Nagyon közel került a Microsoft a videójáték-ipar legnagyobb bizniszének lezárásához
2023. július 13. – 13:17
Újabb nagy lépést tett a Microsoft afelé, hogy 68,7 milliárd dollárért felvásárolja a World of Warcraftot és a Call of Duty-szériát is kiadó Activision Blizzardot, kedden ugyanis egy kaliforniai bíró elutasította az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal (FTC) letiltásra vonatkozó kérelmét. Ezzel az Európai Bizottság után újabb kulcsfontosságú szereplő hagyta jóvá a felvásárlást, és az azt áprilisban blokkoló brit versenyhivatal (CMA) is jelezte, hogy nyitott a Microsoft új javaslataira, így tényleg közel vagyunk ahhoz, hogy nyélbe üssék minden idők legnagyobb videójátékos üzletét.
Az utolsó akadály is elhárulhat, de még nincs vége
Az ügyben eljáró bíró, Jacqueline Scott Corley az indoklásában azt írta, hogy a techvilág egyik legnagyobb üzleteként az Activision felvásárlását mindenképpen meg kellett vizsgálni, ez a vizsgálódás pedig szerinte kifizetődő is volt. Az elmúlt hónapokban a Microsoft vállalta, hogy legalább tíz évig PlayStationre is megjelenteti az ügy középpontjába került Call of Duty-szériát, és hasonló megállapodást kötött a Nintendóval és számos felhőalapú videójátékos szolgáltatással is. Corley szerint az üzlet nem csorbítja a versenyt a szektorban, sőt, a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján így több emberhez fognak eljutni a kiadó játékai.
Hiába kifogásolta az FTC a felhőalapú szolgáltatásokkal kötött megállapodásokat, Corley ezeket sem érezte aggályosnak, és hiába írt le az FTC korábban leírt egy olyan, újradefiniált konzolpiacot, amelynek a Nintendo Switch nem a része, a bíró itt is a Microsoftnak adott igazat. Itt mondjuk azt elismerte, hogy az FTC okkal érvelt emellett, és abban is egyetértett a bizottsággal, hogy a pécéknek semmi köze ehhez a piachoz, de ettől még egyértelmű, hogy ezt a csatát a Microsoft nyerte. A Microsoft fejesei és az Activision Blizzardot vezető Bobby Kotick üdvözölték a döntést, az FTC viszont jelezte, hogy csalódott emiatt, és azt is hozzátette, hogy folytatja a küzdelmét a „verseny és a fogyasztók megóvásáért”.
Erre nem is kellett sokáig várni, az IGN cikke szerint a július 14-i határidő előtt, csütörtökön be is nyújtották a fellebbezésüket, ami egyébként annak fényében meglepő, hogy egy korábbi, hasonló ügyben – ahol a Meta kapott engedélyt arra, hogy megvegye a Withint – a bírósági döntés után beismerték a vereségüket. A Bloomberg ugyanakkor már szerdán arról írt, hogy ezúttal hajlanak a további küzdelem felé, és ahogy az most kiderült ez tényleg így is van. Az Activision Blizzard szóvivője úgy reagált erre, hogy a tények a fellebbezés ellenére sem változtak, Brad Smith, a Microsoft elnöke pedig azt írta,
csalódott, amiért az FTC úgy is keresztbe akar tenni nekik, hogy a bíróság is arra jutott, hogy a fogyasztóknak és a versenynek is jót tenne, ha megvehetnék az Activision Blizzardot.
