Megszakadt Orbán rekordsorozata, Jakab Péter visszatért a lájkbajnokság trónjára
2021. november 14. – 20:45
Újra itt a vasárnap, és újra itt a Telex lájkbajnokságának menetrend szerinti fordulója. A politikusok és utánfutóik közösségi médiás népszerűségének, aktivitásának elemzése ezen a héten is a meglepő tanulságokkal kevert Monty Python-i abszurd világába kalauzol.
A lájkbajnokság legtöbb hetének van valami központi sztorivonala, egy olyan téma, ami dominál az adott időszakban, amire szinte minden politikus rácsatlakozik, és próbál minél több lájkot kisajtolni belőle. Ez néha egy külső esemény – olimpia, foci Eb, anyák napja –, máskor meg olyasmi, amit maga a politika világa termel ki. A politikai kommunikáció Szent Grálja, hogy az ilyen témákat mi diktáljuk, és a politikai ellenfelek csak reagálni tudjanak, ne kezdeményezni (ez ugye a sokat hallott „közbeszéd tematizálása”). Na, ezen a héten egészen fura párbajt figyelhettünk meg a magyar politikai életben ezen a területen.
A hét központi témája az ijesztően elszállt benzinár volt, amit eleinte az ellenzék ütött erősen, előszedve Orbán régi, még ellenzékből tett nyilatkozatait, amikor a mostaninál jóval alacsonyabb benzinár mellett követelte, hogy a kormány ne nyerészkedjen a drága benzinen, és csökkentse a jövedéki adót. (Attól most tekintsünk el, hogy ezt EU-s szabályozások miatt egyáltalán nem lenne egyszerű megtenni.) A kormány végül lépett, ha nem is pontosan így, de befagyasztva a benzinárat. Kommunikációs fronton ezt szépen bele is simították a szokásos sablonokba: megállítottuk az áremelkedést – amit egyébként is az EU okozott –, ahogy korábban megállítottuk Brüsszelt, Sorost, a migráns-apokalipszist, satöbbi. Az ellenzéknek persze megvolt a válasza, és a maga keretezése erre: mi győztünk, kiharcoltuk a benzinár befagyasztását, ez a mi sikerünk, rákényszerítettük a kormányt, ami persze csak jelentős késéssel csinálta azt, amit mi mondtunk. Ebből következik, hogy mi sokkal jobban kezeltük (volna) ezt a helyzetet. A kormánykommunikáció hivatalos része itt elengedte ezt a sztorit és megmaradt a sikertörténet sulykolásánál. A propagandacsatornákon viszont teljes hangerővel ment a világértelmezési segédlet: a kormány megmentette az embereket, a hazaáruló ellenzék meg ezen háborog. (Volt aki addig vitte a túlbuzgóságot, hogy a közgazdaságtant megreformálva megfejtette, hogy ez az állami beavatkozás hozta el valójában a nyílt és tisztességes versenyt a piacra.)
Ez volt tehát a tematika, ami körül forgott a hét, és amiből mindenki próbálta a legtöbbet kihozni – lássuk hogy sikerült, jöjjön a heti toplista. Ennyi lájkot gyűjtöttek a héten a politikusaink Facebookon:
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Jakab Péter | 236 000 | ▲ |
2. | Orbán Viktor | 169 000 | ▼ |
3. | Szijjártó Péter | 139 000 | ≡ |
4. | Varga Judit | 134 000 | ▼ |
5. | Dúró Dóra | 114 000 | ▲ |
6. | Márki-Zay Péter | 106 000 | ▼ |
7. | Szabó Tímea | 103 000 | ▲ |
8. | Mesterházy Attila | 101 000 | ▲ |
9. | Hadházy Ákos | 96 000 | ▼ |
10. | Ujhelyi István | 86 000 | ▼ |
11. | Z. Kárpát Dániel | 80 000 | ▼ |
12. | Keresztes László Lóránt | 61 000 | ▼ |
13. | Karácsony Gergely | 51 000 | ▲ |
14. | Varga Mihály | 48 000 | ≡ |
15. | Kocsis Máté | 48 000 | ▲ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a november 5. és 12., péntek reggel 7:32-től péntek reggel 7:32-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
Vége a nagy sorozatnak
Orbán Viktor 11 héten át nyert zsinórban, augusztus vége óta uralta a toplistát – ennek a rekordsorozatnak vetett most véget Jakab Péter. A fölénye elég meggyőző a lista élén, ennek ellenére kérdéses, hogy valójában ő nyert, vagy inkább Orbán vesztett-e a héten. A miniszterelnök az elmúlt pár hónap átlagához képest kicsit kevesebbet posztolt, és az egy bejegyzésre jutó átlag interakcióban bőven Jakab fölött teljesített (kb. 15 ezer vs 10 ezer).
