Hiába az előválasztás, Orbán nyerte a heti lájkbajnokságot

2021. október 03. – 13:56

frissítve

Hiába az előválasztás, Orbán nyerte a heti lájkbajnokságot
Kép: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra jelentkezik a Telex lájkbajnoksága, a politikusok közösségi médiás jelenlétét, aktivitását, népszerűségét vizsgáló és elemző sorozatunk. Az e heti számok igazolják, hogy a nagy politikát bizony szavazatokra és nem lájkokra játszák, de az is újra megmutatkozik, hogy Orbánt a lájkgyűjtésben csak akkor lehetne megszorongatni, ha hagyná magát. Ami pedig a hirdetési pénzeket illeti, csak úgy röpködtek a tízmilliók.

A héten tovább pörgött az ellenzéki előválasztás, és bár a vártnál lényegesen lassabban, végül csak sikerült összesíteni az első fordulóban leadott szavazatokat. Így derült ki, hogy Dobrev Klára nagyot nyert, Karácsony Gergely hiába volt sokáig favorit, Márki-Zay mindenkit meglepett, Jakab Péterben nagyon nem látták meg a miniszterelnököt, Fekete-Győr Andrásra pedig még a momentumosok se szavaztak.

Mindez a lájkbajnokság szempontjából azért fontos, mert ha csak a közösségimédiás tevekénységet figyeljük, olyan, mintha egy teljesen másik meccset néznénk, mint ami azon kívül zajlott az elmúlt napokban. Egyrészt azért, mert Orbán Viktor, bár elmaradt a múltheti bődületes rekordjától, ismét fölényesen nyert, pedig nem történt vele semmi különös, az ellene összeálló ellenzéki politikusoknál meg épp az év legfontosabb belpolitikai eseménye zajlott. Másrészt azért, mert az a siker, amit Dobrev, vagy Márki-Zay elkönyvelhetett az előválasztáson, alig mutatkozott meg a Facebookon, miközben a hagyományosa lájkerős Jakab Péter az előválasztáson leszerepelt, mégis nagyot ment a Facebookon.

Mielőtt megpróbálnánk értelmezni, hogy hogyan is alakulhatott ki ez a végeredmény, vessünk egy pillantást a lájkbajnokság 45. heti toplistájára, és nézzük meg, mennyi lájkot-kommentet-megosztást gyűjtöttek a politikusaink a héten a Facebookon:

Interakciók
1.Orbán Viktor394 000
2.Jakab Péter207 000
3.Varga Judit168 000
4.Szijjártó Péter157 000
5.Karácsony Gergely146 000
6.Szabó Tímea128 000
7.Dobrev Klára125 000
8.Gyurcsány Ferenc121 000
9.Kocsis Máté119 000
10.Hadházy Ákos112 000
11.Mesterházy Attila78 000
12.Márki-Zay Péter71 000
13.Dúró Dóra68 000
14.Kálmán Olga54 000
15.Ujhelyi István52 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a szeptember 24. és október 1., péntek reggel 8:45-től péntek reggel 8:45-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Orbán Viktor #throwback

Múlt héten, ha időnként balfasz-barkács jelleggel is, de már javában zajlott az ellenzéki előválasztás, mégis a Fidesz elementáris erejű ellencsapása, a gyurcsányozás uralta a közösségimédiát. Ebben kulcsszerepe volt annak, hogy Orbán Viktor szakítva a korábbi letisztult stratégiájával, elkezdett mindenről is posztolni és elkezdte maga is tolni a Stop Gyurcsány feliratos kommunikációs úthengert, kifejezetten nagy lájkokban mérhető sikerrel. Ez a most folytatódott, olyannyira, hogy a hét három legsikeresebb posztjából kettő Orbán szinte teljesen azonos gyurcsányozása volt (erre mindjárt visszatérünk).

