Ha kell, a NASA a SpaceX-szel hozatja haza az űrhajósokat, akik fent ragadtak a Boeing kapszulájával

2024. július 13. – 15:40

Ha kell, a NASA a SpaceX-szel hozatja haza az űrhajósokat, akik fent ragadtak a Boeing kapszulájával
A Boeing Starliner a Nemzetközi Űrállomáshoz dokkolva – Fotó: Maxar / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

Június 5-én, hosszú és viszontagságos kísérletezés után a Boeing végre útnak indította a Starliner űrhajóját, fedélzetén két tesztpilótával, Sunita „Suni” Williams-szel és Barry „Butch” Wilmore-ral.

A tervek szerint csak pár napot maradtak volna a Nemzetközi Űrállomáson (ISS), de már az odaúton is több problémát észleltek: szivárgott a hélium, valamint meghibásodott néhány manőverező hajtómű és szelep. Emiatt hamar felmerült, hogy pár nap helyett akár hónapokig is az ISS-en maradhatnak, mert ugyan az űrhajó valószínűleg probléma nélkül vissza tudná szállítani az asztronautákat, a NASA és a Boeing inkább biztosra akar menni.

A kétfős legénységnek egyelőre nincs közvetlen kiút, és ez akár problémát is jelenthetett volna. Június végén a LeoLabs űrszemét-megfigyelő cég jelezte, hogy egy már működésképtelen orosz műhold törmeléke pont az ISS felé tart, ezért az állomáson tartózkodó kilenc űrhajós kénytelen volt a kapszulájában megvárni, hogy az űrszemét biztonságban elhúz-e az ISS mellett, vagy sem. A két másik űrhajó, amivel az állomáson lakó többi űrhajós érkezett, tele volt, így Williams és Wilmore abban az űrhajóban húzta meg magát, amiről a gyártó és a NASA nem száz százalékban biztos, hogy épségben vissza tudna térni a Földre.

A Boeing és a SpaceX ugyanakkor szerződött le az amerikai kormánnyal, de míg a Boeing csak tíz évvel később tudott összerakni egy működő, emberekkel tesztelhető kapszulát, addig Elon Musk űrcége sokkal kevesebb pénzből már rég elkészült a Crew Dragon űrhajókkal, amik 2020 óta tizenkétszer vittek fel legénységet az űrbe.

Szerdán a NASA egyik tisztviselője azt mondta, hogy nem terveznek egy SpaceX űrhajót küldeni a két fennragadt asztronauta kimenekítésére, bíznak a Starliner sikerében.

„Az a szép a programban, hogy két járművel, két különböző rendszerrel rendelkezünk, amikkel a legénység visszatérhet. Így egy kicsit több időnk van arra, hogy átnézzük az adatokat, és aztán döntsünk arról, hogy kell-e valami mást tennünk”

– mondta Steve Stich, a program menedzsere.

Hozzátette, hogy az első logikus opció az lenne, ha Williamsék a Stralineren térnének vissza a bolygóra, és a Futurism rámutatott, hogy Stich pont úgy fogalmazott, hogy ne lehessen kizárni, hogy ha nagyon muszáj, akkor mégis a SpaceX hajóját küldjék fel értük az űrállomásra.

Eközben a mérnökök azon dolgoznak, hogy teljes életre leheljék az öt rakoncátlankodó fúvókát, amik közül négy ugyan részben összeszedte magát a júniusi dokkoláskor, még mindig nem úgy működnek, ahogy kéne. Összesen egyébként 28 ilyen hajtómű van a Starlineren. A visszatérésben nincs konkrét fékező szerepük, de segítenek irányban tartani a kapszulát.

Eközben Williamsék azt mondják, hogy ez mindig ilyen, amikor új űrhajót tesztelnek, bár a SpaceX kísérletei során nem fordultak elő ilyen hibák. Ettől függetlenül mindig úgy nyilatkoznak, hogy nagyon jól elvannak az ISS-n, nem panaszkodnak, hogy még néhány hetet kell az űrben tölteniük.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!