Facebookon gyalázni a Facebookot facebookos lájkokért

2021. január 24. – 17:58

Facebookon gyalázni a Facebookot facebookos lájkokért
Kép: Szijjártó Péter / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra jelentkezünk a magyar politikusok közösségimédiás aktivitását és népszerűségét elemző sorozatunkkal. Ezen a héten a világpolitika fő eseménye Joe Biden amerikai elnöki beiktatása volt (illetve az, hogy az esemény különösebb balhé nélkül zajlott le), ami meghatározta a politikusaink facebookos kommunikációját is.

Az alaphelyzetet Orbán Viktor még tavaly szeptemberben vázolta fel, amikor azt mondta, biztos benne, hogy újra Trump lesz az elnök, ami szuperjó lesz Magyarországnak, és annyira bízik ebben, hogy nincs is B-terve. Miután Trump kikapott (és pláne, ahogyan kikapott, ahogyan reagált erre, és ahogyan a legelvakultabb hívei reagáltak), egyértelmű volt, mi lesz itthon a reakció: az ellenzékiek örvendeznek Bidennek, a fideszesek meg próbálnak valahogy úgy fogást találni az ügyön, hogy az ne legyen nagyon ciki.

A bravúros mutatvány sikerült is, a menekülőutat pedig Trump közösségimédiás kitiltása szolgáltatta. Ebből sikerült egy olyan narratívát kihozni, hogy itt a szólásszabadság vége, a Facebook (Google, Twitter, stb.) egyenlő a közmondásos Gonosz Háttérhatalommal, és tulajdonképpen Mark Zuckerberg is kiköpött Soros György, hát nem csoda, hogy a fideszeseket is folyton bántja a Facebook.

A „Facebookon gyalázni a Facebookot, és ezzel sok facebookos lájkot learatni” stratégia elsőre elég nagy hülyeségnek tűnik, de ha belegondolunk, azért rezonálhat ez a magyar néplélekkel, elvégre NB1-es meccsre is sokan csak azért járnak, hogy a magyar focit szidják.

Hogy mennyire jött be a taktika, és mennyi alapja van a vádaknak (az biztos, hogy az egész Trump-kitiltósdi, úgy, ahogy van, nem teljesen kóser), arra még visszatérünk, de előbb lássuk a toplistát, ki hány lájkot kaszált a héten:

interakciókhirdetési pénz
1. Szijjártó Péter140 0000
2. Karácsony Gergely120 0007 000
3. Hadházy Ákos83 0000
4. Orbán Viktor72 0000
5. Ujhelyi István62 0000
6. Jakab Péter59 0000
7. Szabó Tímea54 00070 000
8. Varga Judit53 0000
9. Dobrev Klára45 00063 000
10. Gyurcsány Ferenc39 000310 000
11. Fekete-Győr András38 00035 000
12. Donáth Anna38 000120 000
13. Novák Katalin37 0000
14. Szél Bernadett36 0007 000
15. Dúró Dóra28 000335 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a január 15. dél és 22. dél közti eseményeket tükrözik. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, itt kis késésben vannak az adatok, a január 13. és 19. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. Szijjártó megvédte a múlt heti bajnoki címét, a taktikája továbbra is az, hogy rengeteget posztol, reggeltől estig dokumentálja a munkáját és az életét Facebookon (jó, nem ő, hanem a stábja, állítólag tíz ember foglalkozik csak a közösségi médiás megjelenésével). A győzelmet a héten egy olcsó, és tutibiztos lájkszüretet jelentő „születésnapos a kisfiam” poszttal biztosította be – becsületére váljon, hogy nem a gyerek fotójával, hanem a szülinapi tortával.

2. Érdekes megfigyelni, hogy Szijjártónál és Orbánnál az a taktika, hogy a fotós a vécén és a hálószobán kívül mindenhova követi őket, míg Novák Katalin és Varga Judit esetében az az érzése lehet az embernek, hogy van egy több száz darabos stockfotó-gyűjtemény, sminkessel, fodrásszal, stylisttal megtámogatva, profin beállítva, bevilágítva, és mindig abból válogatnak a miniszterasszonyok posztjaihoz úgy-ahogy illőt. A többi fideszes politikusnál messze nem látszik ilyen profizmus.

