A politikusok néha pihennek, a propaganda soha

2021. augusztus 22. – 16:23

A politikusok néha pihennek, a propaganda soha
Kép: Jakab Péter / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra itt a vasárnap, és azzal menetrend szerint érkezik a Telex lájkbajnokságának aktuális fordulója is, amiben politikusaink és csatolt részeik közösségi médiás aktivitását és népszerűségét elemezzük. Az olimpiai és az előválasztási őrület között vagyunk, vihar előtti a csend, uborka a szezon, de így egy csomó izgalmas, vicces és szürreális (sőt, általában mind a három egyszerre) eseményt hozott a hét.

Egészen fura pillanatban intettük le a lájkbajnokság versenyét: pénteken délelőtt, augusztus 20-án, épp azelőtt, hogy a nemzeti ünnep szokásos kellékeivel pózoló kormánypárti politikusok, és az Andrássy úti felvonulás giccsén hüledező ellenzékiek egyaránt rákapcsolták volna az utánégetőt a lájkgenerátorokra. Ez már a jövő heti cikkünk témája lesz, most azonban az éppen véget ért hetet elemezzük, ami egy igazi álmos, nyugis, nyaralós, punnyadós hét volt, pont olyan, amilyennek az ember augusztus közepét kívánja. Na de megengedheti-e magának a politika, a politikai kommunikáció világa a pihenést, vagy itt tényleg muszáj minden héten háborúnak lennie, ahogy az Al Pacino-film címe mondja? Amint azt mindjárt látni fogjuk, erre nagyjából minden szereplőnek más válasza van.

Így alakult a heti toplistánk, ennyi lájkot gyűjtött be a héten a politikai mezőny krémje:

Interakciók
1.Jakab Péter145 000
2.Karácsony Gergely98 000
3.Hadházy Ákos96 000
4.Orbán Viktor77 000
5.Szabó Tímea76 000
6.Fekete-Győr András66 000
7.Varga Judit62 000
8.Márki-Zay Péter60 000
9.Ujhelyi István53 000
10.Novák Katalin48 000
11.Kocsis Máté37 000
12.Z. Kárpát Dániel37 000
13.Mesterházy Attila35 000
14.Gyurcsány Ferenc34 000
15.Dobrev Klára29 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a augusztus 13. és 20., péntek reggel 10-től péntek reggel 10-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

Millió alatt

Hogy mennyire uborkaszezon van, azt jól mutatja, hogy a top15 össz-interakciószáma az egymilliós határ alatt maradt. A 982 ezres eredménynél kevesebbet eddig csak négy alkalommal termelt a mezőny, januárban, az újévi nihilben (összehasonlításként: a foci Eb első hetei alatt simán 2 millió fölött volt ez a szám). Január óta nem volt példa arra se, hogy csak egy versenyző jusson heti 100 ezer lájk fölé, és hogy 30 ezer alatti eredménnyel be lehessen jutni a toplistára.

Ilyen körülmények között Jakab Péter elég magabiztosan nyerte meg a hetet. Nem is bízott semmit a véletlenre, bedobott egy klasszikus parizerposzting-anyagot, ezúttal egy azonosíthatatlan iskolai menzai levessel és tésztával – ami egyébként a középiskolai tanár múltjával egész hitelesen is áll neki. És emellé váratlanul kapott egy egészen látványos ziccert, amikor egy fesztiválon KDNP-s aktivisták próbáltak trollkodni vele, mire rutinból olyan verbális mészárszéket rendezett közöttük, ami, ha egy bokszmeccsen történik, a negyedénél leállítja a bunyót a bíró, az orvos, vagy bárki, akibe szorult egy csepp jóérzés. Ez önmagában 36 ezer lájkot hozott a konyhára Jakabnak, és egy egymilliós nézettségű videót.

Hol lehet Szijjártó?

A listáról feltűnően hiányzik az egyébként általában dobogóközelben végző Szijjártó Péter, akiről annyit tudunk egy államtitkári tájékoztatás alapján, hogy szabadságon van. Azt most hagyjuk is, hogy mennyire jó ötlet egy külügyminiszternek az afganisztáni válságot nyaralásról követni, felvet ez a helyzet más kérdéseket is. Az tiszta sor, hogy egy politikusnak is szüksége van pihenésre – na de mit csináljon a Facebookjával nyaralás közben? Vállalja be, és posztoljon nyaralós fotókat? Vékony jég ez, emlékezhetünk, Tüttő Kata is hogy járt nemrég. Kamuzzon, és mutassa azt a közösségi médiában, hogy valójában dolgozik? Ezzel pont Szijjártó égette meg magát csúnyán tavaly nyáron, amikor a fehérorosz válság közepén irodából telefonálgatós, éjt nappallá téve dolgozós képeket posztolt, miközben a valóságban egy állami megbízásokon milliárdossá lett oligarcha yachtján nyaralt. Vagy adjon szabadságot a közösségi médiás stábnak is, és maradjon üres a Facebook meg az Insta a nyaralás végéig? PR-szempontból ez tűnik a legrosszabb megoldásnak.

