Ez súlyosabb volt, mint egy kormányinfó

2025. január 9. – 11:20

Ez súlyosabb volt, mint egy kormányinfó
Fotó: Artur Widak / NurPhoto / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Nem lehet túl jó dolog Linda Yaccarinónak lenni – gondoltam, mielőtt végig nem hallgattam Linda Yaccarino előadását a Las Vegas-i CES techkiállításon. Linda Yaccarino az X vezérigazgatója, vagyis hát „vezérigazgatója”, hiszen mindenki pontosan tudja, hogy a tulaj Elon Musk az igazi főnök, Yaccarino feladata pedig leginkább a takarítás a főnök vállalhatatlan akciói után, meg az ilyenek miatt elmenekült hirdetők visszakönyörgése a platformra.

Musk a CES-es fellépése előtti órákban is adott neki takarítanivalót: kislánynak nevezte a kanadai miniszterelnököt, nyafogó kreténnek Ed Davey brit politikust, egy random finn egyetemistának pedig azt írta kommentben, hogy „baszódj meg, retardált”, amiért az a Musk által terjesztett dezinformációról posztolt. Ja, és bevallotta, hogy ő Adrian Dittmann, bár ezen a ponton már nem igazán lehet tudni, hogy ezt komolyan mondta-e (Adrian Dittmann egy 220 ezer követős X-profil, akin a fél internet röhög, annyira szégyentelen rajongással posztol arról állandóan, hogy Elon Musk mennyire csodálatos ember, és amúgy teljesen ugyanolyan a hangjuk, a hanghordozásuk, az akcentusuk, viszont Dittmannt még soha senki nem látta élőben).

Szóval lett volna miről kérdezni Linda Yaccarinót, de ezek helyett főként olyan kérdéseket kapott a színpadi beszélgetőpartnerétől, Catherine Herridge-től, hogy „Szerinted mi az oka annak, hogy az X most a világ első számú hírapplikációja?”. Catherine Herridge egyébként a CBS tévé oknyomozója volt, míg tavaly februárban leépítés áldozata nem lett, azóta az X-re készít videókat „olyan sztorikról, amiket korábban nem mondhatott el”. Mondjuk azok után, hogy a legutóbbi, tévés világból X-re átköltözött nagy név hogy járt, csoda, hogy arra rá mert kérdezni Yaccarinónál, hogy honnan vannak az adatok, amik szerint a hirdetők 90 százaléka visszatért az X-re. A válasz az volt, hogy „mindenhol óriási növekedést látunk”.

Gyakorló kormányinfó-nézőként azt gondoltam, elég edzett vagyok a mellébeszéléssel szemben, de amit itt 34 percben Yaccarino bemutatott, az egy egészen új szint (tényleg érdemes megnézni, Youtube-on elérhető). Amikor például felmerült, hogy biztos jó ötlet-e Musknak európai országok belpolitikájába beavatkozni (leginkább féligazságok és álhírek terjesztésével), közölte, hogy az nem dezinformáció, hanem „más nézőpont”, és az X-nek nagyon fontos a szólásszabadság. Azzal kapcsolatban, hogy Musk kormányzati szerepvállalása nem összeférhetetlen-e a cégeivel, az volt a válasz, hogy Elon egy igazi látnok, és a kormányzat túlköltekezéseinek megvágása minden amerikai érdeke.

Yaccarino reagált arra a hírre is, hogy a nagy vetélytárs Meta megszünteti a tényellenőrző programját, és az X-éhez hasonló, közösségi alapra helyezi azt át. „Üdv a buliban, Mark!” – mondta, majd hosszasan dicsérte a Community Notes nevű saját rendszerüket, ami szerinte csodálatosan megoldja a helyzetet, a szólásszabadság is virágzik, de a dezinformációnak is ellátja a baját (ez mondjuk független elemzők szerint abszolút nem így van, és akár több száz community note után is sokmilliós eléréssel üzemelnek az álhírekre és clickbaitre építő X-csatornák, sőt, az X még fizet is nekik).

Yaccarino hosszan beszélt Musk egyik kedvenc témájáról is, ami szerint a „legacy media” halott, és az X a média meg az újságírás jövője, mert ott szólásszabadság van, és az emberek tájékoztatása a cél, nem a manipulálásuk (a legacy media eredetileg az internet előtti sajtót, tévét, rádiót jelentette, de Musk definíciója szerint nagyjából minden ide számít, ami nem az X-en fut vagy Joe Rogan podcastja).

Ahhoz, hogy ez a jövő minél gyorsabban a jelen legyen, idén új programot indítanak, a Wall Street Journaltől igazolt John Stoll vezetésével; a cél az, hogy a tartalomgyártók meg tudjanak élni az X Money bevételmegosztási rendszerből befolyó pénzből. Ettől jelenleg elég távol van még a nagypályás X-influenszerek többsége is. Yaccarino szerint ennek hamarosan vége, „az X Money örökre meg fogja változtatni a kifizetéseket és a tartalomgyártók lehetőségeit az X platformon. Ez és a Grok mesterséges intelligencia nyaktörő sebességre fog minket kapcsolni 2025-ben” – mondta.

És hogy miből lesz erre pénz a Musk-féle hatalomátvétel óta nem éppen kirobbanóan nyereséges cégnél? Yaccarino szerint az új csodafegyver és egyben az X történetének legnagyobb innovációja a Trend Genius nevű rendszer. Ez egy új, de már élesben tesztelt lehetőség a hirdetőknek, hogy némi felárért cserébe biztosan ott legyenek a reklámjaik az éppen virális posztok mellett. A rendszer valós időben figyeli a kiugróan népszerű posztokat és témákat, valahogy úgy, mint a Facebooknál tette a tavaly csúf véget ért Crowdtangle, és a hirdetőknek garantált megjelenést ad a hozzájuk témában passzoló, forró posztok mellett. Yaccarino szerint az eddigi tesztek nagyon jó eredményeket mutatnak.

Azt, hogy az X mennyire átveszi a média szerepét, egy egészen bizarr példával világította meg Yaccarino, amikor elmondta, hogy náluk otthon idén először nem volt családi veszekedés abból, hogy ő a Golden Globe gálát nézné a tévében, a férje meg az aktuális NFL-meccset. Hogy miért? Hát mert az X hírfolyama annyira jól közvetítette, hogy mi történik a gálán, hogy nem is volt szüksége a tévés közvetítésre. Most tegyük is félre azt a logikai bakugrást, hogy azok az X-posztok nyilván a tévés közvetítés alapján születtek, inkább álljunk meg egy pillanatra ott, hogy ezek szerint egy tízmilliárd dolláros médiacég vezérigazgatója életszerűnek tartja és azt gondolja, hogy emberek el fogják hinni, hogy a háztartásukban nincs legalább kettő darab, tévénézésre alkalmas készülék.

Szóval talán kicsit másképp, mint az előadás elején gondoltam, de továbbra is tartom, hogy nem lehet túl jó dolog Linda Yaccarinónak lenni.

Idén is a helyszínről tudósítunk a techvilág újdonságairól, a Las Vegas-i CES-en bemutatott legérdekesebb kütyükről, fejlesztésekről. További cikkeink itt olvashatók.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!