3. Varga Judit újra több posztban foglalkozott a Facebook „shadow ban” gyakorlatával, miszerint egyes tartalmaknak egyszerűen lecsavarják az elérését, és korlátozzák a terjedését. Ez tényleg létező gyakorlat egyébként (az amerikai választási kampányban alkalmazták például annál a nagyon fura cikknél, ami azt állította, hogy Joe Biden fia beadta szervizbe a notebookját, és ott mindenféle szupertitkos információkat találtak rajta a szakik). A számok azonban azt mutatják, hogy a fideszes politikusok posztjait nem kezeli így a rendszer, elég csak a toplistára tekinteni.

4. De ha nem elég, hát lekértük a Crowdtangle-ből a statisztikailag leginkább alulteljesítő posztok listáját, vagyis azokat a bejegyzéseket, amikre sokkal kevesebb interakció érkezett, mint ahogy a posztolójuknál nagy átlagban szokott. Itt a top25-ben mindössze két poszt jött fideszes politikustól (Szabó Tünde, sportért felelős államtitkáré volt mind a kettő). Látványosan sokszor egyedül Novák Előd posztjai szerepeltek itt, de azok tényleg elég gyalázatosan, 140 ezer követő mellett 15-20 lájkokkal. Ujhelyi István és Szanyi Tibor bukkan fel még aránylag többet ezen a listán.

5. A „fideszesek elnyomása” teória ellen szól az is, hogy az interakciós ráta (vagyis hogy egy átlagos posztot a követők hány százaléka lájkol/kommenttel/oszt meg) toplistáját is fideszesek vezetik, vagyis náluk a legaktívabb a rajongótábor. Itt három, aránylag kis követőtáború politikus áll az élen: Koncz Zsófia, Menczer Tamás, és Hollik István. Őket a nagyobb elérésű szereplők közül Fekete-Győr András, Varga Judit, Szabó Tímea, és Lázár János követi.

A lista túlsó végén, a leginkább inaktív követőtáborokkal Novák Előd, Szanyi Tibor, Vona Gábor, Gyöngyösi Márton, és Volner János áll. Elég látványos az ex-jobbikos politikusok többsége, de ez elég logikus is: ők évekkel ezelőtt fújták fel százezresre a követőtáboraikat, aminek jó része a párt körüli kanyarokban elhagyta őket, csak éppen a lájkot nem vonta vissza.

6. Érdekes megfigyelni, hogy a lista egyetlen fideszes szereplője sem költött szponzorált posztokra (Kocsis Máté szokás szerint igen, de ő ezzel együtt is kipottyant a top15-ből). Az elmúlt két hétben fél-félmilliót bedobó Jakab Péter is lenullázta a reklámköltését, meglepő módon ezzel párhuzamosan nem hogy csökkent volna, de a másfélszeresére nőtt a heti lájkjai száma. A legnagyobb hirdető így újra Dúró Dóra, ami továbbra is rendkívül vicces, elvégre a pártja tüntet leghangosabban a „Facebook-diktatúra” ellen, a pártelnök Toroczkai László egyenesen arra buzdít, hogy aki igaz magyar, az költözzön át a rémisztően gagyi másolat Hundubra.

7. A hét legnépszerűbb politikus-posztjai:

  • Szijjártó fiának születésnapja (23 ezer interakció)
  • Orbán az elhunyt miskolci expolgármestertől, Kriza Ákostól búcsúzik (18 ezer, és érdekes megfigyelni, hogy a miniszterelnök olyan szinten beleragadt a katonás-háborús retorikába, hogy az egyébként orvos Krizától azzal búcsúzik, hogy „jól harcoltál”.)
  • Karácsony Gergely örül Joe Biden elnöki beiktatásának (17 ezer)
  • Gyurcsány a koronavírus elleni védőoltás beadására buzdít (16 ezer)
  • Karácsony a Lánchíd felújításának is örül (12 ezer)

Váratlanul sokszínűek a témák, nem úgy, mint az összes magyar nyelvű Facebook-oldal posztjainak toplistáján:

  • Dombóvári István humorista bejelenti a gyereke születését (73 ezer interakció)
  • Vujity Tvrtko Sas Józsefet gyászolja (62 ezer)
  • A Retro Videók nevű oldal szintén Sas Józsefet gyászolja (29 ezer)
  • A Wegera a kommunikátor nevű oldal az elpusztult kutyáját gyászolja (23 ezer)
  • és végül Szijjártó Péter már említett posztja a fia születésnapi tortájával (23 ezer)