A miniszterelnök a múltheti sikerreceptből főzve lett ismét – immár hatodik hete zsinórban. A gyurcsányozás mellett voltak hivatalos eseményekről (egyetemi tanévnyitóról, templomszentelésről, a magyar-cseh csúcstalálkozóról és egy megtekintett hadgyakorlatról) szóló bejegyzései, illetve hivatalos influencereket megszégyenítő kávézós és MOL kutas életképeket mutatott. Sőt elővett egy úgynevezett #throwback, azaz visszaemlékezős posztot is: felidézte, hogy épp egy éve emlékezett meg az akkor épp tíz éves pálinkafőzési szabadságról. Orbán ezzel újra bizonyította azt is, hogy hiába zajlik épp az ellene összeálló ellenzék előválasztás, a Facebookon nagyjából csak akkor tudják legyőzni őt, ha hagyja magát, azaz nem posztol sokat.

A gyurcsányozós vonaton nincs fék?

Az is beszédes kormány vs. ellenzék tematizációs képességeit tekintve, hogy Varga Judit és Szijjártó Péter is meg tudott előzni a miniszterelnököt és Jakab Pétert leszámítva mindenkit az előválasztás csúcsidőszakában. Pedig nem is nagyon álltak be a lövészárokba Orbán mellé a gyurcsányozásban, alapvetően ugyanazt szolgáltatták a követőik számára, amit békeidőben szoktak. A külügyminiszter repülőről repülőre szállt, országról országra járt öltönyben, és még New York-ban is gyúrt a képek és videók tanúsága szerint. Az igazságügyi miniszter szintén a saját jólbevált receptje alapján főzött: a legtöbb bejegyzéshez csatolt egy előnyös képet saját magáról, a posztjaiban a hosszabb szövegeket emojikkal felvezetett pontokra tagolta, hadakozott egy kicsit Brüsszel ellen és kávézgatott is.

Velük ellentétben a szintén top10-ben végző párttársuknak, Kocsis Máténak a hivatalos online énje gyakorlatilag egy olyan szendvicsemberként funkcionált, ami megállás nélkül és büszkén rótta a köröket az ellen-ellenzék kampány üzeneteit magán hordozva. Ez annyiban bejött neki, hogy ha az úgynevezett interakciós rátáját nézzük (azaz azt, hogy a bejegyzésenkénti interakciók száma hogyan aránylik a követőinek számához), akkor ezúttal toronymagasan verte a mezőnyt.

Fordított valóságok

Most kő keményen bebizonyosodott, hogy nem a közösségimédiás népszerűséggel lehet választást nyerni. Jakab Péternek hiába futott kifejezetten jól a szekere a Facebookon, aligha ünnepli azt, hogy nyár közepe óta először tudott 200 ezer interakció fölé menni. Ami pedig Dobrev Klárát és Márki-Zay Pétert illeti, valószínűleg egyikük sem most fogja álomba sírni magát a lájkbajnokság eredményei miatt. Mégsem lehet elmenni amellett szó nélkül, hogy amikor az előválasztáson a maguk módján mindketten hatalmas győzelmet arattak, ezt a győzelmüket nem tudták maradéktalanul lájkokra váltani az online térben.

Dobrev azért próbálkozott, egyrészt elég sokat költött hirdetésekre, másrészt még a gyerekét is bevetette, amikor a győzelemről posztolt, de még az anyakártyát kijátszva és a gyereke cukiságára építve sem tudta betornázni ezt a bejegyzést a hét öt legsikeresebbje közé. Márki-Zay esetében kicsit más a helyzet, neki nincs pénze arra, hogy fizetett hirdetésekkel ilyen mértékben megtolja a Facebookon a kampányát. Emellett látványosan lemond a közösségimédia (ál)személyességéről is. Vannak posztjai, amik teljesen platformidegenek, mert nem úgy íródnak, mintha azt maga pötyögte volna be a számítógépén, hanem újságcikk szerűen, címmel, leaddel ellátva és E/3-ban beszélve Márki-Zayról. Ezekkel pedig úgy tűnik, még a hihetetlenül fanatikus online rajongótáborát sem igazán mozgatja meg.

