valószínűleg még hónapokig fog folyni minden csapból, segítünk: A Pincérfrakk utcai cicák, 1984, Kormos István szövege, Bergendy zenéje, a pontos idézet pedig így hangzik:

Előre!
Ne hátra!
Rá, rá, rá
a macskákra!

Jogi trükkök, vicces fülbevalók

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet kapott posztok következnek.

  • A legtöbb megosztás: Varga-Damm Andrea egy formanyomtatványt ajánlgat oltáselleneseknek, azt állítva, hogy azzal jogilag ki lehet trükközni a kötelező oltást, ha valakinek a munkáltatója előírta
  • A legtöbb komment és legtöbb szívecske: Orbán élő videója a Fidesz-kongresszusról
  • A legtöbb mérges emoji: Dömötör Csaba egy videót mutat a lengyel határról, amin migránsok randalíroznak a kerítésnél
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy Novák Katalin két fotóját hasonlítja össze, az egyiken fideszes fülbevalót visel, a másikon Orbán Viktorosat. A kommentár: „Nevetni is lehetne ilyen túlbuzgó hülyeségen, de a baj nagyobb. Már Fidesz sincs, csak a Főnök van.”
  • A legtöbb szomorú emoji: Jakab vesz egy liter étolajat, és megállapítja, hogy drága volt
  • A legtöbb nevető emoji: Hadházy a Fidesz-kongresszusról: „Vajon újraválasztják a Főnököt? Én úgy izgulok!”

Itt észrevehetjük, hogy nem csak a Mi hazánk pályázik az oltásellenesek szimpátiájára és szavazataira – de erről majd egy kicsit később.

A legtöbb megosztás

Hadházy visszatért a trónra, a fideszeseknek pedig annak ellenére nem sikerül meghódítani ezt a listát, hogy egyébként az összesített versenyben soha nem szerepeltek még olyan jól, mint most, és a pénzért vett plusz elérésben is nagyságrendekkel az ellenzékiek előtt járnak. Szóval nem történt semmi váratlan, ugorjunk is.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos21 500
2.Mesterházy Attila16 000
3.Jakab Péter15 800
4.Dúró Dóra15 100
5.Z. Kárpát Dániel13 100
6.Szabó Tímea11 400
7.Orbán Viktor8 500
8.Ujhelyi István7 300
9.Jámbor András7 200
10.Márki-Zay Péter7 000

A hazát eladni nem kell félnetek jó lesz

A virális posztok heti toplistája egészen változatos képet mutat.

  1. Jámbor András továbbra is a kínaiakon és az oroszokon rugózik, „Miniszterelnök úr! Ön mai beszédében azt mondta, nem leszünk gyarmat, megvédjük a magyar értékeket! Hát ezt én nem látom jönni… ” – 19x szorzó
  2. Kovács Zoltán bejelenti a kötelező maszkviselést (kicsit randomnak tűnik, hogy pont az ő posztja pörgött be ennyire, miközben gyakorlatilag az összes fideszes posztolta ugyanezt – igaz, Kovácsnál meg is volt szponzorálva ez a bejegyzés egy nagyobb összeggel) – 18,8x
  3. Varga-Damm Andrea, és a már említett oltásellenes jogászkodás, egy erős „AZ ORSZÁGOK VEZETŐI NEM AKARNAK DEMOKRÁCIÁT, MERT AZ A HATALMUK VÉGÉT JELENTI.” felütéssel – 17,2x
  4. Mesterházy Attila: „Orbán: Visszaadjuk a teljes 13. havi nyugdíjat. Magyar nyugdíjas: Az elmúlt 12 év összes 13. havi nyugdíját, amivel tartozol?” – 14,6x
  5. Mesterházy: „Kubatov szerint a baloldal eladná a hazát, ez lehetetlen, mert a Fidesz már ellopta.” – 13,8x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Az eheti fordulóban már harmadszor kerül elő az oltásellenesekkel kacérkodás, és újra exjobbikos forrásból. Varga-Damm egyébként is hajlamos az alufóliacsákós közönségnek játszani, voltak már idén egészen meredek megmozdulásai, de az azért egy új szint, hogy az amúgy is agyonterhelt háziorvosok konkrét zaklatására szólít fel. A tavasszal bőszen oltásellenesellenzékező kormány részéről a reakció továbbra is halk tücsökciripelés.

