Újpesti rendőrbaleset: a vádlottnak azzal a tudattal kell együtt élnie, hogy miatta halt meg a bajtársa és a barátja
2021. január 8. – 11:10
frissítve
Ritka, hogy az elítélt és a sértett hozzátartozói öleléssel búcsúznak egymástól egy ítélethirdetés után, a Budai Központi Kerületi Bíróság épülete előtt mégis ez a jelenet zajlott le. Az újpesti rendőrbaleset áldozatának édesapja ölelte át fia társát és barátját, akit halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt ítéltek el első fokon.
Csaknem három évvel a baleset után, pénteken tartottak előkészítő ülést azoknak a rendőröknek az ügyében, akik 2018. február 15-én Újpesten csapódtak egymásnak rendőrautóikkal. Mindkét járőrautót ugyanarra a helyszínre riasztották, és mindkét autó használta a kék jelzést, amikor a Fóti út és a Leiningen Károly utca kereszteződésében karamboloztak. Az ütközés olyan erejű volt, hogy az egyik rendőr a helyszínen belehalt sérüléseibe, a másik három járőr pedig súlyosan megsérült.
Az áldozat egy 21 éves rendőr, Mátyás Balázs Tamás volt, aki a IV. kerületi Rendőrkapitányságon szolgált, az autót járőrtársa – aki egyébként jó barátja is volt – K. István vezette. A másik rendőrautóban XV. kerületi járőrök ültek. A Központi Nyomozó Főügyészség a baleset okozásával viszont csak egy rendőrt, az elhunyt rendőr társát gyanúsította. Ellene tavaly októberben halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emeltek vádat.
Mivel a vádlott a pénteki előkészítő ülésen beismerte bűnösségét, és lemondott a tárgyalás jogáról, ezért a bíróság
a férfit – az ügyészi indítványnak megfelelően – 1 év 6 hónap fogházbüntetésre ítélte, 2 évre felfüggesztve, és 3 évre eltiltotta a közúti járművezetéstől,
valamint neki kell kifizetnie a 639 ezer forintos bűnügyi költséget is. Kiss Károly katonai bíró indoklása szerint az kétségtelen, hogy „egy ember meghalt, mint ahogy az is, hogy a vádlottnak azzal a tudattal kell együtt élni, hogy barátja és egyben bajtársa halt meg az ő magatartása miatt, de az elhunytnak szülei is vannak”. A vádlott védője fellebbezést terjesztett elő, ezért a döntés nem jogerős.
Példás szolgálati út
A vádlott 2010 márciusában szerelt fel a rendőrséghez, először Orosházán dolgozott, 2016-ban került Budapestre, az újpesti rendőrséghez, ahol 2019-től már szolgálatparancsnokként dolgozik. 2006. óta vezet, és a 2018-as tragédia előtt soha nem okozott balesetet. Parancsnoki jellemzésében azt írták róla, hogy „magánélete rendezett, káros szenvedélye nincsen, a megszerzett szakismereteit megfelelően alkalmazza, a közösség oszlopos tagja, kollégáival tisztelettudó, segítőkész. Szolgálatparancsnokként egyaránt következetes és figyelmes, maximálisan kiáll a beosztottjaiért.”
Az ügyész enyhítő körülményként értékelte az idő múlását, a „kifejezetten kedvező parancsnoki jellemzést”, és azt is, hogy K. István beismerte a bűncselekményt, amit meg is bánt. „A vádlott felvette a néhai sértett szüleivel a kapcsolatot, és bocsánatot kért, akik ezt elfogadták” – mondta az ügyész, aki súlyosító körülményeket nem is talált. Mátyás Balázs Tamás édesapja ezután arról beszélt, hogy a vádlott fia egyik legjobb barátja és társa volt.
„Tudjuk, hogy nem szándékosan tette, és a jövőben nem fog ilyen figyelmetlenséget elkövetni. Igen, ő egy ember.”
K. István az utolsó szó jogán az elérzékenyült szülőkhöz fordult, és ismét bocsánatot kért tőlük.
A műszaki szakértői vélemény szerint az Opel, amiben Mátyás Balázs is ült, 68–72 km/órás sebességgel hajtott át a piroson, a Škoda, amiben a XV. kerületi rendőrök voltak, 93–98 km/órás sebességgel ment át a zöld jelzésen. A szakértő szerint az Opel és a Škoda is alig lassult vissza az ütközés pillanatára, ami egyébként olyan erejű volt, hogy Mátyás Balázs kizuhant az autóból.