Fekete-Győr András a ritka kivétel ebben a mezőnyben, akinek az online és offline népszerűsége párhuzamos tendenciát mutatott a hét folyamán. A Momentum elnöke se a lájkbajnokság élmezőnyébe, se az előválasztás második fordulójába nem jutott be (a maga 16. helyével egyébként az előbbihez lényegesen közelebb járt).

Karácsony csak fizetett és fizetett, meg egy kicsit eltűnt

Minden eddiginél brutálisabb összegek mentek el a héten politikai témájú szponzorált posztokra. De tényleg. Ezt azért kell leszögezni, mert ugyanezt írtuk alig két hete, és bár akkor is igaz volt ez a mondat, az akkori dobogósok 22 millió forint feletti összköltése nincs a fasorban sem ahhoz képest, ahogy a friss táblázatunk indul:

Hirdetésre költött pénz
1.Fidesz41 400 000
2.Karácsony Gergely30 000 000
3.Dobrev Klára9 400 000
4.Magyarország Kormánya7 600 000
5.Rákay Philip6 100 000
6.Ezalényeg5 800 000
7.Momentum5 500 000
8.Trombitás Kristóf4 800 000
9.DK4 200 000
10.Budapest Beszél4 200 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a szeptember 23. és 29. közti időszak költéseit mutatják.)

Karácsony hetek óta nagyon sokat költ a Facebookon a kampányára, az előválasztási hajrában azonban jelentősen emelte a tétet. Ezúttal több mint háromszor annyit a Facebooknak, mint Dobrev Klára, mégis alulmaradt a DK-s miniszterelnökjelölttel szemben az előválasztáson. Ezt látva nem lenne meglepő, ha a kampánystábja elgondolkozna azon, hogy más helyen több haszna lehetne-e ennyi pénznek. Az is érdekes, hogy a sok kifizetett tízmillió ellenére a július második hete óta fixen a top 3-ban végző főpolgármester most visszacsúszott az ötödik helyre. Ennek alighanem az lehet az oka, hogy a szavazatszámlálási hajrában, amikor a szivárgó információk és a lassan közölt részeredmények alapján már látszott hogy ki fog kapni Dobrevtől, egyszerűen eltűnt a Facebookról. Karácsony a szerdai pillanatnyi rangsorban még a második volt nagyjából 102 ezer begyűjtött interakcióval, de aztán egészen csütörtök késő estig nem posztolt semmit.

A Fidesznél egyébként még jobban megnyíltak a pénzcsapok, mint Karácsonynál és Dovrevnél együttvéve. A kormánypárt 41 milliós reklámköltésének teljes egésze a „Gyurcsány Show” narratívát sulykoló posztok proponálására ment.

A hét legsikeresebb posztjai

Mielőtt rátérnénk a hét legsikeresebb posztjainak listájára, muszáj egymás mellé tennünk két egymásra kísértetiesen emlékeztető képet, nézze meg őket jól:

Fotó: Facebook / Orbán Viktor

Ezekben a posztokban nem az a legérdekesebb, hogy akár egy „találja meg az öt különbséget az alábbi két fotó között” feladványnak is elmennének, hanem az, hogy alig két nap különbséggel osztott meg őket Orbán Viktor, és az önismétlés ellenére mindkétszer tarolt velük, ahogy az az alábbi toplistából is látszik:

  1. Orbán Viktor aláírja a „Stop Gyurcsány! Stop Karácsony!” kampányívet (színesben) – 41 ezer interakció
  2. Jakab Péter villamosozik egyet az előválasztási eredmények kihirdetése előtt – 30 ezer interakció
  3. Szabó Tímeát képes posztja arról, hogy egy idős „fideszes hölgy” megütötte a Szél Kálmán téren – 29 ezer interakció
  4. Orbán Viktor aláírja a „Stop Gyurcsány! Stop Karácsony!” kampányívet (színesben) – 28 ezer interakció
  5. Jakab Péter előválasztási köszönővideója – 29 ezer interakció

Ebből a listából mindenképp érdemes kiemelni, hogy a Jakab heti teljesítményét, aki ez alapján épp azzal volt népszerű, hogy az előválasztási népszerűtlenségéről beszélt.

