Dugóktól az autómentes városig – miért jó megoldás az autómegosztás

2023. május 26. – 10:56

Dugóktól az autómentes városig – miért jó megoldás az autómegosztás
Fotó: Share Now

Másolás

Vágólapra másolva

Az elmúlt évtizedekben a nagyvárosokban az élet autóközpontú volt, mert az „anyagi jólét” szimbóluma a saját autó lett. Sokan megkérdőjelezhetetlennek tartják az ebből származó kényelmet és szabadságot, miközben a városok lassan belefulladnak az autófolyamba. Mindezen muszáj változtatni, és az átalakulás egyik legfontosabb eleme éppen az egyéni tulajdonú felesleges autóhasználat csökkentése. Nemcsak a levegő minősége, a közlekedés hatékonysága, hanem egyszerűen a jobb közösségi élettér, az általános stressz-szint és az utak mellett álló kihasználatlan autók tömkelegének csökkentése miatt.

Ma ott tartunk Magyarországon is, hogy a városi lakosság többségének van saját autója, egyre gyakrabban nem is csak egy, amit a számok is visszaigazolnak. Az elmúlt húsz évben több mint egymillió autóval lett több a magyar utakon, nincs is mit csodálkozni azon, hogy szinte folyamatosak a dugók.

A városi autóhasználat csökkentését persze nemcsak a dugók miatt kellene elérni, hanem mert egy átlagos méretű jármű miatt gyakran a legértékesebb területekből kell rengeteget feláldozni. Ha csak azt vesszük, hogy egy parkolóhely mérete nagyjából tíz négyzetméter és például a budapesti XIII. kerületben a saját adataik szerint is csaknem 30 ezer közterületi parkolóhelyük van. Ezeket a területeket pedig az egyébként idejük több mint 90 százalékában csak parkoló autók foglalják el, máris jobban érzékelhető, mekkora élhető területet veszítünk el. A legtöbb felmérés pedig azt is igazolja, hogy a nagyvárosokban például, Párizsban, Münchenben, Stockholmban – és minden bizonnyal Budapesten is – az autók kihasználtsága átlagosan napi 1,5 óra, vagyis a nap 24 órájának jóval kevesebb, mint 10 százalékában használják.

Nem feltétlen nyerő a teljes autómentesség

Végletes megoldás lenne persze egy autómentes város ideája, ahol gépjárműveket minimálisan vagy egyáltalán nem használnak és mindenki gyalog, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel közlekedik, az autóforgalmat a város határain kívül tartják. Ilyesmire is szép számmal vannak példák. Pontevedra Spanyolországban például lassan 25 éve ilyen hely, vagy Zermatt, a híres svájci síparadicsom, ahol az elővárosi parkolókból csak gyalogosan vagy vonattal lehet bejutni.

Ugyanakkor azt is kimutatták, hogy a teljesen autómentes körzeteknek is vannak negatív hatásai. Elsősorban gazdaságiak, mert csökken a kereskedelmi tevékenység például, hisz ehhez a környezet nem elég rugalmas. Az emberek igényei is állandóan változnak, ezt figyelembe kell venni, vagyis egy ideális rendszer sokkal inkább a kombinált közlekedési megoldásokat preferálja. Melyek lehetővé teszik, hogy az autót csak akkor használjunk, ha valóban szükséges, és alternatív közlekedési módokat találjunk, amelyek éppen akkor praktikusabbak.

Több mint 1500 közautó Budapesten is

A saját autó helyettesítésének legfontosabb feltétele, hogy legyenek alternatívái. Ennek alappillérei például a megosztott mobilitási pontok.

Ehhez csatlakozik egy másik előremutató dolog: a carsharing szolgáltatók számára dedikált parkolóhelyet biztosítanak Párizsban vagy éppen Amszterdamban. Londonban a lakossági parkolási övezetek nagyon elterjedtek, az egyes övezeteket különböző színekkel jelölik.

Budapestet érintően épp a Telex írt arról, hogy a tervek szerint 2024-ig száz olyan mobilitási pontot terveznek a fővárosban, ahol a kerékpár és a rollerek mellett 200-300 közautó is elérhető, dedikált parkolóhelyen.

Minderre pedig egyre nagyobb szükség is van, mert egyre többen ismerik fel, hogy nem kell mindenképpen saját autót tartani. Kimutatások alapján egy nagyvárosi autós évente nagyjából hétezer kilométert használja a kocsiját. Az autóvezetők többsége (67 százalék) ráadásul kevesebb, mint 20 kilométert tesz meg a kocsijával naponta, sőt, ennek a 67 százaléknak a fele alig 10 kilométert.