Jakab rengeteget posztolt az elszabaduló inflációról, és konkrétan a benzinárról, tüntetésen is volt – eközben Orbán leghangsúlyosabb témája egy törökországi látogatás volt, olyan tételmondatokkal, hogy Törökország a legfontosabb szövetségesünk, és a „védelmi gyűrűnk” a migránsok elleni küzdelemben. Nem túl meglepő, hogy a két téma közül Jakabéra rezonált jobban a Facebook népe. Sőt, valójában itt az figyelemre méltó, hogy Orbán személyi kultuszának automata lájk-tízezrei még ebben a kontextusban is működnek, annak ellenére, hogy a hardcore követőtáborát évek óta kondicionálja arra, hogy a törökök – mint muszlimok – valójában a keresztény-fehér Európa ősellenségei.
Három mini-esettanulmány
Dúró Dóra a múlt hét után újra megdöntötte a saját rekordját, és egyre közelebb kerül ahhoz, hogy egy kis szerencsével akár a dobogót is elcsípje. A sikerét továbbra is az oltásellenes réteg egyre direktebb megcélzása hozza, a héten a legnagyobb sikerű posztja például egy nettó oltásellenes mém megosztása volt. Tanulságos benézni a kommentek közé, a többségükben a legsötétebb vírustagadó, népirtást emlegető konteók köszönnek vissza, és a képviselő asszony valahogy nem is igyekszik helyretenni őket, esetleg azt kiemelve, hogy ő egyébként be van oltva. Pedig mennyire érdekes lenne egy párbeszéd, amiben Dúró Dóra elmagyarázza az oltásellenes követőinek, hogy egyébként személyesen nem ért velük egyet, de ettől még kiáll a jogaikért. Elvégre ez a liberalizmus egyik klasszikus alapelve.
Márki-Zay Péter az előválasztási győzelmi eufória után stabilan beállt a heti 100 ezer lájk körüli szintre. Az elmúlt négy heti eredményei így néznek ki: 109 → 97 → 107 → 106 ezer. Ennyire kiegyensúlyozott, nagyobb kilengések nélküli teljesítményt az egész mezőnyből Hadházy Ákos tud még felmutatni, ő ráadásul még hosszabb távon: tizedik hete mozog a 90 és 115 ezer közötti sávban. Mindkettőjüknél ugyanaz az ok: nem ülnek fel az aktuális trendekre, és nem hajolnak le az olcsó lájkokért. Nem árusítják ki a gyerekeik születésnapját pár ezer lájkért, nem játsszák el a fociultrát, ha épp meccse van a válogatottnak, nem dobnak be könnyes gyászposztokat, ahányszor csak meghal egy híres ember. A követőik számára valószínűleg őszintébbnek és hitelesebbnek tűnnek ettől, de közben nyilván korlátozzák ezzel a saját elérésüket. Ez talán a legnagyobb kérdés 21. századi politikában:
lehet-e sikeres egy politikus, ha csak politikus, vagy mindenképpen popsztárrá kell válnia?
Végül emlékezzünk meg Varga Mihályról, aki az elmúlt öt hétből négyszer volt fenn a toplistán (előtte összesen csak egyszer), így lassan állandó szereplőnek tekinthetjük. A pénzügyminiszter sem az a klasszikus popsztár alkat, és láthatóan igyekszik is magát távol tartani a sárdobálós, gyurcsányozós-sorosozós kommunikációtól, mondhatjuk azt is, hogy gyakorlatilag ő az ellen-Kocsis Máté. A fő csapásiránya a sikerpropaganda, ami vonzza a kommentháborút és a gúnyos nevetős szmájlikat – amelyek persze ugyanúgy interakciónak számítanak a végelszámoláskor, mint a pozitív reakciók. Egészen ironikus, hogy a heti legsikeresebb posztja, amiben a Fidesz válságkezelését dicsérte, több mint 5000 nevető emojit kapott, és tulajdonképpen ezek emelték be a toplistára a héten.