Akárhogy is, Szijjártó most ez utóbbit választotta – vagy ezt az utasítást kapta központilag, mondván, a focipályás-nyaralós ügy után jobb is, ha kicsit csendben marad –, mindenesetre az olimpia vége óta csak pár focis kisszínes posztja volt, amivel az 50. helyen sikerült csak befutnia a toplistánkon. Hogy mennyire mélyre zuhant, arra jó illusztráció, hogy a megosztások számában egy 74. helyet sikerült begyűjtenie Szanyi Tiborral holtversenyben, és azért 2021-ben a magyar politikában bármilyen téren Szanyi Tiborral holtversenyben lenni nem a kirobbanó siker biztos jele. De még ennél is szürreálisabb, hogy a szinte teljesen inaktív Szijjártónak 1400 új követője lett a héten; ennél több csak Jakabnak jött össze az egész mezőnyben. Elég nehezen érthető, honnan került elő ez az 1400 ember, miközben nem is posztolt, és nem is hirdetett, vagyis semmilyen alkalmat nem adott arra, hogy új emberek kezdjék el követni.

Ez az első alkalom egyébként, hogy Szijjártó nincs a top15-ben, és ezzel már csak három olyan politikus maradt, akik 39 hete zsinórban ott vannak az élvonalban: Jakab Péter, Karácsony Gergely, és Hadházy Ákos.

De akkor végül is mit csináljon egy politikus a szabadságán? Ha végignézünk a lájkbajnokság mezőnyén, és az eddigi nyári aktivitáson, a Szijjártó-féle teljes rádiócsendet nem nagyon szokták bevállalni a politikusok, inkább családi fotókkal illusztrálják a nyaralást, szigorúan ügyelve arra, nehogy a luxus legkisebb nyoma, esteleg a horvát tengerpartnál messzebbi helyszín látsszon rajtuk (ami azért elég nagy álszentség, elvégre egy mezei parlamenti képviselő egy bizottsági tagsággal havi 1,7 milliót keres). Ennél is jellemzőbb, hogy közben a stáb konzerv posztokkal tartja a frontot.

Nyertesek és vesztesek az uborkaszezonban

Szijjártó mellett a másik két, hagyományosan nagyon erős fideszes, Orbán és Varga Judit is félgőzzel hozta le a hetet – igaz, náluk a fél gőz, és a heti 5-6 poszt is elég a dobogó közeli helyre.

Eközben a hatodik, illetve nyolcadik hellyel a lájkbajnokságos pályafutása legjobb eredményét érte el Fekete-Győr András, és Márki-Zay Péter. Előbbinél a barátnője terhességének bejelentése dobta meg majdnem 30 ezer lájkkal a mérleget, utóbbinál nem látszik ilyen extra rásegítés, egyszerűen úgy tűnik, a témái megélnek az uborkaszezonban is. Hasonló jelenséget láthatunk Hadházy Ákosnál is, aki nagyjából stabilan tartja a heti számait a szokásos témáival – a foci Eb és az olimpia alatt törvényszerűen elszaladt mellette kicsit a mezőny, de most, hogy nem lehet olcsó lájkokat aratni szurkolós és gratulálós posztokkal, visszatért a dobogóra.

Fekete-Győr kapcsán meg kell még emlékeznünk a hét legbravúrosabb posztjáról, amit Kocsis Máté követett el (és be is söpört vele 20 ezer lájkot, ezzel visszatérve a top15-be két heti hiányzás után). Kocsis úgy gratulált Fekete-Győréknek, hogy három mondat alatt fordította át a mondandóját abba, hogy egyébként nyugaton hatvan éves, miniszoknyás-tűsarkúcipős férfiak tolják a szexuális propagandát a gyerekeknek.

Dől a lé

Lehet, hogy a politikusok pihennek, és félgőzzel tolják csak a közösségi médiát, de a propaganda nem – ez jól látszik a fizetett posztokra költött pénzek toplistáján.

A legtöbbet költő öt csatorna összes hirdetése, kivétel nélkül, egyetlen témával, Karácsony Gergely gyalázásával foglalkozik. Összesen nagyjából 10 millió forint értékben.