Az összességében 6000-7000 kilométeres autóhasználat pedig egy fontos döntési pont. Több kutatás szerint ugyanis, aki nagyjából ennyit autózik, annak egy fiatal, 1-2 éves autó fenntartásával szemben jobban megéri autómegosztót használni. Ennek részleteiről többször is írtunk, az értékvesztéstől, a biztosításon, tankoláson, parkolódíjakon át oda vezet a számítás, hogy közel 800 ezer forintot így is úgyis elköltünk a saját autóra, miközben alig használtuk.

Fotó: Share Now
Fotó: Share Now

Látszik, hogy egyre többen preferálják a közösségi autózást, ami nálunk is lassan tíz éve indult. A Share Now autóival mára már közel 90 ezren autóznak Magyarországon, akik tavaly összesen csaknem 8 millió kilométert tettek meg. Autómegosztót használni persze tudatosságot igényel, de ez viszonylag hamar kialakul, tekintve, hogy néhány hónap leforgása alatt „érezhetjük bőrünkön” a költséghatékonyság eredményét.

Azoknak könnyebb lemondani a saját autóról, akik optimalizálni tudják a közlekedésüket és nem feltétlen tömegközlekedés helyett ülnek négykerekűbe, hanem mellette. Azok például, akik a Budapest jelentős részét lefedő autómegosztó szolgáltatás, a Share Now zónáin belül laknak, rövid séta távolságra az autóktól, a célforgalmuk egy részét lefedhetik ilyen autókkal, de mellette metrózhatnak vagy éppen kerékpározhatnak is.

Budapesten már most is több mint 1400 megosztott autó van használatban, a Share Now például 500 darabot üzemeltet, és közel száz négyzetkilométert fed le a szolgáltatási területe. Olyan helyek is beletartoznak már a zónába, mint Hűvösvölgy, Soroksár, Budaörs, Dunakeszi vagy épp Érd, több bevásárlóközpontban pedig már van dedikált parkolóhelye is a Share Now autóknak, mint az Alléban, a Westend Sóháznál, a Pólus Centernél vagy épp a Shopmarkban.

Sőt, a Share Now zónát elhagyva lehet vezetni más városokban is az egész ország területén, bár az utazás befejezéséhez vissza kell térni, külföldre ugyanakkor nem lehet kirándulni velük. Az autó ott lehet velünk végig, akár egy több napos belföldi nyaraláson is, de elindulni és végül az utazást lezárni a szolgáltatási zónában lehetséges.

A carsharing minden fővárosinak elérhető (?)

A városok és kerületek vezetői is érzik a nyomást, hogy túl sok az autó, kevés a parkoló, miközben a helyiek is élni, parkolni szeretnének. Divat a helyi lakosoknak kizárólagos parkolókat biztosítani, amelyeket azonban az autómegosztó cégek nem használhatnak. A közösségi autókat kizárni ebből a körből pedig azért kontraproduktív, mert a megosztott autók pont a szabad parkolóhelyek számának növelésében tudnának segíteni azzal, hogy kiváltanak több járművet. Valamint nem kényszerítik ezen kerületek lakóit sem saját tulajdonú autó vásárlására – ha ott van kéznél a megosztott négykerekű.

Ehhez lenne szükséges a megosztást támogató szabályozási környezet és szakmai konszenzus, mert a carsharing nem csak azoknak teremt értéket, akik használják, hanem minden egyes városlakónak. Azzal pedig, hogy olyan kerületekben csökken az elérhető parkolóhely a megosztott autók számára, ahol amúgy is kevés, pont azon felhasználókat sújtja, akiknek leginkább megoldás lenne a közösségi autózás.

Az autómegosztó rendszerek használata pedig lényegében gyerekjáték. A Share Now applikáción keresztül foglaljuk, nyitjuk, zárjuk a kocsikat, és látjuk azt is, hogy mennyit és mennyiért utaztunk. Nincsenek rejtett költségek, tervezhető és igényekhez szabható perces, órás vagy akár napos csomagokkal utazhatunk. A parkolás, takarítás, biztosítás, szervizelés, tankolás és töltés pedig mind a szolgáltatási díj része. Országos autópálya-matrica is van minden autón, ami nem elektromos, a villanyautókon pedig Pest megyére.

A cikk megjelenését a Share Now támogatta

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!