További érdekességek a hétről
- Gyurcsány Ferenc és Dobrev Klára második, illetve harmadik hete nincs a toplistán, látványosan inaktívak mind a ketten. Ha nem is ennyire, de saját magához képest nagyon halvány Karácsony Gergely aktivitása is az elmúlt hetekben.
- Z. Kárpát Dániel aránylag stabilan beállt a heti 70-80 ezer lájkos szintre, és a középmezőny alsó részére, miután a szeptember-október nagy részét a toplistán kívül töltötte.
- Márki-Zay hatalmas lendülete a követőtábor növelésében úgy tűnik, kifújt, a héten Dúró Dóra és Szijjártó Péter is több új követőt húzott be
- Bár a lista végső állapota ezt nem feltétlenül mutatja, hét közben elképesztően szoros verseny ment a középmezőnyben, szerda reggel, két nappal a befutó előtt például így nézett ki az állás (a 800 lájknyi különbségből aztán a hajrában 16 ezer lett):
It's all about the money
A szponzorált posztokra költött pénzekben továbbra is nyomasztó a fideszes fölény, a top10-ben kizárólag kormánypárti oldalakat látunk – annak ellenére, hogy maga a Fidesz a saját oldalán lezárta az elmúlt 30 napban 65 millió forintot felemésztő Márki-Zay-karaktergyilkos kampányát. Ettől még a propaganda robog tovább: a Megafon a héten 24 milliót dobott be hirdetésre, az Aktuális még közel 10-et. Ez az oldal egyébként a megafonos Filep „A kopasz oszt” Dávid neve és arca alatt fut, és még a látszatát se próbálja fenntartani annak, hogy lenne értelmezhető tartalma vagy üzleti modellje is a hirdetései mellett. Viszont valahonnan volt nyár óta 47 millió forintja csak facebookos szponzorációra.
Először találkozhatunk ezen a listán Orbán Viktor nevével, és legalább ennyire meglepő új szereplő György László is. Ő egyébként Palkovics egyik államtitkára az ITM-ben, a Facebook-oldalán a hivatalos bemutatkozás szó szerint ennyi:
„György László (PhD) az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és”
Kicsit csalóka az Origo szereplése a listán. Az oldal ugyan a fideszes propaganda egyik szívcsakrája, a szponzorált posztjaik között elég sok a „Zimány Linda meztelenül, egy takaróba csavarva mutatta meg magát” vagy „Dundika táncosnői múltján gúnyolódott Lagzi Lajcsi” típusú posztlobotómiás turbóbulvár tartalom – vagyis valójában annyit azért nem költenek a politikai üzenetek terjesztésére, mint a Facebook listája sugallja. És hogy egy hasonló torzítást a túloldalról is mellétegyünk: az Ezalényeg mindössze 200 ezres költésével messze lemaradt a toplistáról, de a baloldali propagandahálózat az összes aloldalával együtt azért eltapsolt 1,7 milliót, amivel mégiscsak ott lenne a helye.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Deák Dániel (Megafon) | 12 200 000 |
2. | Trombitás Kristóf (Megafon) | 11 800 000 |
3. | Magyarország kormánya | 10 600 000 |
4. | Aktuális | 9 700 000 |
5. | György László | 1 300 000 |
6. | Origo | 950 000 |
7. | Magyar Nemzet | 650 000 |
8. | Orbán Viktor | 550 000 |
9. | Hirado.hu | 550 000 |
10. | Hollik István | 550 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a november 4. és 10. közti időszak költéseit mutatják.)
A hét legsikeresebb posztjai
Aki az eddigiek alapján itt Jakab-Orbán párharcot és benzináras tematikát vár, abszolút jó irányban tapogatózik.
- Orbán bejelenti a benzinár befagyasztását – 49 ezer interakció
- Jakab az infláció miatt háborog, „ilyen árak mellett mégis miből éljen meg egy melós vagy egy nyugdíjas?” – 31 ezer
- Jakab megkapja a 3. oltást – 22 ezer
- Orbán kijelenti, hogy „megvédjük az ország határait!” – 21 ezer
- Jakab úgy értelmezi a kormány benzináras akcióját, hogy azt valójában ők harcolták ki – 20 ezer
A legérdekesebb itt talán Jakab oltásos posztja, egyrészt azért, mert szép kontrasztot mutat a (hangsúlyozottan a régi Jobbik hagyományait továbbvivő) Mi hazánk oltásellenességével, másrészt azért, ahogyan az oltás propagálását rutinból fordítja át az oltást szintén propagáló kormány ekézésébe. (Nagyjából azon a vonalon, hogy az oltás kötelezővé tételének felelősségét a cégekre hárítja a kormány, ez pedig nem kormányzás.)
