A Mercedest decemberben törte össze egy figyelmetlen autós, de a gyár még mindig nem tudott új lökhárítót adni
2024. május 13. – 11:56
János autóját, egy alig hároméves, garanciális Mercedes A180 limuzint, december 12-én törte össze egy figyelmetlen autós Kecskeméten. Az illető elismerte a felelősségét, majd a sérült Mercedest trélerrel szállították a Hovány szervizébe. Azóta közel öt hónap telt el, de az autó most is ott áll a szerelőnél. Az ok: nem tudnak alkatrészt szerezni a képek alapján nem végzetes sérülés helyreállításához, amelynek javítása a szervizmunkalap szerint várhatóan 4 millió forintba kerül majd.
Kölcsönautó hónapokon át
Olvasónk szerint már a Mercedes átvételekor arról tájékoztatták a Hoványnál, hogy a javítás körülbelül két hónapot vesz majd igénybe. A munkafelvevő ezt a biztosítási ügyintézéssel és az ünnepekhez közeli munkaszüneti napokkal magyarázta. Furcsa mellékszál, hogy ezt a típust Kecskeméten is gyártják, ami alapján logikusnak tűnik, hogy könnyebb hozzá alkatrészt szerezni, mint egy magasabb kategóriás típushoz. Valójában viszont az összes autógyár teljesen külön kezeli a gyártáshoz, illetve az utólagos javításokhoz szükséges alkatrészeket.
Az összetört Mercedes gazdája mindössze három munkanapra kapott ingyenes csereautót az importőrtől. Ezt azzal magyaráztak, hogy nem a cég hibája miatt kell várni a javításra. Február közepén arról tájékoztatta a szerviz, hogy még mindig alkatrészekre várnak, ezért nem tudták helyreállítani a Mercedest, az importőr akkor március végére vagy április elejére ígérte a szállítást. Május elejéig semmilyen alkatrész nem érkezett, és már azt sem tudják megmondani, hogy mikor kezdődhet el a javítás, azóta pedig nem változott semmi. Némi jó hírrel szolgált a Hovány, a cég ugyanis május 9-én azt ígérte, hogy hamarosan ad csereautót a további várakozás idejére.
Olvasónk arra sem kapott megnyugtató választ, hogy meghosszabbítják-e Mercedese garanciaidejét azzal az öt hónappal, amennyi ideje nem tudja azt használni. Erre a felvetésre János elmondása szerint azzal reagált a márkaszerviz, hogy még nem fordult elő olyan eset, amikor alkatrészbeszerzési nehézségek miatt hosszabbították meg egy autó garanciáját. Olvasónk a decemberi baleset óta kölcsönautókat használ, de csalódott, mert korábban azt gondolta, Mercedes-tulajdonosként nem kerülhet hasonló helyzetbe.
Előfordulnak alkatrészbeszerzési nehézségek
És ezzel nincs egyedül. Nemrég mutattuk be Balázs esetét, aki január 16-án, egy elhibázott parkolási manőver közben a háza garázsfelhajtóján törte össze a 2020-ban újként vásárolt Mercedes CLS 450 4 Matic típusú autóját. Mint korábbi cikkünkből kiderült, három és fél hónapot kellett várnia a javításra, mert sem a kecskeméti Hovány márkaszerviz, sem a Mercedes importőre, sem a márka stuttgarti központja nem tudta beszerezni az ehhez szükséges hűtőtartó konzolt.
A szokatlanul hosszú várakozást nehezítette, hogy az importőr ügyfélszolgálata néhány hete azzal reagált Balázs kérdésére, hogy legközelebb április 17-én lehet érdeklődni a hiányzó alkatrész kapcsán. Egy nappal a határidő lejárta után újabb üzenetet küldött a cég, amely szerint május 6-án lehet ismét érdeklődni, mert továbbra is hiányzik a konzol. Végül valamilyen csoda történhetett a világ egyik legismertebb autómárkájánál, mert mégis megérkezett az alkatrész, és Balázs az autót április végén visszakapta a szerviztől, amit addigra szépen összeraktak a szerelők.
Az összesen 3 millió forintos javítás költségét eredetileg Balázs autójának cascója fedezte volna, ő viszont szeretné elérni, hogy az importőr ebből az összegből vállaljon át több mint 1,4 milliót, mivel a várakozási idő alatt is kénytelen volt fizetni a CLS lízingdíját, biztosítását és cégautóadóját. Az autó gazdájának ezzel kapcsolatos kérdésére eddig nem reagált a cég. A Mercedes-Benz Hungária kérdéseinkre korábban azt válaszolta: előfordulnak alkatrészbeszerzési nehézségek, bár az esetek gyakoriságát nem részletezték.
János és Balázs esete valójában nem azért fontos, mert megmutatja, hogy olykor a drága autók gazdái is alapvető problémákkal szembesülnek, hanem azért, mert bár elvileg bármilyen új vagy fiatal autó tulajdonosa joggal számít a gyártó, illetve a harapási sorrendben alá tartozó importőr, és márkaszerviz támogatására, bizonyos esetekben ez koránt sincs így, és nem csak a Mercedesnél, hiszen az előző cikkünk óta számos hasonló esetről értesültünk.
