Beültünk a Lexus gepárdjába, ami az új szuperkormányával egy drága, de pofás matchbox

2023. március 15. – 22:52

Beültünk a Lexus gepárdjába, ami az új szuperkormányával egy drága, de pofás matchbox
Fotó: Molnár Réka / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Stabilan és biztosan gyorsulunk a szerpentinen a Lexus RZ-ben, a különös szarvkormány leheletnyi elfordításával szorosan vesszük az összes kihívást, amit Provence hegyei állítanak elénk. Az előzéshez az autó egy pislogásnyi idő alatt felgyorsul, de ugyanilyen hirtelen szigorral fékez is: vagy azért, mert mi akartuk, vagy azért, mert akadályt lát maga előtt. Biztos a táj is hozzátesz, de a külsőre is inkább agresszív kinézetű, hatalmas sportautóra emlékeztető új Lexusban szinte lehetetlen úgy vezetni, mintha a valóságban lennénk, nem egy autós szimulátorban. És azt is nehéz elkerülni, hogy ne tapossuk ki az akksi teljesítményét a hatótávunk kárára.

A villanyautók tűnnek jelenleg az autózás egyik lehetséges jövőjének, az EU, bár most halasztotta a döntést, de régóta a küszöbön tartja az új belső égésű motoros járművek 2035-ös betiltását. Ha nem lesz benzines és dízelmotoros autó, marad ugyebár az elektromos alternatíva: erre a hullámra próbál rácsatlakozni kicsit megkésve a Lexus (ami ugyebár Toyota, csak nem tűnik annak). Most bemutatta a Toyota a Lexus RZ-t, amely a márka második elektromos SUV-je, egyben az első, amit kizárólag elektromos kivitelben gyártanak majd.

Elektromos autók körüli viták és EU-s kérdések ide vagy oda, ha a hétköznapi embert vesszük, két dolog számít igazán a villanyautók vásárlóinak: egyrészt a töltés ideje, illetve, hogy milyen gyakran, mennyi ideig kell tölteni az autó akkumulátorát, valamint hol és mennyi pénzért lehet ezt megtenni. Másrészt pedig ehhez kapcsolódóan a hatótáv: azaz, hogy ezzel a töltéssel az akkumulátor mennyit bír, lejutok-e Budapestről Belgrádig, vagy Kiskunfélegyházán már töltőre kell dobnom az autót.

Fotó: Molnár Réka / Telex
Fotó: Molnár Réka / Telex

Persze, ha nagyon akarunk, foglalkozhatunk emellett a sebességével is, de tudjuk, hogy mi az autós világ akku-axiómája: minden elektromos autótól nyugodtan elvárhatunk alsó hangon 130km/órát, de benzines-dízel társaikkal szemben tőlük nem arra kell számítani, hogy 220 felett észre sem fogjuk venni és elhagyjuk a valóságot. Az viszont számíthat, hogy hogyan gyorsul – a Lexus szerint biztosan számít is, talán az előző kettőnél is jobban. Legalábbis erre utal az, hogy a Lexus RZ nem mást ígér magával kapcsolatban, mint hogy

pontosan olyan, mint egy gepárd. Gyors és stabil.

Sokhangszórós audiorendszert, gyorsaságot, kényelmet, meg egy új „szuperkormányt”, vagyis egy elektronikus csatlakozású szarvkormányt sorakoztat még fel maga mellett az RZ. Az ígértekből egyébként nagyjából mindent megkaptunk, de érdekes módon éppen a forradalminak mondott Steer by Wire rendszerű, vagyis teljesen elektronikus kormányrendszerről nem tudni, hogy mikor hozzák forgalomba. Azért kicsit így is azt éreztük: jó ez az autó, de a versenytársaival szemben nem durrantott nagyot. Aki Lexus-hű, annak viszont biztos jó lesz, például, ha van rá 33 milliója, akkor egy második kocsinak.

Késői belépők nagy ígéretekkel

A Lexus fölött álló anyacég, a Toyota sokáig húzta, hogy saját elektromos autót építsen, ahogy azt korábban is megírtuk ebben a cikkünkben, a leköszönő elnök, Akio Toyoda korainak érezte az átállást. A Lexus emellett egyébként is fiatal márka, főbb versenytársaihoz, például az Audihoz, a BMW-hez, vagy a Mercedeshez képest, hiszen mindössze 1989 óta létezik, azóta viszont elég jó helyre küzdötte fel magát prémiumpiacon.

