A brit versenyhivatal blokkolta minden idők legnagyobb videójátékos üzletét

2023. április 26. – 15:00

Másolás

Vágólapra másolva

Pár hónapja még úgy tűnt, hogy a tavaly januári bejelentés után a Microsoft egyre közelebb lehet ahhoz, hogy lezárhassa a 68,7 milliárd dolláros gigaüzletét, és végre tényleg felvásárolhassa az Activision Blizzardot, többek közt azért is, mert a brit versenyhivatal (CMA) egyelőre nem gördített akadályokat az akvizíció elé. Több hónapos munka után viszont a CMA mégis lépett, és szerdán bejelentette, hogy blokkolja az üzletet, mert az szerintük alapjaiban változtatná meg a felhőalapú játékok dinamikusan fejlődő piacának jövőjét – olvasható a hivatal közleményében.

A CMA álláspontja szerint a Microsoft jelenleg is az egyik legnagyobb szereplő a felhőalapú szolgáltatások piacán, becslések szerint globálisan a 60-70 százalékát fedik le, és ehhez jön még hozzá, hogy övé az Xboxot és a Windows, az Azure révén pedig általánosságban is a felhőalapú számítástechnika éllovasának számít. Ha az üzlet végbemenne, ehhez csapnának még hozzá olyan nagy videójátékos franchise-okat, mint a Call of Duty, az Overwatch és a World of Warcraft, a CMA szerint pedig a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján

jó okuk van azt feltételezni, hogy a cég az Activision játékait kizárólag a saját felhőlapú szolgáltatásán keresztül tenné elérhetővé, ezzel lefojtva az innovációt az éppen kibontakozó piacon.

A Microsoft ezekre az aggályokra korábban megpróbált válaszolni, több olyan megállapodást is kötött más szolgáltatókkal, melyek értelmében meghatározott ideig biztosítja a játékait ezeken a platformokon. A CMA ezeket is megvizsgálta, de arra jutott, hogy a végig konstruktív Microsoft nem tett eleget az orvoslásukért, az üzlet nyomán pedig olyan helyzet állna elő, amely előbb-utóbb beavatkozást igényelne a részükről. Így végül a blokkolás mellett döntöttek, mert így továbbra is a piac fogja szabályozni a felhőalapú játékok fejlődését. A versenyhivatal azt is közölte, hogy ha az Activision játékai bekerülnének a Game Passbe, annak valóban lennének előnyei, de összességében még mindig rosszabbul járnának a brit játékosok.

A CMA március végén abban igazat adott a Microsoftnak, hogy nem érné meg nekik visszatartani a Call of Duty-szériát a PlayStationről. Ezt akkor pozitívan is értelmezhette a cég, az üzlet bejelentése óta ugyanis rendre a Call of Duty volt a diskurzus középpontja, még a Sony is főként erre fókuszált, pedig az már korábban is látszott, hogy az előfizetéses (és felhőalapú) szolgáltatásokat eleve letaroló Microsoft még inkább nyeregbe kerülhet itt, ha engedélyezik a felvásárlást. A jelek szerint ugyanakkor a háttérben a CMA ezt a vonalat is alaposan megvizsgálta, és mint látszik, végül úgy ítélte meg, hogy valóban ez a komolyabb probléma.

A Microsoft elnöke, Brad Smith a CMA bejelentésére válaszul azt írta, hogy továbbra is elkötelezettek az üzlet mellett, és fellebbeznek a döntés ellen. Smith azt is hozzátette, hogy úgy gondolja, a versenyhivatal döntése azt mutatja, hogy továbbra sem értik, hogy ez a piac és a mögötte álló technológiák pontosan hogy működnek. Az Activision Blizzardot vezető Bobby Kotick szerdán közölt levele alapján a fellebbezésen már el is kezdtek dolgozni, és azt is hozzátette, hogy továbbra is hisznek abban, hogy sikerrel járnak, mert a tények azt igazolják, hogy ez valójában jót tenne a piaci versenynek.

Az mindenesetre biztos, hogy a CMA döntése nyomán a vártnál később zárulhat majd le az ügy, még akkor is, ha az Európai Bizottság jelenleg május 22-ére kitűzött döntése a brit versenyhivatallal ellentétben zöld utat ad az üzletnek, amire egyébként jelen állás szerint minden esély megvan. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) augusztus 2-án tart majd újabb meghallgatást az ügyben. Persze ha nem lesz sikeres a fellebbezés a CMA döntése ellen, akkor az egész a többi szervezettől függetlenül is kútba esik, ebben az esetben a Microsoftnak hárommilliárd dollárt kellene fizetnie az Activision Blizzardnak. Az egész ügyről, illetve annak hátteréről utoljára ebben a cikkben írtunk részletesen.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!