Instagram

Ha a megosztások toplistájánál azt mondjuk, nem történt semmi váratlan, hát Instagramon még annyira sem: két helynél többet senki sem mozdult se előre, se hátra a listán. Márki-Zay stábja vélhetőleg továbbra is az alkalmat várja, hogy Orbán stábja mikor lazsál el egy hetet, és akkor besöpörhet egy győzelmet.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor78 100
2.Márki-Zay Péter25 800
3.Varga Judit18 100
4.Jakab Péter14 000
5.Novák Katalin11 600
6.Szijjártó Péter9 100
7.Karácsony Gergely7 400
8.Hadházy Ákos5 600
9.Németh Szilárd4 700
10.Nagy István4 500

Welcome to the twilight zone

Pár bekezdéssel feljebb már feltettük a nagy kérdést, hogy vajon mire mennek a megafonos Facebook-harcosok a szokásos tízmilliós támogatás nélkül. Itt a válasz a toplistán: kb. pont ugyanannyira mentek csak úgy maguktól is, mint pénzmeghajtással.

Ez azt jelenti, hogy tök fölöslegesen égették el az elmúlt pár hónapban azt a kb. 280 millió forintot, amit facebookos hirdetésre költöttek?

Nos, azért nem egészen ez a helyzet. A pénzért vett elérés sokat segíthetett például abban, hogy a megafonos propagandisták követőtáborai több tízezresre hízzanak. Másrészt azok a lejárató kampányok, amiket a Megafon szponzorál, nem feltétlenül azzal a céllal futnak, hogy sok lájkot kapjanak, hanem hogy sokan lássák őket. És ha nem is tetszik annyira, vagy akár nem is hiszik el teljesen, legalább az rögzüljön az emberek fejében, hogy a célpont körül nincs rendben minden, valami bűzlik, nem zörög a haraszt, sokan mondanak rosszakat róla. (Ugyanez lehet a magyarázata annak is, hogy a sokat költő ellenzéki propagandaoldalak, mint az Ezalényeg vagy az Erősítő, a közelébe sem jutnak a toplistának.)

Heti interakciók
1.Deák Dániel (Megafon)198  000
2.Gond-olkodó176 000
3.Bohár Dániel (Megafon)130 000
4.Orbán Viktor támogatói oldal129 000
5.Elemi110 000
6.Tízmillióan a 2022-es kormányváltásért77 000
7.Nyugati fény75 000
8.Trombitás Kristóf (Megafon)71 000
9.Számok62 000
10.Pesti srácok61 000

A propaganda-univerzum legnagyobb heti történése egyébként az volt, hogy Rákay Philip törölte az oldalát, és újat indított, Bohár Dánielhez hasonlóan arra hivatkozva, hogy a Facebook durván lekorlátozta az elérését. Ilyesmi egyébként egyikőjük publikus számain sem látszott igazán, de hát nyilván komolyan gondolták, elvégre csak nem dob ki az ember csak úgy a kukába egy oldalt, aminek a népszerűsítésébe 78 millió forintot ölt bele. Külön vicces, hogy a büntetés elől egy új oldal indításába menekülni klasszikus közösségi médiás ősbűn, ban evasion a neve, és a legtöbb platform szigorúan bünteti. A jelek szerint a megafonosok esetében a Facebook annyira nem, hogy konkrétan ezzel hirdetik az új oldalaikat, hogy a régit „betiltották”, de őket „nem lehet elhallgattatni”. Az persze csak rosszindulatú feltételezés, hogy a Facebook azért nem bünteti a kiskapuval trükközést, mert egyébként tízmilliókat költő ügyfelek, akik csinálják.

És a slusszpoén a végére: a csúsztatások, a Putyin- és Mészáros Lőrinc-rajongás legsúlyosabb hazai epicentruma, a Számok nevű propagandaoldal saját tévéműsort kapott a Pesti TV-ben, megafonos és Alapjogokért központos sztárvendégekkel. Oké, innen már nem lehet tovább fokozni a fokozhatatlant, a csúcson kell abbahagyni, találkozunk egy hét múlva ugyanitt.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!