M. Richárdot jogerősen három és fél év letöltendő szabadságvesztésre ítélték a Dózsa György úti baleset miatt

2021. július 02. – 09:33

frissítve

M. Richárdot jogerősen három és fél év letöltendő szabadságvesztésre ítélték a Dózsa György úti baleset miatt
M. Richárd a Fővárosi Törvényszék folyosóján 2021. június 18-án, a másodfokú tárgyalás napján – Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A sokat kifogásolt médiacirkuszból pénteken bőven kijutott a Dózsa György úti baleset elsőrendű vádlottjának. Bár a Fővárosi Törvényszéken továbbra is korlátozzák a sajtó munkatársainak a belépését a tárgyalásokra, az ítélethirdetésre több tucat újságíró érkezett. A négy éve húzódó ügyben pénteken jogerős ítéletet hirdettek.

A másodofokú bíróság enyhített az elsőfokú ítéleten, így

M. Richárdot 4 év helyett 3 év és 6 hónap letöltendő fogházbüntetésre ítélték, és végleg eltiltották a járművezetéstől. A harmadrendű vádlott – akinek utasai meghaltak a balesetben – 1 év és 3 hónap fogházbüntetést kapott, 2 év próbaidőre felfüggesztve, és 1 évre őt is eltiltották a járművezetéstől.

A bíróság N. Józsefet előzetes mentesítésben részesítette, ez azt jelenti, hogy a férfi mentesül a büntetett előélet hátrányos következményei alól.

Mindkét vádlottat halálos közúti baleset gondatlan okozásának bűntettében találták bűnösnek. M. Richárdot a közúti veszélyeztetés bűntettében viszont a másodfokú bíróság is felmentette, vagyis azért nem kell felelnie, amiért hat éve fenékbe rúgott egy biciklist, mert az rácsapott az autójára. „A fényezés többet ér, mint az életed” – a vádlottnak ez a kiszólása a másodfokú bíróság szerint is arra utalt, hogy M. Richárd már csak akkor vette észre a sértettet, amikor az ráütött a kocsira.

Ami a Dózsa György úti balesetet illeti: az indoklás szerint

az ütközést visszakormányzással lehetett volna elkerülni, vészfékezéssel azonban nem.

A Citroën sofőrje 20 méterrel a geometriai középpont előtt kezdte meg a kanyarodást; vagyis térben és időben túl hamar kezdett kanyarodni. „Az, hogy a harmadrendű vádlott időben előbb kezdte meg a kanyarodást, a veszélyhelyzet okozójává vált” – egészítette ki a tényállást Kiszel Zoltánné dr. Nyekita Györgyi tanácselnök. „Ő nem a Mercedes miatt vágta le a kanyart, hanem még a külső sávban érkező járművek előtt akart bekanyarodni.”

A tanácselnök szerint ugyanakkor az elsőfokú bíróság helyesen állapította meg, hogy a baleset releváns oka volt a sebességkorlátozás túllépése és az elsőbbségadás megsértése.

65 ezren meccset nézhetünk, közérdekű ügyekről csak korlátozottan tájékoztathatunk

A koronavírus-járvány berobbanása óta az ország bíróságai korlátozzák az újságírók belépését az egyes bíróságok épületeibe. A sajtónyilvános ülésekre napokkal korábban kell regisztrálni, de még így sem biztos, hogy az újságírók bejutnak a tárgyalásra.

A Telex munkatársai a Dózsa György úti baleset ügyét kezdettől fogva követték, az ülésekről kivétel nélkül a helyszínről tudósítottak. A jogerős ítélethirdetésre két munkatársunkat regisztráltuk, de csak egy főt engedtek be. Akkor ugyanis, amikor Magyarország 65 ezres, telt házas focimeccseket rendez, és amikor órákon belül bejelentik, hogy az 5,5 millió beoltott után tovább lazítanak a korlátozásokon, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) továbbra sem oldja fel a szigorú óvintézkedéseket.

A vád szerint 2017. május 15-én M. Richárd jogosítvány nélkül, a megengedett 50 km/órás sebességet jelentősen túllépve, 130 km/órás sebességgel haladt a XIII. kerületi Dózsa György úton a Kassák Lajos utcai kereszteződés irányába.

M. Richárd a Fővárosi Törvényszéken 2021. június 18-án – Fotó: Huszti István / Telex

A Vágány utca felől érkező Citroën – amelynek sofőrje a harmadrendű vádlott – a lámpa zöld jelzése után a Dózsa György útról egy lendületes gyorsítással akart balra kanyarodni a Kassák Lajos utcába. A kanyar szabályos ívét azonban levágta, hogy mielőbb be tudja fejezni a manővert, és így ne akadályozza a szembejövőket. A nagy sebességgel közeledő Mercedest azonban nem vette észre, így az nagy erővel csapódott neki a kanyarodó Citroënnek.

