Nevet változtathat a Facebook, Inc.

2021. október 20. – 10:07

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Mark Zuckerberg azt tervezi, hogy jövő héten átnevezi a Facebook mögött álló céget – írja a Verge egy, a Facebookhoz közel álló forrásra hivatkozva.

A hírek szerint a Facebook vezérigazgatója a vállalat éves konferenciáján, október 28-án jelenti be a névváltoztatását, de akár az is elképzelhető, hogy már előbb leleplezi az új nevet. A Facebook egyelőre csak annyit közölt, hogy „nem kommentálnak pletykákat vagy spekulációkat”.

A tervezett névváltás mögött az állhat, hogy a Facebook, Inc. azt szeretné, hogy a nevük ne csak a közösségi hálózatáról és az ahhoz kötődő problémákról és botrányokról legyen ismert. A vállalat új neve valószínűleg úgy pozicionálná a Facebook-alkalmazást, mint ami csak egy a meglévő sok termékük (Instagram, WhatsApp, Oculus) között.

A Verge szerint a leendő névváltás azt is tükrözi, hogy a Facebook egy úgynevezett metaverzum kiépítésére összpontosít. A metaverzumról itt írtunk bővebben, az elképzelések szerint ez lenne az internet következő szintje, egy kollektív virtuális tér, a digitális és a fizikai valóság összesítése.

A metaverzum az internet, a kiterjesztett és a virtuális valóság kombinációja, egy folyamatosan online és aktív, saját gazdasággal, munkalehetőségekkel, bevásárlóközpontokkal és médiával rendelkező virtuális tér. Zuckerberg szerint egy ilyen metaverzum jóval több lenne, mint a mostani közösségi oldalak: egy olyan környezet, ahol a felhasználók játszani, dolgozni, kommunikálni tudnak egymással VR-eszközök használatával. A Facebook a közelmúltban több milliárd dollárt fektetett a virtuális és kiterjesztett valósággal kapcsolatos fejlesztésekre. A projekt részként tízezer új munkahelyet akarnak létrehozni az Európai Unióban.

A névváltás azt is szolgálhatja, hogy Zuckerberg a futurisztikus vízióit különválassza a Facebookot érintő vizsgálatoktól. A cég volt termékmenedzsere és adattudósa, Frances Haugen múlt hónapban belső dokumentumokat szivárogtatott ki a Facebook működéséről a Wall Street Journalnak. Az ebből született cikksorozatból kiderült, hogy a Facebooknál tisztában voltak egy sor olyan problémával, amelyek miatt rendszeres kritikát kaptak, mégsem tettek érdemi lépéseket a megoldásuk felé – legyen szó akár az Instagram tinikre gyakorolt káros hatásairól vagy arról, hogy az algoritmusuk 2018-as megváltoztatása óta egyre polarizálóbb tartalmakkal találkoznak a felhasználók a platformon. Ezt a cikksorozatot korábban ebben a cikkben foglaltuk össze.

A Szilícium-völgyben nem ritkák, hogy a techcégek megváltoztatják a nevüket, amikor bővítik a szolgáltatásaikat. A Google 2015-ben hozta létre az Alphabet Inc. nevű holdingot, részben azért, hogy jelezze: már nem csak egy sima keresőmotor, hanem egy kiterjedt konglomerátum, amely az önvezető autóktól az egészségügyi technológiáig mindennel (is) foglalkozik.

Mindeközben rekordösszegű, 50 millió fontos bírságot szabott ki (21,5 milliárd forint) a Facebookra a brit versenyhivatal szándékos szabályszegés miatt. Azzal vádolják a céget, hogy a Giphy 2020-as felvásárlásáról nem tájékoztattak és több figyelmeztetést is figyelmen kívül hagytak, ugyanis a Gif-megosztót a Facebook versenytársai is széleskörűen használják, ami versenyjogi aggályokat vet fel. A cég tagadja, hogy szándékos szabályszegésről lenne szó. A CMA által a Facebookra kiszabott 50 millió fontos bírság több mint 150-szerese a korábbi rekordnak, amelyet hasonló szabálysértésért szabtak ki, ez 325 ezer font (140 millió forint) volt.