Pár manőverező hajtómű meghibásodott, de némi késéssel sikeresen dokkolt a Boeing űrhajója
2024. június 7. – 08:54
A terveknek megfelelően hajtotta végre az első emberes küldetését a Boeing Starliner űrhajója, és magyar idő szerint csütörtök este sikeresen dokkolt a Nemzetközi Űrállomásnál, írta a CNN.
A dokkolási művelet körülbelül húsz percig tartott, ezután Butch Wilmore és Suni Williams asztronauták átmentek az űrállomásra, ahol hét űrhajós ölelésekkel és harangszóval fogadta őket.
A dokkolásig néhány problémát azért le kellett küzdeni. Az út során a NASA közlése szerint héliumszivárgás lépett fel, és a hajtóművek átmenetileg le is álltak. Az űrállomáshoz közeledve a Starliner legénysége kézi vezérléssel irányította az űrhajót néhány órán át. Öt hajtóműnél lépett fel meghibásodás, de ezek közül négyet sikerült működésre bírniuk. Ezeket a kisebb, manőverező hajtóműveket akkor használják, amikor az űrhajó közelít az űrállomáshoz, és finomabb pályamódosításokra van szükség. Összesen 28 ilyen hajtómű van a szervizmodulon, vagyis a Starliner alsó részén, amely nem tér vissza a Földre.
A hajtóművek meghibásodása miatt az eredeti időponthoz képest csak 75 perccel később tudták elkezdeni a dokkolást, míg a hajtóműtesztek folytak körülbelül 250 méteres távolságot tartottak az űrállomástól.
„Nem feltétlenül értjük pontosan, hogy miért vesztettük el a hajtóműveket. A szoftver lát valamit, ami nem tetszik neki az adott hajtóművel kapcsolatban – talán egy kicsit kevesebb tolóerő vagy a tolóerő-emelkedés mértéke nem pontosan úgy alakul, ahogy a szoftver keresi. Így a szoftver azt mondja, hogy »ezt a hajtóművet nem használom tovább«” – mondta Steve Stich, a NASA kereskedelmi legénységi programjának vezetője.
A két most érkezett űrhajós a következő nyolc napot a Föld körül keringő laboratóriumban tölti. Wilmore-ék egy olyan eszközt vittek az állomásra, amely a vizeletet dolgozza fel és alakítja át ivóvízzé. Szombattól azon dolgoznak, hogy a helyére tegyék az új szivattyút, mondta Jeff Arend, a NASA Nemzetközi Űrállomás Irodájának rendszermérnöki és integrációs vezetője.
A Boeing Starliner szerdai fellövése nagyon fontos volt a Boeing számára, ezzel be tudták bizonyítani, hogy a még erős szereplői az űrversenynek. Míg eljutottak az első emberek küldetésig több nehézséggel néztek szembe, és a Starliner fellövése is többször csúszott. Az első legénységes fellövést 2024. május elejére tervezték, de az akkor meghiúsult: két órával a fellövés előtt halasztották el, először május 21-re, később május 28-ra, végül június 1-jére. Ez újabb kudarc lett: már mindenki a helyén volt, a legénység is a kapszulában ült, amikor 3 perc 50 másodperccel az indulás előtt leállították a fellövést.