Melósok öltöny-nyakkendőben
Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet kapott posztok következnek. Ez tipikusan a lájkbajnokságnak az a szekciója, ahol a hét slágertémája mellett más is kap egy kis reflektorfényt – és ez most is így van.
- A legtöbb megosztás: Jakab a magas árakon háborog
- A legtöbb komment: Orbán bejelenti a benzinár befagyasztását
- A legtöbb mérges emoji: Mesterházy azon mérgelődik, hogy iskolásokkal nézetik meg kötelező programként az Elk*rtuk című filmet
- A legtöbb meglepett emoji: Szabó Tímea, „Kínában a Fudan Egyetem létrehozott egy klinikát transznemű gyerekek számára. Gondolom, Orbán most akkor visszamondja a Fudan-projektet, hiszen kiderült: Kína is része az LMBTQ lobbinak!”
- A legtöbb szomorú emoji: Varga Judit fotója Mádl Dalma temetéséről (természetesen saját magáról és a férjéről)
- A legtöbb szívecske: Szél Bernadett, „Ma van az örökbefogadás napja. Sosem felejtem el a napot, amikor örökbefogadó család lettünk.” (Itt jegyezzük meg, hogy a fotón a gyerek arca nem látszik, így nem felismerhető – ritka az ilyesmi a gyerekeket előszeretettel kampánydíszletnek használó politikai mezőnyben.)
- A legtöbb nevető emoji: Varga Mihály a fideszes válságkezelést dicséri
A nevetős reakcióknál ugyan a pénzügyminiszter verhetetlennek bizonyult, de mindenképpen meg kell említenünk ebben a kategóriában Hadházy Ákos nagy sikerű sorozatát másodvonalbeli politikusok promófotóiról, amiken fizikai munkát imitálnak. Erre meg kell adnunk a tízből 10 pontot: politikai oldaltól függetlenül, objektíve iszonyú vicces, ahogy öltönyben-gálacipőben pózolnak egy útépítésen a földdöngölő géppel, vagy úgy csinálnak, mint aki éppen kerítést fest, játszóteret újít fel, vagy éppen szemetet szed.
A legtöbb megosztás
Hogy Jakab mennyire jól tapintott rá a hét témájára, azt jól mutatja, hogy még az örökös bajnok Hadházyt is lenyomta a megosztások számában, Orbánhoz képest pedig majdnem négyszeres mennyiséget gyűjtött. Egyébként nagyjából a szokásos a mezőny, és a szokásosak az ebben a műfajban túlteljesítők (Hadházy, Z. Kárpát, Keresztes), és alulteljesítők (Orbán, Varga Judit, Szijjártó) is.
Heti megosztások | |||
---|---|---|---|
1. | Jakab Péter | 24 400 | ▲ |
2. | Hadházy Ákos | 21 800 | ▼ |
3. | Z. Kárpát Dániel | 17 600 | ▼ |
4. | Mesterházy Attila | 17 500 | ▲ |
5. | Szabó Tímea | 14 700 | ▲ |
6. | Dúró Dóra | 13 200 | ▼ |
7. | Keresztes László Lóránt | 10 900 | ▲ |
8. | Márki-Zay Péter | 10 000 | ▲ |
9. | Ujhelyi István | 9 000 | ▼ |
10. | Orbán Viktor | 6 700 | ▲ |
Továbbra is virális az ellenzék
A szerzőjük átlagához képest feltűnően jól teljesítő posztok listájára most sem került be egy kormánypárti sem. De ennél is érdekesebb, hogy tele van az összetett toplistán is szereplő politikusokkal, pedig ide rendszerint a kevésbé népszerű versenyzők jól elsült, felkapott posztjai szoktak bekerülni.