Az első három helyen a Toyota 2022. január-decemberi adatait nézve még mindig a német hármas áll, őket követi a Volvo, de utána, a Tesla előtt, ott figyel a Lexus is. Annak ellenére is előkelő hely ez, hogy versenytársaihoz képest meglehetősen későn csatlakoztak az egyre növekvő, villanyautós piachoz.

Fotó: Molnár Réka / Telex
Fotó: Molnár Réka / Telex

És az érződik is, hogy ezt tudja magáról a márka. A Lexus RZ a megkésve, de törve nem alapon extrázással próbálja áthidalni az elcsúszott csatlakozást. A 4,8 méter hosszú autó abszolút csendet (noise controlt) ígér, illetve Toyotával közös e-TNGA-platformra épül, csakúgy, mint a már kapható Toyota bZ4X, illetve testvérmodellje, az alapvetően hagyományosautó-alapokra épített UX 300e, csak más részletekkel. Ígér itt másféle praktikus dolgokat is a gyártó, például

  • a vezetőre és anyósülésre (nem az egészre célzó) fűtéssel nagyokat spórolhatunk;
  • két villanymotoros összkerékhajtást;
  • fejlettebb töltési rendszer a korábban kritizált toyotás megoldáshoz képest: például azzal, hogy indulás előtt előfűthetjük az akkumulátort;
  • kényelmet, áramvonalas karosszériát, valamint 13 hangszóróval felszerelt audiorendszert;
  • és kerékmérettől függően kb. max 354 km hatótávot, meg a szuperkormányt.

Árak szintjén ez mit jelent: a 18 colos méretű kerekekkel, illetve tízhangszórós audiorendszerrel szerelt „Elegance” RZ 27,59 millió forintba kerül. A következő, a „Prestige”, a 20-as kerekű, parkolássegítős modellért 30,5 milliót, a minden extrát tartalmazó „Luxury Top”-ért pedig 33,5 millió forintot kérnek. A szuperkormány ezekhez nem jár – azt még külön kell majd fizetnünk.

Teljesítmény a hatótáv oltárán

A viszonylag borsos árakért egy külsőre is az európai autóktól eltérő SUV-t kapunk. A Lexus RZ kintről nézve inkább az ázsiai piacra illik, sem elöl, sem hátul nem akarja lekerekítgetni magát, köszöni szépen, jól van így is. Az autó kint és bent is nagynak érződik: az első- és a hátsó ülések is kényelmesek, nagy a lábtér, a műszerfal pedig pont úgy lett kialakítva, hogy a vezető mindent lásson, a többiek meg (és főleg az anyósülésen ülő) nyugodtan mozizzanak útközben a kinti tájat nézve.

Első beülésre az egész autó mintha azt kiabálná magáról: agresszív vagyok, de nagyon kényelmes.

A szimulátoros hasonlat egyáltalán nem alaptalan, a kilátás és a kinézet mellett az egész autó, a műfajban evidens irányválasztó, az élénkebb gyorsulást garantáló sportmód, illetve a szarvkormány, mind azt akarja, hogy a teljesítményéért szeressük a Lexus RZ-t. A fizikai kormányoszlop nélkül működő kormány alacsony sebességnél amúgy is furcsa, minden apró mozdulatra hirtelen reagál, ám amint autópályára vagy közútra érünk, egyből a hű társunk lesz.

Ehhez ad hozzá az összkerékhajtási rendszer is. Az első elektromotor 150 kilowattot, a hátsó pedig 80-at ad le, így összesen 230 kilowatt (kb. 308 lóerő) összteljesítményre képes. Az autó a sávot követi, a sebességtúllépésnél szól, bármilyen helyzetben biztonságos érzés vezetni, legyen az kanyar, autópálya, szerpentin: a Lexus RZ rátapad az útra, akár előzünk, akár kanyargunk.

