Így jóárasítja az élelmiszereket a piacvezető diszkontlánc

2023. október 31. – 11:00

Így jóárasítja az élelmiszereket a piacvezető diszkontlánc
Fotó: Lidl Magyarország

Másolás

Vágólapra másolva

A tavalyi év harmadik negyedévétől kezdődő drasztikus áremelkedés után egy kormányrendelet bevezetésével kötelező lett az árcsökkentés. Vásárlóként érdeklődéssel figyelhettük, hogy hogyan juthatunk húsz-negyven százalékkal olcsóbban egy termékhez, aminek az ára korábban az egekbe szökött. A Lidl árpolitikáján keresztül érthetőbbé válik ez a folyamat.

Az ukrajnai háború, az energiaválság és a klímaváltozás következtében elképesztő ütemben drágultak a fogyasztási cikkek, szolgáltatások és az élelmiszer, amit a kormány 2023. első negyedévében egy kötelező árcsökkentéssel igyekezett ellensúlyozni. Több árucikkhez olcsóbban jutottunk hozzá, miközben az infláció következtében más termékek ára jelentősen emelkedett. Az árstop a nyár végével megszűnt, kötelező akciókat vezetettek be, és nem mindegy a pénztárcánknak, hogy az üzletek milyen árpolitikát folytatnak és hogyan állnak a kedvezményekhez.

Az év eleje a „sajtháborúról” szólt

Tavaly novemberben a kormány bejelentette, hogy egyes termékeknél árstopot rendel el, így a kristálycukor, a búzafinomliszt (BL 55), a finomított napraforgó-étolaj, a házi sertéscomb, a csirkemell, a csirke far-hát, a csirkehát, a csirkefar, a csirkeszárnyvég, az ultramagas hőmérsékleten hőkezelt, 2,8 százalékos tej, a tyúktojás és a burgonya nem drágult, miközben a többi termék ára kezdett elszabadulni. Jó példa erre a Trappista sajt, mely például akár kilónkénti hatezer forintos címkével is kikerülhetett a pultokba, az árstopot és más gazdasági folyamatokat – például a beszállítói árak mérséklődését – követően viszont az áruházláncok egymást túllicitálva csökkentették a sajt- és tejtermékek árait.

A Lidl Magyarország akciós politikáját számos tényező befolyásolja, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a beszállítói árak csökkenéséből adódó és még azon is túlmutató árelőnyét továbbadja a fogyasztóknak” – fogalmazott az áruházlánc a témával és azzal kapcsolatban, hogy a többi terméknél hogyan alakult ez a minta. Tulajdonképpen ez annyit jelent, hogy a működés optimalizálása és nem utolsósorban a beszállítói árak eséséből fakadó többletprofit részben nem a Lidl kasszájában landol, hanem ezzel csökkentik sok termék árát vagy indítanak akciókat. „Jó példa erre az év elején megszüntetett, háztartásokba történő akciós újságok terjesztése, vagy az automatizált rendelési rendszer, amelynek köszönhetően éppen annyi áru érkezik a boltokba, amennyi várhatóan el is fogy” – és hozzátették, hogy az akciós újság helyett mobilapplikáción lehet követni az aktuális áresést, a heti akciókat, valamint a pontgyűjtés is ezen keresztül történik.

Továbbá az áruházlánc az elsők között hirdetett folyamatos és tartós árcsökkentést a kötelező árstopos termékeken túl, ami több mint ötszáz terméket fed le: nemcsak alapvető élelmiszereket találunk ebben a kategóriában, hanem a vásárlók körében olyan közkedvelt, keresett terméket is, mint a kávé, csokoládé és más nassolnivalók vagy felvágottak. Egyes termékek ára pedig akár negyven százalékkal kedvezőbbé vált a Lidl mutatói alapján.

Az alacsonyabb árrés viszont belátható módon magasabb keresletet teremtett, ami a magas inflációval terhelt vásárlói ökoszisztémára igencsak pozitívan hatott. Nyár végén a kormány megszüntette a kötelező árstop intézményét, helyette más kötelező akciókat és beszerzési árhoz kötött árazást írt elő.

Mi történik az árstop után?

Fotó: Lidl Magyarország
Fotó: Lidl Magyarország

Az élelmiszerek esetében – a KSH adatközlése szerint – szeptember hónapban 15,2 százalékra csökkent az infláció az előző év adataihoz viszonyítva. Augusztushoz képest átlagosan 0,2 százalékkal mérséklődött az élelmiszerek ára, ezen belül a liszt 3,4 százalék, a nem feldolgozott élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen) 3 százalék, a cukor és a száraztészta 2,6 százalék, a tojás 2 százalék, a margarin 1,8 százalék, a tejtermékek 1,7 százalék, a tej 1,5 százalék áresést produkált. Ezen felül kisebb mértékben drágultak az alkoholmentes üdítőitalok (2,4 százalék), a gyümölcs- és zöldséglé (0,9 százalék) és a sertéshús 0,8 (százalék).

A Lidl Magyarország úgy határozott, hogy folytatja az árcsökkentési programját, és Többet adunk akcióját is, melynek keretében a rendeletben előírt tizenöt százalékos kötelező akciók helyett húsz-ötven százalék közötti kedvezményeket nyújt, valamint ezen felül időszakos leértékeléseket biztosít több termék esetében.

Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy nem egyedül a kifejezett árcsökkentés vagy akciók seítségévelépül a vállalat árstratégiája, hiszen 2023 márciusától már minden áruházban elérhetőek a rendkívül népszerűségre szert tett úgynevezett Mentsük meg! csomagok. A külsőleg talán már nem tökéletes, de még bőven fogyasztható állapotú gyümölcsöket és zöldségeket tartalmazó pakkok az értékesítő oldaláról a hulladékgazdálkodást segítik elő, a vásárlók szempontjábólpedig nagymértékű spórolást eredményeznek. A Mentsük meg! egységcsomagok három és fél kilogrammos kiszerelésben kaphatóak, vegyesen tartalmaznak zöldségeket vagy gyümölcsöket 399 forintos áron. Augusztusban pedig tovább bővült az élelmiszermentő akció az előző napi pékárukból összeállított csomagokkal, amikben két- és ötdarabos édes és sós péksüteményeket készítettek össze, amelyekhez féláron lehet hozzájutni.

„A Mentsük meg! csomagok rendkívül népszerűek, a zöldségekből és a gyümölcsökből már több mint százötvenezer, míg a pékárukból háromszázezer csomag jutott el kedvezményes áron a vásárlókhoz” – tudtuk meg a Lidltől.

A cikk megjelenését a Lidl Magyarország támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!