A balesetben a kanyarodó autó két utasa, egy 23 és egy 37 éves férfi meghalt, többen pedig súlyosan megsérültek.

A magánzárkában volt idő gondolkodni

Az ítélethirdetés előtt a vádlottak az utolsó jogán beszélhettek. A Citroën sofőrje nem élt a lehetőséggel, egyetértett azzal, amit korábban a védője elmondott. M. Richárd azonban elérzékenyülve az ügy emberi oldaláról beszélt, arról, ahogy ő ezt az egészet megélte, megéli.

„A gyorshajtást, amiért most, gondolom, itt vagyok, elismerem. Elismertem akkor is, elismerem most is, hogy a gyorshajtásommal nem tudtam elkerülni az ütközést, sajnálom. Azt gondolom, hogy az egész életemet végig fogja kísérni ez a tragédia, azt kérem, hogy ne a múltam miatt és egy-két buta húzásom miatt ítéljenek meg” – mondta.

Hozzátette azt is, hogy az elmúlt öt évben elhunyt az édesanyja, a nagymamája, életmentő szívműtétet hajtottak rajta végre, ami ráadásul több komplikációval járt, mindezt úgy, hogy mindig valamilyen korlátozások közé volt szorítva.

„Az elmúlt hat hónap magánzárkájában volt időm végiggondolni, hogy rossz irányba haladtam. Más úton kell ezt feldolgoznom. Szeretnék visszailleszkedni a társadalomba, családot alapítani, gyereket vállalni, és ha ehhez szakemberre lesz szükségem, akkor szakemberrel”

– mondta.

Az elsőrendű vádlott megbánása maximálisan őszinte, az áldozatok hozzátartozói összetörtek

A tanácselnök az ítélet indoklásában arra is kitért, hogy az elsőfokú ítélethirdetés óta kilenc hónap telt el, az elsőrendű vádlott pedig több mint öt hónapja van letartóztatásban. „Az, hogy a kényszerintézkedést fent kellett tartani, azt a bíróság korábban megindokolta” – hangsúlyozta a tanácselnök.

Hozzátette, a másodfokú bíróság nagyon hálás a közvetlenség elvének. „A bíróság most személyesen tudta megtapasztalni, hogy az elsőrendű vádlott megbánása maximálisan őszinte. Látszik, hogy megbánta, van egy betegségbelátása, felismerte, hogy szakmai segítségre van szüksége, és a felismerés a legnehezebb lépés” – sorolta a bíró.

A balesetben meghalt 23 éves férfi édesapja az ítélethirdetés után könnybe lábadt szemmel köszönte meg az újságíróknak, hogy az elmúlt években nem hagyták elsikkadni az ügyet. Az ítéletet úgy kommentálta, hogy „az egy vicc”. Biztos abban, hogy M. Richárd nem fog megváltozni, szabadulása után pedig a tiltás ellenére újra vezetni fog.

A büntetéseknek eddig nem volt visszatartó erejük

M. Richárdot a jogerős ítélethirdetésre láb-és kézbilincsben állították elő; azokon a bíró kérésére sem lazítottak a tárgyalás alatt az őrök. A M. Richárd azután került megint letartóztatásba, hogy szilveszterkor drogos bulit tartott a belvárosi éttermében, ahol – a gyanú szerint – nem csak fogyasztotta, hanem terítette is a kábítószert.

M. Richárd a bíróság épületében az ítélethirdetés napján – Fotó: Pintér Luca / Telex

A szilveszteri buli akkor már a sokadik kihágása volt. Egy héttel a Dózsa György úti baleset elsőfokú ítélethirdetése után, tavaly október 7-én rendőrök igazoltattak egy Mercedest a Váci úton. Az autóban, a volánnál M. Richárd ült. Mivel a férfinak nem volt jogosítványa, ezért szabálysértési eljárást indítottak ellene a rendőrök. Két hónappal később pedig azért jelentették fel, mert egy újpesti edzőteremben gyúrt. Mindeközben a bíróság első fokon már tárgyalja azt az ügyét, melyben M. Richárdot azzal vádolják, hogy pénzért akarta visszaszerezni bevont jogosítványát.

Bár a Dózsa György úti baleset ügyében kirendelt igazságügyi orvosszakértő szerint a férfi személyisége „impulzív, indulat vezérelt, egoista, öntörvényű, laza szabálytartása és magas rizikóvállalása miatt a büntetéseknek nincs visszatartó erejük”, M. Richárd a legutóbbi tárgyaláson arról beszélt, hogy főként a körülötte zajló „médiacirkusznak” köszönhető, hogy most itt tart.