A jog nem kötelezi a gyártót az utánpótlásra
Az alkatrész-utánpótlási problémák nem is függenek az autók újkori értékétől, sőt nem kizárólag a gyártók hibáján múlnak. A márkák a legtöbb alkatrészt beszállító cégektől vásárolják. Amikor valamilyen készletgazdálkodási, esetleg alapanyag-beszerzési probléma adódik, ez a láncolat átmenetileg lebénulhat. Bizonyos esetekben akár az autógyártás is leállhat, ahogy ezt a koronavírus-járvány idején, illetve az orosz–ukrán háború első szakaszában láthattuk, amikor a félvezető-utánpótlás, vagy éppen a részben Ukrajnából származó elektromos kábelkorbácsok beszerzésének akadozásán át számos tényező okozott krízist az autóiparban. Mivel az európai uniós jogszabályok nem minden esetben védik hatékonyan az autók és más tartós fogyasztási cikkek használóinak jogait, a cégek saját lehetőségeik, illetve prioritásaik szerint rendezik az ügyeket, illetve várakoztatják az ügyfeleiket.
A korábbi cikkünkben nyilatkozó Vágány Tamás ügyvéd szerint a szervizek felelőssége általában a gondos eljárásra terjed ki, vagyis arra, hogy idejében megrendeljék a megfelelő alkatrészeket, majd késlekedés nélkül szereljék be őket az autóba, ha megérkeztek. Az olvasónkéhoz hasonló ügyekkel kapcsolatban rossz hír, hogy nincs Magyarországon olyan jogszabály, amely konkrét végső határidőt köt ki az alkatrészek beszerzését illetően.
A vonatkozó jogszabályban csupán általános iránymutatás szerepel, hiszen ebben az áll, hogy a kijavítást vagy kicserélést – a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni. Mindez ráadásul sem Balázs CLS, sem János A180 típusú Mercedesének javítására nem vonatkozik, mert egyik autó sem jótállási vagy szavatossági probléma miatt került műhelybe, hanem mert összetörték őket.
Mivel az alkatrészellátási gondok más EU-s tagállamokban is jellemzők, Vágány Tamás szerint olyan szabályozás jelenthetne kiutat, ami kifejezetten kötelezi az autógyártókat, hogy elvárható időn belül elégítsék ki az alkatrészigényeket, vagy ha nem teszik, térítsék meg a javításra váró autók gazdáinak emiatt felmerülő költségeit. Az ügyvéd szerint rövid távon nem számíthatunk ilyen jogi megoldásra, noha az elektronikai eszközöket illetően már megszületett a tartós alkatrészellátást garantáló európai szabályozás.
Az öt hónap valójában csak két hónap?
János esetével kapcsolatban kérdéseket küldtünk a Mercedes-Benz Hungáriának, a márka magyarországi importőrének. A cég válasza szerint olvasónk A180-asához jelenleg első lökhárítót nem tudnak szerezni, ezért késik a sérülések helyreállítása. Ugyanakkor az importőr hozzátette, hogy az autón nem az eredeti felszereltségi szintnek megfelelő lökhárító volt, hanem egy másik modellváltozaté. Mindez egyébként irreleváns, hiszen a sérüléseket ábrázoló fotók alapján a drágább Mercedes A osztályokhoz tartozó első lökhárító egyszerűen felszerelhető az alapkivitelű autóra is, és ebből az alkatrészből ugyanúgy kellene raktárkészletet tartania a Mercedesnek, mint a fapados verzióhoz való egyszerűbből. János nem tudott arról, hogy az autó előző gazdája lökhárítót cserélt az A180-on.
Cikkünk írásakor olvasónk több mint négy és fél hónapja várja, hogy az autóját megjavítsák a Mercedes kecskeméti márkaszervizében. Az importőr szerint az alkatrészeket a biztosító engedélye és a válaszlevélben nem részletezett egyéb okok miatt csak február végén rendelték meg a gyártól. Olvasónk a cég álláspontja az, hogy ebben a tekintetben valójában nem december közepe óta várakozik, csupán alig több mint két hónapja. Az importőr levelében hangsúlyozta, hogy kiemeltként kezeli az esetet, de hozzátette, hogy János csak két nappal a Telex megkeresése előtt nyújtotta be panaszát a Mercedes központi ügyfélszolgálatán.
Olvasónk ezzel kapcsolatban azt mondja: továbbra is szeretné tudni, hogy a szerviz miért nem rendelte meg azonnal, tehát az autó szervizbe szállításakor a javításhoz szükséges alkatrészeket. Elküldte nekünk annak a biztosítói pótszemlének a jegyzőkönyvét is, amelyet március 8-án kapott a Hovány szervizből, igaz, a levél először a spamek közé került, így csak később vette észre. A pótszemlejegyzőkönyv szerint az autó jobb első lengéscsillapítóját is cserélni kell, és ezt az alkatrészt 10 százalékkal avultatta a biztosító, így az újkori áránál valamivel alacsonyabb összeget térítenek majd meg, de egyebek mellett cserére szorul az energiaelnyelő betét és a kereszttartó is.
Ha az összetört autója helyett János egy ugyanilyen típusú és felszereltségű Mercedest választott volna egy kölcsönzőből, akkor mostanra ő is több százezer forintot költött volna autóbérlésre, miközben az állásidő alatt is fizetnie kell a sajátja közterheit. Ezeket a kiadásokat elvileg a casco biztosítás is fedezheti, de ez nagyban függ a szerződésben szereplő szabályoktól. A megkérdezett ügyvéd szerint a társaságok általában csak rövid ideig fedezik a vétlen károsult csereautó-költségeit, hiszen mindössze három-négy napot tekintenek a jogilag nehezen értelmezhető optimális javítási időnek, az ügyfelek pedig sokszor beletörődnek ebbe.