A kormánybarát médiabirodalom különféle csatornái – hasonló központi üzenettel – még 2,5 millióért hirdettek összesen, az ellenzéki oldal viszont továbbra is látványosan elzárva tartja a pénzcsapot. A pár hónap alatt 30 millió forintot elreklámozó Erősítő csak 100 ezret költött a héten, a másik mély zsebű oldal, az Ezalényeg 210 ezret (jó, a teljes, 80 aloldalból álló hálózat 1,3 milliót, de pár héttel ezelőtt még ez is standard 4-5 millió volt).

Hirdetésre költött pénz
1.Bohár Dániel (Megafon)3 420 000
2.Aktuális.hu2 020 000
3.Deák Dániel (Megafon)1 890 000
4.Fidesz1 480 000
5.Budapest beszél970 000
6.Világgazdaság670 000
7.Európai Parlament590 000
8.Karácsony Gergely420 000
9.Szentkirályi Alexandra410 000
10.Márki-Zay Péter370 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a július 11. és augusztus 17. közti időszak költéseit mutatják.)

Felvetődik a kérdés, hogy mi az az Aktuális.hu kétmilliós költéssel a második helyen. Nos, ez egy aránylag új, másfél hónapja indult fideszes propagandaoldal, eddig 10 ezer követőt sikerült szerezniük, és most kezdtek pénzt költeni. Hogy kinek a pénzét? Hát, ez jó kérdés, az oldal arca mindenesetre az a Filep Dávid, aki egyébként A Kopasz oszt néven, és a Megafon támogatásával futtat nem túl sikeres kormánybarát propagandaoldalt – szóval sejtéseink azért lehetnek.

A hét legsikeresebb posztjai

Sok meglepetés nem lesz, a nagyját már úgyis elspoilereztük:

  1. Jakab és az ifjú kereszténydemokraták – 36 ezer interakció
  2. Fekete-Győr bejelenti, hogy terhes a barátnője – 29 ezer
  3. Varga Judit, a háttérben egy csikós és lovak – 25 ezer
  4. Orbán Hankiss Ágnestől búcsúzik – 22 ezer
  5. Jakab a menzán – 21 ezer

Két kisebb tanulságot vonjunk le. Egy: Varga Judit rajongótábora sokkal jobban szereti, ha magánemberként viselkedik, mint ha politikusként (a második legnépszerűbb posztja egy családi szelfi templommal és pappal). Kettő: Orbán annyira beleragadt a háborús retorikába, hogy már a társadalomlélektannal foglalkozó pszichológus Hankiss Ágnest is harcosnak és katonának nevezi a gyászposztjában (ugyanez volt annak idején az egyébként orvos Kriza Ákos búcsúztatásánál is).

A hernádvécsei falubusztól a rózsaszín sasig

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet kapott, vagyis a különféle érzelmeket a legjobban megmozgató posztok következnek a hétről:

  • A legtöbb megosztás: Jakab videója az ifjú KDNP-sekkel
  • A legtöbb komment: Orbán nyári könyvajánlója (itt egyébként Jakab kicsit ellopta a show-t egy „Majd a börtönben lesz időd olvasgatni. Addig is ajánlom a Bibliát.” kommenttel, ami majdnem annyi lájkot kapott, mint maga a poszt
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy posztja arról, hogy a hernádvécsei falubuszt a bolgár tengerparton fényképezték le, és ugyan mit keres ott
  • A legtöbb meglepett emoji: Baranyi Krisztina fotója az augusztus 20-i felvonulás egyik főszereplőjéről, egy gigantikus rózsaszín sasról (később kiderült, hogy csak a csomagolása rózsaszín)
  • A legtöbb szomorú emoji: Orbán Hankiss Ágnest búcsúztatja
  • A legtöbb szívecske: Fekete-Győr bejelentése a gyereket váró barátnőjéről
  • A legtöbb nevető emoji: Szabó Tímea, „Környezetbarát bababoltot nyit Orbán Ráhel. Vajon eldobható pelenkát is árulnak majd?”

A legtöbb nevetést generáló posztok között jellemzően fideszesek szoktak szerepelni nem viccesnek szánt, mégis kiröhögött bejegyzésekkel – váratlan fordulat, hogy most Márki-Zay, Fekete-Győr, és Karácsony került a top10-be ilyen posztokkal, utóbbi rögtön kettővel.

A legtöbb megosztás

Ez egy nagyon fontos lista, azt mutatja, melyik politikusnak terjeszti a posztjait a legszorgalmasabban a saját követőtábora. A sok hetes papírforma – miszerint Hadházy nyer, és a fideszesek nagyon le vannak maradva – most is bejött, sőt, mintha a kormánypárti politikusok el is engedték volna, hogy itt versenyben legyenek, a top10-be sem sikerült bejutniuk.