A vádlott védője perbeszédében arról beszélt, hogy az nem vitás, hogy védence megsértette a KRESZ-t, piros lámpán haladt át, és „bár jogszerűen használta a hang-és fényjelzést, nem győződött meg arról, hogy szabad-e az út. Ebben a szituációban, a pillanatnyi figyelmetlenség ha nem is elfogadható, de magyarázható”, mondta.
Péchy Kristóf kiemelte, hogy
„a balesetben részes másik gépjármű sebessége legalább 93–98 km/óra volt, egy olyan útszakaszon, ahol a megengedett sebesség 50 km/óra. Ez a szolgálati gépjármű pedig csak fényjelzést használt”.
„Ha nem lépte volna ennyivel túl a megengedett sebességet, és a megengedett sebességgel haladt volna, a baleset nem következett volna időben, illetve vészfékezéssel megállhatott volna a másik szolgálati gépjármű” – érvelt Péchy.
A védő kitért arra is, hogy a büntetés kiszabásának szempontjából döntő jelentősége van annak is, hogy a szabálysértés szándékosan vagy gondatlanságból történt-e. „Védencem rosszul mérte fel a szituációt, rosszul mérte fel ennek a kereszteződésnek az átláthatóságát, tehát a közlekedési magatartás szempontjából is gondatlan szabálysértésről van szó” – mondta. Az ügyvéd szerint is indokolt, hogy védencét meghatározott időre tiltsák el a járművezetéstől, ő azonban mérsékeltebb eltiltást javasolt. Az eltiltás ugyanis szerinte akkor indokolt, ha a közlekedő személyiségéből és közlekedési viselkedéséből adódóan mások testi épségét veszélyezteti, ez pedig a vádlott esetében nem áll fenn, hangsúlyozta a védő. Arra is felhívta a figyelmet, hogy védence jogosítványát a baleset után nem vonták be, az munkájához és magánéletéhez ma is elengedhetetlen.
Visszaadtak egy életet
Az előkészítő ülést eredetileg tavaly decemberre tűzték ki, de mivel a vádlott későn kapta kézhez az idézést, a tárgyalást akkor elnapolták. A bíróságon azonban megjelent a másik rendőrautót vezető járőr is. Ő a tragikus baleset óta nem kereste az elhunyt rendőr szüleit, akkor találkozott velük először, végül Mátyás Balázs édesapja szólította meg a férfit.
„Odaálltam elé, és a szemébe néztem. Csak annyit mondtam neki, hogy három éve ezt a lépést neki kellett volna megtennie, és annyit mondania, sajnálom”
– mondta a Telexnek Mátyás Zsolt. Fia társával viszont már 2018 decemberében találkoztak, akkor K. István sírva kért elnézést tőlük. Az újpesti rendőrkapitány a találkozás után a szülőknek azt mondta: azzal, hogy megbocsátottak neki, visszaadtak egy életet.
A szülők időközben egyébként megegyeztek a rendőrautókat biztosító társasággal is, igaz, a megállapodás csak nehezen született meg, mondta korábban a Telexnek Borbély Zoltán, az elhunyt rendőr családját képviselő ügyvéd. A társaság ugyanis kezdetben azzal érvelt, hogy Mátyás Balázs Tamás húsz százalékban felelős volt saját haláláért, mivel nem használta a biztonsági övet. „Álláspontjukon csak azután változtattak, miután igazságügyi szakértői véleményekkel támasztottuk alá, hogy ilyen erejű oldalirányú becsapódásnál a biztonsági öv sem védhette volna meg a Mátyás Balázst. A rendőrök pedig egy helyszínre siettek, tehát indokoltan hajtottak gyorsan” – tette hozzá Borbély.
Az összeg annak az alapítványnak a számlájára ment, amivel a szülők a szolgálat-teljesítés közben elhunytak családját támogatják. A Szolgálat-Teljesítés Közben Alapítvány segít egyébként annak a fiatal járőrnek is, akit december 24-én szolgálat közben késeltek meg Újpesten.
Ha fontosnak tartja a független sajtót kattintson ide, és támogassa a Telexet!
A téma érzékenysége miatt ebben a cikkben nem jelenítünk meg reklámokat.