Karmester helyett három robotkar vezényelte szombat este a Drezdai Szimfonikusokat
2024. október 13. – 18:09
Hagyományos karmesterrel alighanem mindenki találkozott már, tudják, azokról van szó, akik a hangversenyeken a zenekarral szemben állnak, és egy pálcával mutatják az ütemet, meg még egy csomó mást. Ha valaki sosem zenélt, könnyen érezheti azt, hogy nincs is rájuk szükség, úgyis mindenki a kottáját nézi, de Drezdában szombaton pont úgy bizonyították a karmester fontosságát, hogy lecserélték három robotkarra egy olyan darabhoz, amit máshogy nem lehetne eljátszani – írja a Guardian.
A három robotkart egyetlen entitásként értelmezve MAiRA Pro S-nek hívják, és hivatalosan szombat este debütált a Drezdai Szimfonikusokkal, hogy aztán vasárnap egy élő közvetítés révén bárki megnézhesse, mit tud.
Markus Rindt, a zenekar művészeti vezetője elmondta, nem akarják leváltani az emberi karmestereket, de vannak olyan összetett művek, amelyeket máshogy nem lehet eljátszani. A drezdai zenekar 25. születésnapjuk alkalmából megrendezett Robotersinfonie második fele is ilyen, a három robotkar a zenekar három, különálló részét vezényelte, ezzel megszólaltatva azokat a poliritmusokat, amelyek Andreas Gundlach Semiconductor’s Masterpiece című darabjának alapját adják.
A műben a zenekar mindhárom része teljesen eltérő ütemmutatókat követ, és ezek menet közben is folyamatosan változnak – az egyik rész lassul, a másik rész gyorsul, és így tovább. Rindt ezzel a projekttel egy 23 éves álmot valósított meg, amelynek az alapját egy hasonló konfliktus adta – egy fagottos odament a karmesterhez egy nehéz darab próbáján, hogy a klarinétokat 3/4-ben dirigálja, ő viszont 5/8-ban játszik, és nem kap semmilyen instrukciót, mire a karmester azt mondta, ő nem egy robot.
Most viszont a Drezdai Műszaki Egyetemmel való együttműködésnek hála már létezik a robot, amely áthidalja ezt a problémát, a hét ízülettel rendelkező karok pedig a két évnyi tanításnak hála meglepően lágy mozdulatokkal tudnak vezényelni. Azt, hogy ez a gyakorlatban hogy néz ki, alább lehet megnézni az élőben közvetített vasárnapi koncert felvételén, ha valaki nem csak a robotokra kíváncsi, hanem a valódi Magnus Loddgard karmesteri munkájára is, akkor 36 perc környékére tekerjen vissza:
A MAiRA Pro S egyébként bőven nem az első robotkarmester, már 2008-ban pálcát ragadott egy robot, amely a Detroiti Szimfonikus Zenekart vezényelte egy előadás részeként, 2017-ben a Lucca Filharmonikus Zenekart és a híres tenort, Andre Boccellit is egy robot instruálta, tavaly pedig Dél-Korea nemzeti zenekara játszott együtt egy androiddal. Ez ugyanakkor ránézésre az első olyan eset, ahol a robotot valódi embereket meghaladó feladattal bízták meg, és láthatóan nem is akarták, hogy hasonlítson egy valódi karmesterre.