Igen ám, de a teljesítmény, már érezheti az olvasó is feszengve, egy elég fontos dolgot jelent a villanyautóknál – a hatótáv pimasz csökkenését akár akkor, ha gyorsan megyünk (pláne autópályán), akár akkor, ha csak kihasználjuk azt, amit adni tud nekünk. A versenytársak közül például a Volvo XC40 Recharge 69 kilowattórás akkuval városban 599 kilométert ígér, az Audi Q4 e-tron pedig 510 kilométert, de alapból is jellemző, hogy 400 km alá az új elektromos SUV-k elég ritkán mennek – még a Ford Mustang Mach-E céltartománya is 450 km körül mozog.

Ehhez képest viszont szomorúan alacsony a Lexus RZ 315km – 354km-es ígérete, remek teljesítmény ide vagy oda, kevésnek tűnik ez a 71,4 kilowattos akkumulátorától. Ha kicsit sportosabban vezetünk, látni is, hogy a hatótáv sokkal gyorsabban csökken, mint amennyit ténylegesen megyünk a Lexusszal. Hiába üvölt közben a fülünkbe a 13 hangszóróból David Bowie, hiába élvezzük a nagy és szép matchboxunkat, azért mégis elég hamar koppanunk, amikor két szuperkormány billentés közben a fogyasztásra nézünk. Ezt amúgy biztos érzi a Lexus is: a híres kisebb, de biztosabb elven elindulva

legalább azt megígéri, hogy ez az akkumulátor egymillió km-ig vagy tíz évig legalább 90%-os kapacitást megtart.

A töltéshez 11 kilowattos fedélzeti töltőt kapunk. Az akkumulátor feltöltése háromfázisú árramforráshoz csatlakoztatva az ígéretek szerint nagyjából 6,5 órát igényel, egyfázisú töltőnél tíz órát, gyorstöltőnél pedig azt állítják: 0-ról 80%-ra fel tud menni az akkumulátor 30 perc alatt.

Fotó: Molnár Réka / Telex
Fotó: Molnár Réka / Telex

A 2,2 tonnás autó okoz azért persze meglepetéseket – bár 5,3 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, a végsebessége csupán 160 km/óra. Utóbbi jelentősen kevésnek tűnik, nemcsak a matchbox hasonlathoz, de mondjuk ahhoz is, ha német autópályázókat is meg akarja célozni a Lexus.

A kormány késik, a csónak megy

Az autó persze azért tényleg szépen gyorsul, a fékezése finom, de mégis a kormánytól válik olyanná az egész, mintha egy giga matchboxban dőlnék hátra. Ha ezt nekünk nem is hinné el, higgye el a ChatGPT-nek, ami a vezetési élményemről az alábbi verset írta:

„A kormányt magabiztosan tartja, az autó kormányzása könnyed,

Az elektromos motor erőteljes, a gyorsulás mégsem erőltetett,

Réka érzi, ahogy a jármű a keze alatt olyan simán gördül,

Mint egy csónak a tengeren, ahogy a hullámokkal suhan.”

Ha tehát becsukjuk a szemünket, nem nézzük az árát, sem a versenytársak kínálatát, akkor egy remek kis autót ad a Lexus RZ – de ha kinyitjuk a szemünket, azért elgondolkozunk a hatótávot nézve, hogy ezt választanánk-e. Ezt tetézi mondjuk az is, hogy a gyártó nemrég bejelentette, késni fog a „szuperkormány”:

„Eredetileg úgy volt, hogy a márka első, kifejezetten akkumulátoros elektromos modellnek szánt típusán debütál a Lexus elektronikus kormányműve. A fejlesztők azonban haladékot kértek, mert – ilyet is ritkán hallani – túl jó lett az autó, és még dolgozni szeretnének a technológián.”

-írják. De ahhoz képest, hogy a Toyota 2035-re zéró missziót, 17 teljesen elektromos Toyotát és 13 ugyanilyen Lexust akar, ez a Lexus RZ egy kis lépés. Még persze kicsit tényleg kicsi: összességében ugyanis tényleg gyors és stabil, de érezhetően a versenybe még csak felzárkózni látszik. Mindenesetre kis lépésnek jó, de valószínűleg inkább célozza a Lexus márkahűit: meg persze, ha egyszer eljön az idő, akkor a szuperkormány szerelmeseit.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!