Heves érzelmek

Szintén érdekes Szabó Tímea fent már idézett posztja, máris ezzel folytatjuk, ugyanis az egyes reakciótípusokból a legtöbbet kapott posztok következnek.

  • A legtöbb komment, megosztás, dühös reakció, meglepett emoji, sírós fej: Szabó Tímeát megütötték
  • A legtöbb lájk: Orbán Viktor aláírja a Stop Gyurcsány kampányívet (színesben)
  • A legtöbb nevetős reakció: Kocsis Máté szerint „A Gyurcsány-film lenyomta James Bondot a Corvin Moziban.”
  • A legtöbb szívecske: Jakab megköszöni az előválasztást, amin amúgy nem szerepelt jól

A Párbeszéd társelnöke az elmúlt hetekben rendre a 9. helyen végzett a lájkbajnokságban, most azonban két helyet javítva a 7. lett. Az előrelépésében pedig egyértelműen kulcsszerepe volt a „fideszes hölgy”-ről elmesélt történetének, ami mindenféle heves érzelmi reakció kiváltására kifejezetten alkalmasnak bizonyult. Az egész heti összinterakciójának ugyanis több mint az ötöde származott ebből az egy posztból.

A legtöbb megosztás

Ez az a kategória, ami rendre Hadházy Ákos szokott megnyerni, és bár a múlt héten a kiélezett zuglói kampányhelyzet ellenére nemcsak az élről, de még a képzeletbeli dobogóról is leszorult, most ismét az ő nevével kezdődik a lista:



Megosztás
1.Hadházy Ákos17 300
2.Szabó Tímea14 800
3.Mesterházy Attila12 100
4.Orbán Viktor12 100
5.Dobrev Klára11 300
6.Jakab Péter10 100
7.Kocsis Máté9 900
8.Szijjártó Péter9 800
9.Karácsony Gergely8  800
10.Z. Kárpát Dániel7 600

Hadházynak egyébként nem egy-két kiugróan sokszor továbbosztott bejegyzésből jött össze a győzelem, hanem abból, hogy stabilan tud olyan témákat szállítani, amiknek a hírét maguktól viszik tovább az emberek. Ilyen volt a héten a Marbellára repülő luxusgép, a Dubaiba repülő luxusgép és a lélegeztetőgép-feljesztésen dolgozó magyar egyetemek sztorijai.

Virális posztok toplistája

Aki eddig eljutott a cikkben, biztosan nem fog meglepődni azon, milyen téma vezeti a legerősebben túlteljesítő, virális posztok toplistáját a héten:

  1. Szabó Tímeát megütötték – 30,5x szorzó
  2. Dobrev Klára Karácsony reakciójára reagál a miniszterelnök-jelölti vita után – 21,4x szorzó
  3. A körzetét megnyerő Tordai Bence köszönetet mond – 18,6x szorzó
  4. Ujhelyi az Isten-Haza-Család tengelyt kiforgatva orbánozik – 18,6x szorzó
  5. Márki-Zay „EGYÜTT ERŐSEK VAGYUNK!” címmel reagál az előválasztási eredményekre – 13,3x szorzó

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Sokat emlegetett igazság, hogy ebben a ligában a kisebb követőtáborral rendelkező politikusoknak könnyebb nagyobbat gurítani, hiszen itt mindenki a saját átlaga ellen küzd elsősorban. Ennek ellenére ezen a héten azért csupa olyan arcot látunk a listán, akik, ha nem is állandó jelleggel küzdenek az élbolyban, azért rendre a top15 környékén táncolnak. Ezekből az eredményekből látszik leginkább az is, hogy a Facebook-népszerűségben egyelőre nem sűrűn fürdő miniszterelnök-jelöltek (Dobrev, Márki-Zay) heti szereplését azért valamennyire megdobta a sikeres előválasztási kampány/eredmény. De ez még a lájkgyűjtési utánpótlásbajnokságában sem volt elég számukra a győzelemhez.