- Márki-Zay Péter videója, „Hogyan látom valójában? – Első rész: A migránskérdés” (Ha valakit érdekel, úgy látja valójában, hogy CSAK A FIDESZ TELEPÍTETT BE MIGRÁNSOKAT, így, csupa nagybetűvel kiabálva) – 21,7x szorzó
- Jámbor András népszavazásra buzdít, „Nem a kínai gigaegyetemre!” – 18,3x
- Mesterházy Kósa Lajossal gúnyolódik, „nehogy meghátráljon, továbbra is ilyen bátran és őszintén beszéljen a Pegasus kémszoftverről!” – 17,3x
- Z. Kárpát élő videója a mátészalkai tüntetésről – 14,6x
- Mesterházy tovább üti az iskolai kötelező Elk*rtuk-nézés témáját, „Takarodjon a fideszes kampány az iskolákból!” – 13,5x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)
Instagramon továbbra sincs óriási élet. Pár hete még arra számítottunk, hogy Márki-Zay hamarosan megszorongathatja Orbánt, de mostanra úgy tűnik, 28-30 ezer lájk magaságában elérte a plafont, és csak úgy jöhet össze neki a győzelem, ha valami komoly lájkbombára tenyerel rá, és/vagy Orbán stábja nagyon ellazsál egy hetet. A Facebookon arató Dúró Dóra Instagramon továbbra sem jut a top10-be, viszont befért újra Németh Szilárd, ráadásul különösebb koleszterinpornó nélkül (csak egy kajás posztja volt a minisztériumi menzáról).
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 36 600 | ≡ |
2. | Márki-Zay Péter | 27 800 | ≡ |
3. | Jakab Péter | 13 800 | ▲ |
4. | Novák Katalin | 9 400 | ▲ |
5. | Varga Judit | 8 500 | ▼ |
6. | Szijjártó Péter | 6 300 | ▲ |
7. | Hadházy Ákos | 5 700 | ▼ |
8. | Szentkirályi Alexandra | 5 700 | ▼ |
9. | Karácsony Gergely | 4 600 | ▲ |
10. | Németh Szilárd | 3 800 | ▲ |
Welcome to the twilight zone
Ezt is megértük: a megafonos tízmilliókkal felszteroidozott Deák Dániel több interkciót gyűjtött a héten, mint maga Orbán Viktor. Ez a fideszes mitológiában olyasmi lehet, mint amikor a görögben Ikarosz túl közel repül a Naphoz.
De ennél is nagyobb sztori a propaganda szürkezónájából a Tízmillióan a 2022-es kormányváltásért nevű oldal berobbanása a semmiből. Az oldal korábbi neve Tízmillióan a 2018-as kormányváltásért, még korábbi neve Egymillióan a 2018-as kormányváltásért, és még annál is korábbi neve Egymillióan az előrehozott választásokért volt – ez már önmagában egy Örkény-novella. A tartalma 90%-ban a Nyugati fény cikkeiből áll, gondosan válogatott, szuperelőnytelen fotókkal a fideszes politikusokról. Az utóbbi hónapokban heti 25-30 ezer lájk magasságában mozogtak, innen ugrottak most hirtelen egy háromszorosat, de úgy, hogy közben egy kicsit kevesebbet posztolnak, és kiugró, virális bejegyzésük se volt. Szóval ez egyelőre akkora rejtély, mint a matekban a nagy Fermat-sejtés, a kvantumfizikában a kozmológiai állandó és a hiányzó sötét energia problémája, vagy kognitív pszichológia tudományterületéről az, hogy ugyan ki a fene képes pénzt fizetni azért, hogy élő streamen nézze Berki Krisztiánék apás szülését. Jövő hétre talán okosabbak leszünk ebben, addig is lássuk a heti propaganda-toplistát.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Deák Dániel (Megafon) | 188 000 | ≡ |
2. | Gond-olkodó | 144 000 | ▲ |
3. | Orbán Viktor támogató oldal | 144 000 | ▼ |
4. | Bohár Dániel (Megafon) | 111 000 | ▲ |
5. | Nyugati fény | 105 000 | ≡ |
6. | Tízmillióan a 2022-es kormányváltásért | 86 000 | ▲ |
7. | Elemi.hu | 73 000 | ▼ |
8. | Számok | 72 000 | ▲ |
9. | Trombitás Kristóf (Megafon) | 72 000 | ▼ |
10. | Juszt László | 67 000 | ▲ |
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)