Annak ellenére persze, hogy az FTC fellebbezett, és a trösztellenes pere is folyamatban van az ügylet ellen, jelen állás szerint a két cég lezárhatja az ügyletet a július 18-i határidő előtt. Ez azért is fontos lenne, mert ha kicsúsznak ebből, akkor a Microsoftnak hárommilliárd dollárt kellene fizetnie, és potenciálisan újra is kellene tárgyalni az egészet. A hab a tortán pedig az, hogy bár az MLex korábbi cikke szerint a Microsoft a Nagy-Britanniából való kivonulást is fontolgatta, hogy ez megtörténhessen, a keddi döntés után a cég megegyezett a CMA-val, hogy szünetelteti a fellebbezését, és mindkét fél jelezte, hogy készek tárgyalni a helyzet feloldásáról, szóval elképzelhető, hogy jövő keddig tényleg minden akadály elhárul majd.
Ennél jobban tehát aligha alakulhatott volna az FTC által indított ügy a Microsoft számára, és ezen a ponton teljesen egyértelmű, hogy a Sony lényegében semmit nem ért el az elmúlt másfél év folyamatos aknamunkájával. Hogy igazuk volt-e, az csak később fog kiderülni, és természetesen semmi nem garantálja, hogy a Microsofton kívül végül bárkinek jó lesz ez az üzlet. Ettől még viszont a Call of Duty esetleges exkluzivitása helyett valószínűleg arra kellett volna ráfeküdnie a Sonynak, hogy milyen hatása lehet a piacra annak, ha a felhőalapú szolgáltatásokban és előfizetéses modellekben amúgy is erős pozícióban lévő Microsoft még több muníciót kap ezen a területen. Az egész ügyről utoljára ebben a cikkben írtunk részletesen.
Szivárgások, szivárgások mindenhol
A Sonynak ráadásul azért is fájhat a feje, mert ők is küldtek dokumentumokat a meghallgatásokra, az egyikről pedig kiderült, hogy az érzékeny adatokat filctollal satírozták ki rajta, így a szkennelés után látszódtak a kitakart számok. Így derült ki például, hogy a Horizon Forbidden West fejlesztése 212 millió dollárba került, a Last of Us Part II-é pedig 220 millióba, és természetesen a Call of Duty jelentőségére is rávilágított, csak sokkal részletesebben, mint azt a Sony tervezte.
Sokszor nehéz egyértelműen megmondani, hogy mi szerepel a dokumentumban, de úgy néz ki, hogy a Sony évente több mint tízmilliárd dollárt keres csak a Call of Dutyn, és az is kiderült, hogy egymillió PS-tulaj csak ezzel játszik. Ennek fényében igazából érthető is, hogy főként emiatt aggódtak, de azt azért ennek ellenére nem felejtették el jelezni a Microsoftnak, hogy ha megveszik az Activisiont, akkor a majdani PlayStation 6-ról nem fognak tudni információkat megosztani a kiadóval.
Ennek elsőre nincs semmi értelme, de igazából logikus – ha az éppen aktuális játékot gyártó stúdió nem fér hozzá a konzol fejlesztői változatához, akkor óhatatlanul gyengébb lesz a játék, a Sony pedig rögtön háboroghat, hogy a Microsoft nem tartja a szavát. Ja, és ha már PlayStation, a Microsoft azt is állította, hogy még idén megérkezik a PS5 Slim és egy kézikonzol is – utóbbi nyilván a május végén bemutatott Project Q lehet –, a teljes konzolpiacra vonatkozóan pedig azt írták, hogy 2028-ban dobhatják majd piacra az új generációs gépeket.
Közben egyébként a Microsoft is beleszaladt pár hasonló blamába, véletlenül kiderült például, hogy pár éve komolyan gondolkodtak a Sega és a Halo-korszakában még a Microsoft Game Studios alá tartozó Bungie felvásárlásán is, sőt, a Square Enixet is megcélozták a mobilos portfóliója miatt. A Bungie-t végül a Sony vette meg tavaly, nem sokkal az Activision felvásárlásának bejelentése után, a Segát és a Square Enixet pedig hivatalosan nem környékezték meg. Pedig ezeknek lett is volna értelme, a Microsoft ugyanis vállaltan szeretne betörni a japán piacra, ehhez pedig mindkét cég tökéletes célpont lenne.