Instagram

Ezen a platformon továbbra sincsen túl sok látnivaló, se a politikusokat követők, se a statisztikákat elemzők számára. A politikusok többsége továbbra is csak duplikálja itt a Facebookon is elérhető képeit és úgy tűnik, erre az emberek a csak rengeteget posztoló Orbánnál harapnak. A miniszterelnök nyomasztó fölénye folytatódott: a hét húsz(!) legnépszerűbb posztjából mindössze három nem az övé. Gyurcsány egy ablakmosós és egy motorháztetőn falatozós képpel fért be a top10-be, Jakab a villamosozós fotójával van ott a top 20-ban.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor91 100
2.Jakab Péter22 000
3.Gyurcsány Ferenc14 800
4.Varga Judit14 300
5.Karácsony Gergely13 100
6.Márki-Zay Péter12 300
7.Fekete-Győr András11 000
8.Hadházy Ákos8 400
9.Novák Katalin7 500
10.Dobrev Klára6 400

A Facebooknál az Instán valamivel jobban szereplő Szentkirályi Alexandra mondjuk a kezében tartott tűsarkújáról csak az utóbbira töltött fel képet. Ezt az exkluzivitást sok-sok szívecskével meg is hálálták az instagramozók. Ahhoz azonban ezúttal túl keveset posztolt itt a kormányszóvivő, hogy a top10-ben végezzen.

Nagyon meta szürkezóna

A propagandaoldalak és propagandista influenszerek világában ezen a héten is sok minden történt, amit a szokásos módon vázlatosan foglalunk össze – de előbb jöjjön a szürkezóna heti toplistája:

Heti interakciók
1.Deák Dániel181 000
2.Nyugati Fény162 000
3.Gond-olkodó155 000
4.888.hu79 000
5.Számok66 000
6.Trombitás Kristóf59 000
7.OLKT 257 000
8.Patrióta Európa57 000
9.Ellenszél56 000
10.Rákay Philip50 000
  • Deák Dániel zsinórban másodszor végzett az élen, ehhez ismét majdnem 3,8 millió forintot költött el a posztjainak a hirdetésére Megafon. Annál metább pedig már semmi nem lesz mint amikor Deák az előzőheti lájkbajnokság eredményeit posztolva gyűjtötte a hét elején a lájkokat. Itt térnénk vissza az úgynevezett megfigyelő-effektusra, ami nagyjából azt mondja ki, hogy minden rendszer működésébe beleavatkozunk a rendszer megfigyelésével, vagyis nem lehet semmit rendesen megmérni, mert maga a mérés ténye torzítja az eredményt.
  • Ki tudja miért, de Deák mellett egy másik kormánynarratívát toló arc, Jeszenszky Zsolt is posztolt egy Karácsonnyal közös, mosolygós képet a héten a nagy ellenzék elleni kampányolás közepette.
  • Az újonc OLKT 2 leginkább annak köszönhetően került fel a fenti listára, hogy rengeteg poszt jelenik meg az oldalán (a napi átlaga 50 feletti volt), és nem annak, hogy ezek a posztok kifejzetten jól futnának.
  • Hiába szánt sokmilliót a Megafon Rákay Philip és Trombitás Kristóf reklámozására a héten. Az előbbi a 6,8 milliós reklámkeret ellenére épp csak befért a szürkezónás top10-be, az utóbbit 4,8 millióval sem sikerült betolni oda.
  • A hétről hétre irtózatos pénzeket szponzorált posztokra költő Ezalényeg még a múltheti teljesítményét is lényegesen alulmúlva 5 ezer lájkig sem jutott.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Már egy éve van Telex! 🎉

Ez azt is jelenti, hogy sok támogatónk regisztrációja lejárt. Ha e-mail-címed megadásával kéred, megnézzük, hogy tartozik-e regisztráció az e-mail-címedhez, és ha igen, milyen támogatási adatokkal.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!