Megosztás
1.Hadházy Ákos22 900
2.Jakab Péter10 700
3.Szabó Tímea9 700
4.Karácsony Gergely9 500
5.Ujhelyi István9 200
6.Márki-Zay Péter7 400
7.Mesterházy Attila7 300
8.Z. Kárpát Dániel6 800
9.Szél Bernadett5 300
10.Vadai Ágnes4 400

Németh Szilárd igazán főzhetne már valamit

A virális, a szerzőjük átlagát legjobban felülteljesítő posztok között most nem bukkantak fel igazán ritka gyöngyszemek, így áll az aktuális toplista:

  1. Fekete-Győrék gyereket várnak – 29,4-szeres szorzó
  2. Baranyi Krisztina, és a rózsaszín sas – 17,6x
  3. Ujhelyi István Orbánt ekézi – 12,2x
  4. Szél Bernadett Orbánt ekézi – 11,7x
  5. Márki-Zay Péter, „Én matematikai és logikai alapon le tudnám váltani Orbán Viktort” – 10,6x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Az általános Orbán-ellenesség uborkaszezonban is tuti téma, vonhatjuk le a tanulságot. Érdekes jelenség itt Ujhelyi István szereplése (a top10-be összesen három posztja került be, ahogyan a múlt héten is): ő nagyon sokat, heti átlagban 40-50-et posztol, amivel a nagy toplista alsó harmadába szokott általában bekerülni. A jelek szerint azonban elég hullámzó, hogyan teljesítenek a bejegyzései, és az aránylag alacsony átlagból olykor kiugró 4-5 ezer lájkos posztokkal tud sűrűn bekerülni ide. A másik nagy spammer a mezőnyben egyébként Z. Kárpát Dániel, de neki sokkal kiegyenlítettebben teljesítenek a posztjai, nincsenek akkora kilengései, mint Ujhelyinek.

Instagramon minden a régi

Úgy tűnik, lassan végleg búcsút inthetünk Orbán egykori egyeduralmának, most éppen Jakab Péter mögött szorult a második helyre. Itt végképp tombol az uborkaszezon, a politikusok stábjai nem erőltetik meg magukat, az általános menetrend copy/paste a Facebookra is kitett fotókról, és szevasz. Aztán csodálkoznak ha a három dobogós helyezett egy hét alatt hoz annyit, mint egy szem random influenszer egy szem random fotója.

Heti interakciók
1.Jakab Péter15 200
2.Orbán Viktor12 000
3.Novák Katalin8 200
4.Kunhalmi Ágnes7 300
5.Varga Judit7 000
6.Fekete-Győr András6 000
7.Szenkirályi Alexandra5 400
8.Hadházy Ákos5 300
9.Gyurcsány Ferenc4 600
10.Karácsony Gergely3 600

Mindeközben a mocsár mélyén

Ahogy a pénzköltésnél is láttuk, a propagandaoldalak, propagandisták és politikai influenszerek világában akkor sincs megállás, ha egyébként a politikusok kicsit pihennek. Sokatmondó, hogy három ilyen oldal is 100 ezer lájk fölött végzett a héten, míg a politikusoknál egy csak egynek sikerült. Az élen a két szokásos kormányellenes oldal, de most fordított sorrendben, mint megszokhattuk. Az ellenzéknek egyébként sokkal jobban megy mostanában ezen a pályán, mint a toplista sugallná, a 20 legnépszerűbb posztból 15 kormányellenes. Kiesett az élmezőnyből a legszórakoztatóbb fideszes rajongói oldal, a Fidesz KDNP 2021, de azért a mezőny legnépszerűbb posztját nekik sikerült letenniük az asztalra. Ebben Lévai Anikót köszöntik a születésnapján, viszont valamiért szükségét érezték zárójelben odaírni, hogy ő egyébként Orbán Viktor felesége, hátha a célközönségük nem tudja. Szintén nagyon mélyen repül az elmúlt években a fideszes underground zászlóshajójának számtó Elég és Minden Szó oldal – úgy tűnik a kormány kommunikációs gépezete ezen a téren most minden erőforrást a Megafon környékére csoportosít át.

További érdekes megfigyelés, hogy míg a kormányellenes oldalon rendszeresen vérig sértődnek, akiket propagandistának nevezünk, és az ennek megfelelő toplistára helyezünk, a megafonosok nyilvános posztokban büszkélkednek és gratulálnak egymásnak a lájkbajnokságos helyezéseikhez.

Heti interakciók
1.Nyugati fény129 000
2.Gond-olkodó120 000
3.Deák Dániel (Megafon)115 000
4.888.hu93 000
5.Számok77 000
6.Patrióta Európa Mozgalom58 000
7.Vadhajtások54 000
8.Bohár Dániel (Megafon)44 000
9.Elemi.hu37 000
10.Ellenszél37 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!