8. A lájkok száma a múlt hét óta általánosan emelkedett a listán. Múlt héten senki nem volt 100 ezer fölött, most ketten is, múlt héten négyen jutottak 50 ezer fölé, most nyolcan. Az követőtáborok gyarapodása viszont ugyanilyen általánosan megtorpant, senki nem tudott ezernél több új követőt behúzni, amire a sorozatunk indulása óta nem volt példa. A jelenség nem tűnik oldalfüggőnek: Orbán Viktor például 170, Karácsony 190, Varga Judit 330, Donáth Anna 260, Gyurcsány 470 új követőt gyűjtött – ők egyébként jellemzően ezer körül, vagy akár bőven felett szoktak lenni. Ez annál is érdekesebb, mert eközben olyan B-listás fideszes influenszerek hoztak be ezer feletti új követőt, mint Rákay Philip, vagy a Fidelitas-elnök Illés Boglárka.

Rákay követőtáborának gyarapodása egyébként önmagában egy X-Aktákba illő parajelenség. Az oldala tavaly szeptemberben indult, november közepéig úgy-ahogy posztolgatott, és felhízott 6000 követőre. Aztán karácsonyig egyáltalán nem posztolt, és így jött be neki másfél hónap alatt 22 ezer új követő. Volt, hogy napi 2-3 ezer új követője lett, miközben már hetek óta egyetlen bejegyzése sem volt. Na ezt vessük össze azzal, hogy Orbán Viktornak mostanában van heti 200.

9. Lássuk a – többnyire – szürkezónás propagandaoldalak heti versenyét!

interakciók

heti

posztok

1. Gond-olkodó171 000232
2. Fidesz-KDNP 202187 00013
3.

Számok – a baloldali

álhírek ellenszere

79 00049
4. Nyugati Fény58 000163
5. ELÉG55 00025
6.

Patrióta Európa

Mozgalom

38 000205
7.

Milliók Orbán Viktor és

kormánya mellett

23 000222
8. JOBBoldali média hírei22 000171
9. Flag Polgári magazin22 000233
10. Mindenszo.hu17 00073

Itt elég kevés a mozgás az élvonalban, a Gond-olkodó nevű antiorbánista oldal külön ligában játszik, de egyébként összességében, ha az interakciókat nézzük, nagyjából kétharmados fölényben vannak a kormányt támogató oldalak. Érdekes, hogy a kormánypárti propagandaoldalak közül az hasít igazán, amelyik aránylag kevés posztot tol.

És hogy mekkora az ilyen oldalak hatása és elérése? A Gond-olkodó interakciókban lenyomja bármelyik ellenzéki politikust; az említett három „kézműves” fideszes oldal pedig összesen 221 ezer interakciót csinált 87 poszttal. Összehasonlításként: az Origo ezalatt 106 ezret, több mint 1200 poszttal.

10. Nagyon tanulságos a propaganda-univerzum legnépszerűbb posztjainak élmezőnye is. Az ilyen oldalakat ugye jellemzően az egyes politikai erők fanatikus követői (illetve a túloldal fanatikus gyűlölői) követik – vajon mire vevők ők leginkább?

  • Fidesz-KDNP 2021: „Büszkék vagyunk arra, hogy ma Magyarországot egy határozott, hazafias érzelmű és kiváló politikus vezeti! <3” (Ennyi az egész poszt, se kép, se link, se semmi. 11 ezer interakció)
  • Fidesz-KDNP 2021: „örömteli hír: Megbukott a holland kormány! Tudják, Rutte az a fickó, aki állandóan bírálta Orbán Viktort” (Ezt se cifrázták ennél jobban, 10 ezer)
  • Az ELÉG annak örül, hogy a holland és az olasz kormány is megbukott (7 ezer)
  • Az ELÉG Szikora Róberttel ért egyet, miszerint a baloldal még a migránsoknál is rosszabb (vagy fordítva, nem egyértelmű, 6 ezer)
  • A Számok a kézilabda-válogatott győzelméből levezeti, hogy na ugye, megérte focistadionokat építeni (komolyan, 5 ezer lájk)

A túloldalról egy poszt se került a top5-be, a legjobban a Gond-olkodó bejegyzése termelt (4 ezer interakció), ami a Magyar Divat & Design Ügynökség 15 milliárd forintos állami támogatása kapcsán azon gúnyolódik, mennyire bénán áll Orbán Viktoron és Tállai Andráson az öltöny.

Reméljük, jövő hétre kicsit nő majd a színvonal. Áh, úgyse fog.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)