Kiment a NAV megnézni, hogy miért nem használják a pénztárgépet a járvány miatt zárva tartó üdülőben

2021. március 12. – 04:48

frissítve

Kiment a NAV megnézni, hogy miért nem használják a pénztárgépet a járvány miatt zárva tartó üdülőben
Fotó: Csicsergő Szabadidőközpont

Másolás

Vágólapra másolva

A szálláshelyek novemberi zárása óta nem járt vendég a novai Csicsergő Szabadidőközpontban, 15-ből tizenegy munkatársat el kellett bocsátania a tulajdonosnak tavaly év végén. A NAV múlt szerdán kiment ellenőrizni a Zala megyei falu egyetlen üdülőjét, mert hónapok óta nem használták a pénztárgépet.

November 9-én jelentette be Orbán Viktor, hogy a koronavírus-járvány gyors terjedése miatt szigorú korlátozásokra van szükség. Az összes szálláshelyet bezárták, azóta csak üzleti célból fogadhatnak vendégeket.

A Zala megyei Novára azonban ritkán érkeznek üzleti célból, a Csicsergő Szabadidőközpontban se járt más az ott dolgozókon kívül. A családi vállalkozás tulajdonosa épp a kertben dolgozott múlt szerdán, amikor becsengettek a NAV ellenőrei, négyen érkeztek, előzetes bejelentés nélkül.

„Azt mondták, hogy azért ellenőriznek, mert hónapok óta nem használjuk a pénztárgépet”

– idézte fel a Telexnek Ruzsics Milán. Korrektek és együttműködőek voltak a NAV revizorai, az ellenőrzésről jegyzőkönyv készült, amelyben megállapították, hogy nem találtak szabálytalanságot, a végére pedig beírták, hogy „a pénztárgép üzemen kívül van, mert az egység pandémiás helyzet miatt zárva tart.”

Aprópénzt kapnak csak az államtól

A családi üdülőközpont 2006-ban nyitott, honlapjuk szerint erdei iskolákat, esküvőket, konferenciákat is lehet itt tartani. Ruzsics azt mondta, hogy általában 10-15 ezer vendégéjszakát regisztrálnak egy évben, és 15-20 nagyobb rendezvényük van. Szálláshelyet és éttermi szolgáltatást is nyújtanak, de egyik se üzemelhet a járvány miatt november óta. Ennek ellenére minden hónapban jelenteniük kell a különböző szerveknek, hogy nulla forint volt a bevételük.

„Azért volt bosszantó az ellenőrzés, mert hónapok óta szinte semmilyen támogatást nem kapunk az államtól. A hatóságok pedig csak vegzálják az embert, miközben egy csomó díjat így is fizetnünk kell”

– háborgott a tulajdonos. Mint mesélte, a tavaszi bezárást még kigazdálkodták valahogy, nem kellett senkitől se elköszönniük, de a novemberi zárás után tizenöt alkalmazottból tizenegyet kénytelenek voltak elbocsátani. Ők mostanra már álláskeresési járadékot se kapnak.

A megtartott kollégáknak ugyan már novemberben megigényelték a bértámogatást, de csak január végén kapták meg az első részletét, miután itthon és külföldön is egyre szélesebb körben tiltakoztak a vendéglátósok a bezárások ellen. Ruzsics szerint ez a támogatás valójában csak aprópénz, a személyi jövedelemadót, a közüzemi alapdíjakat és kötelező turisztikai adatközléshez kapcsolódó havi díjakat ugyanúgy fizetniük kell.

Abban reménykedik, hogy pünkösdre már kinyithatnak, de esküvőt valószínűleg még jó ideig nem lehet tartani. „Még van valamennyi tartalékunk, de a végéhez közeledünk, az elmúlt 12 hónapból 7 hónapot zárva voltunk. Bízunk benne, hogy egyszer valahogy sikerül kijutnunk ebből” – tette hozzá.

Szerdán kérdést küldtünk a NAV sajtóosztályának, hogy megtudjuk, ez egy egyedi eset volt-e, vagy más szálláshelyeket is ellenőriznek a pénztárgépek kihasználatlansága miatt. Cikkünk megjelenéséig még nem érkezett válasz.

Frissítés: Cikkünk megjelenése után azt írta a NAV sajtóosztálya, hogy konkrét adózóra vonatkozó információkat a jogszabályi rendelkezés (adótitok) miatt nem hozhatnak nyilvánosságra.