Megnéztük az optimális téli túrautat a Börzsöny hóbiztos tetejére

Legfontosabb

2023. január 22. – 09:26

A Csóványos felé – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Egyre ritkább, hogy az országban nagyobb hó esik, de ha ez megtörténik, akkor a Börzsöny tetején szinte biztos hogy megmarad. Nem mindegy azonban, hogy melyik úton próbálunk felmenni a hófehérré változó hegyi világba.

Lassan már ünnepnap számba megy ha rendes mennyiségű, 20-30 centi hó esik Magyarországon. Ilyenkor tömegek indulnak a népszerűbb helyekre az országban: a torlódó kocsisor bedugítja Dobogókőt, Kékestetőt, a Bükkben is több utat lezártak szombaton. Az egyetlen hóbiztos hely, ahol lényegében probléma nélkül lehet élvezni a jó vastag hótakarót, a Börzsöny maradt. Azért viszont meg kell küzdeni.

Ugyanis az a helyzet, hogy a Börzsöny 550-600 méter feletti részein van stabil hó. Tehát a hegység jelentős része kiesik a célok közül, marad a Központi-Börzsöny, a Csóványos–Nagy-Hideg-hegy térsége, ahol 800-900 méteren jelenleg 30-40 centi vastag a hótakaró.

De honnan érdemes megközelíteni? Budapesthez legközelebb a Királyrét adná magát, ahol kocsival egészen a Cseresznyefa parkolóig lehet gurulni, onnan 3,5 km a Nagy-Hideg-hegy, 6,5 km a Csóványos. De ezt nagyon jól tudja mindenki, így Királyrét gyorsan elesik, be se lehet jutni a településrészre, olyan hosszú a kocsisor. (Szombat délelőtt is ez volt a helyzet.)

Diósjenőről 7 kilométeres túra a Csóványos, viszont a Nagy-Hideg-hegy, ahol a turistaház forró levessel vagy forró teával várja az átfagyott túrázót, az tovább van, összesen 10 kilométerre. Szóba jöhetne még Nagybörzsöny és Kemence is, de azért meg a fél hegységet meg kell kerülni.

Így a főváros felől az optimális megoldásnak a Kóspallaghoz tartozó Kisinóc tűnik. Ide már nem jön annyi autós, mint Királyrétre, könnyű elérni, parkolóhely is van. Erre megyünk fel most mi is.

Kiindulópontunk a Kisinóci turistaház melletti terület.

350 méter magasan vagyunk, hó egy szál se. 15-20 kocsi parkol az út végén. A túraösvény innen indul, végig az Országos Kéktúra kék sávját követjük. Sajnos az első másfél kilométeren bokáig érő sárban kell slattyogni, amíg felérünk a hóhatárig. Ezen túl kell esni, de fentebb először hókásában, majd rendes, letaposott hóban trappolhatunk.

Lent: a Nagy-Hideg-hegyi turistaház, alatta: a Rakodó-rét keresztje – Fotó: Tenczer Gábor / Telex Lent: a Nagy-Hideg-hegyi turistaház, alatta: a Rakodó-rét keresztje – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Ahogy haladunk felfelé, érezhetően hűl az idő, fehéredik az erdő. A Nagy-Hideg-hegyre érve messziről hallatszik a lárma, sokan szánkóznak a turistaház melletti rövid lejtőn. Néhány síelő is feltűnik, de inkább túrasí a jellemző. Legtöbben, akik Királyrét vagy Kisinóc felől érkeznek, itt meg is állnak. A hó kb. 20-30 cm vastag, minden fehér, általános a jókedv, még egy hegyimentő gépkocsi is dekkol a ház oldalában arra az esetre, ha valami történne. De mi azért menjünk tovább, mert az igazán szép, havas rész a Csóványosig hátralevő 3 kilométeren lesz.

Nemcsak a földet, hanem az ágakat, sőt a karcsú bükkök törzsét is beteríti a nemrég hullott hó. Ennyire fehérnek nagyon ritkán látni az erdőt. A levegő már csípősen fagyos. A hegytetőre ült köd lefojt minden zajt. Szinte cseng a fülünk a csendtől, csak a hó ropog a talpunk alatt. Az ösvény rendesen ki van járva, találkozunk szép számmal szembejövő túrázóval, de nincs az a tömeg, mint a turistaháznál. Ha egy kicsit ki kell állni az ösvényből, majdnem térdig süpped a lábunk a hóba.

A Csóványoson – Fotó: Tenczer Gábor / Telex A Csóványoson – Fotó: Tenczer Gábor / Telex
A Csóványoson – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

A Csóványos tetején (938 méteren) a kilátó körül elégedett túrázók eszegetik a szendvicset, iszogatják a teát a termoszból, az egyik rönkasztalon valaki porlevest főz. Van, aki fel se megy a kilátóba, akkora a köd, hogy nem látni 20-30 méternél messzebbre.

Kis pihenés után elindulunk visszafelé a kék jelzésen, amin jöttünk, hogy ismét átvágjunk a hóba burkolózott erdőn. Persze jó lenne, ha nem lenne köd, és a sziklás kaldera széléről elláthatnánk a Börzsöny vulkánkorszakában kialakult kráter belsejébe, amit ma már természetesen erdő borít, de minden nem jöhet össze.

Néhány meredekebb lejtőn elgondolkodunk rajta, hogy felvegyük a magunkkal hozott hómacskát (csúszásgátló talpat), de elégnek bizonyul még az is, ha a bakancs sarkának élét benyomjuk a hóba. Lejjebb, ahol a havat jegessé taposták a túrázók, dobok egy-két piruettet, de sikerül nem elesni. Vasárnap és később az út még jegesebb lesz, akkor már biztos nem haboznék felvenni a csúszásgátlót.

Kicsit későn indultunk el, de még besötétedés előtt visszaérünk Kisinócra, így a fejlámpák a táskában maradhatnak. Elég sok embert hagytunk magunk mögött a hegyen, ők még nagyot küzdhetnek a sötétben a csúszós jégen-havon, lejjebb pedig a sárban.

A túraútvonal nagyítható térképe:

Az oda-vissza 18 kilométeres utat öt és fél óra alatt tettük meg, ilyen csúszós talajon nyilván lassabban halad az ember. Az út sarasabb elejét bőven feledteti a havas hegytető és a fehér erdő, ki kell használni a ritka alkalmat megnézni, mert egyre kevesebb lehetőség lesz rá valószínűleg a jövőben.

Kötelező téli felszerelés az útra: vízálló bakancs, hómacska, fejlámpa, túrabot, mobiltelefon letöltött turistatérképpel.

Frissítés: Nem véletlenül írtam kötelező jellegűnek a fenti felszereléseket. Péntek késő délután egy eltévedt férfit mentettek a Nagy-Hideg-hegy környékéről, aki teljesen átfázott, és a bakancsa is teljesen átázott. Szombaton éjfél után pedig egy másik férfitól érkezett segélyhívás, aki eltéved a Nagy-Hideg-hegy és a Csóványos közötti részen. Teljesen átfagyott, nem tudott tájékozódni. A telefonján ugyan volt túranavigációs szoftver, de nem volt hozzá letöltve offline térkép. Mindkettőjüket ellátták.