Felipe Massa euró-tízmilliókat követel az F1-től, amiért elcsalták tőle a 2008-as vb-címet az F1 egyik legnagyobb botrányában

2023. augusztus 17. – 21:29

Másolás

Vágólapra másolva

Sok tízmillió eurós kártérítést követel Felipe Massa korábbi Forma–1-es pilóta az F1-től, amiért állítása szerint egy „összeesküvés” segítségével elcsalták tőle a 2008-as világbajnoki címet, ezzel pedig jelentős összegektől esett el. A Reuters hírügynökséghez eljutott papírok szerint Massa és képviselői augusztus 15-én a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökének, Mohammed Bin Szulajemnek, illetve az F1 vezérigazgatójának, Stefano Domenicalinak is elküldték az ilyen jellegű kártérítési pert kötelezően megelőző hivatalos levelet. A Massát képviselő londoni ügyvédi iroda szerint az egykori F1-pilóta „egy olyan összeesküvés áldozata, amelyet az F1 legmagasabb szintjén lévő személyek követtek el az FIA-val és a Forma–1 vezetőségével együtt”.

A kereset szerint a most 42 éves Massa egy szándékos baleset miatt euró-tízmillióktól és további bónuszoktól esett el. A helyzetet súlyosbítja, hogy a 2008-as Szingapúri Nagydíjon történt esetet előbb eltussolták, mielőtt 2009-ben botrány lett volna belőle. A szándékos baleset miatt Massa létfontosságú pontoktól esett el a futamon, amik direkt kihatással voltak arra, hogy végül egyetlen ponttal lemaradt az első világbajnoki címét nyerő Lewis Hamilton mögött.

Felipe Massa – Fotó: Eric Alonso / Getty Images
Felipe Massa – Fotó: Eric Alonso / Getty Images

Az F1-nek és az FIA-nak megküldött levél szerint „Massáé a 2008-as, a pilóták versenyében kiosztott világbajnoki cím, és az F1 és az FIA szándékosan figyelmen kívül hagyta azt a szabálytalanságot, ami miatt elcsalták tőle ezt a címet. Massa jelenleg már nem tudja teljes mértékben számszerűsíteni a veszteségeit, de becslései szerint azok valószínűleg meghaladják a több tízmillió eurót.” A követelt összeg ugyanakkor nem fedezi Massa erkölcsi és megítélésbeli veszteségeit.

Az F1 egyik legnagyobb botránya

Bár úgy tűnhet, hogy Massát elsősorban a keserűsége hajtja a bíróságra, valójában nagyon is lehet alapja a kártérítésének. Ennek megértéséhez viszont elengedhetetlen felidézni a 2008-as Szingapúri Nagydíjat.

A szingapúri verseny a 15. volt a 2008-as versenynaptár 18 futama közül, a mezőny Olaszországból érkezett, a pilóták közötti verseny pedig nem is lehetett volna kiélezettebb: a mclarenes Lewis Hamilton 78 ponttal vezetett, Massa 77-tel követte őt. Az akkor a Ferrarinál versenyző brazil pilóta állt az élen a 61 körös Szingapúri Nagydíj 14. körében, amikor a Renault-nál versenyző ifjabb Nelson Piquet megpördült és a falba csapódott a versenyautójával, két körrel azután, hogy csapattársa, Fernando Alonso letudta a kerékcseréjét. Piquet pontosan ott csattant, ahol a felvezetőkörön csak megpördült, de nem kapta el a falat.

Piquet balesete váratlan helyzetet eredményezett, csak három pilóta tudott a boxutcába hajtani, mielőtt lezárták volna azt, ám mivel többeknek vészesen fogyott az üzemanyaga – 2008-ban még a tankolós korszakában járt az F1 –, a büntetést bevállalva kénytelenek voltak a lezárt boxutcába hajtani.

Az élen haladó Massa tudott várni, ám a felgyorsuló események között kapkodósra sikerült a Ferrari boxkiállása: a brazil a tankolóberendezés csövét leszakítva indult el, és Adrian Sutillal is majdnem összeütközött. Előbbi volt a nagyobb gond, hiszen félre kellett állnia a boxutca végén, hogy hosszas küzdelem után le tudják csatolni azt a szerelők. Emiatt csak az utolsó helyre ért vissza Massa, akinek elszállt az esélye a jó helyezésre, végül egy pontot sem szerzett.

A Piquet-baleset nyertese a futamot 15. helyről megkezdő Fernando Alonso lett, aki két, másik pilótát érintő büntetés miatt hamar az élre állt, onnan pedig megnyerte a futamot. Érdemes hozzátenni, hogy Alonsónak a szezon ezen szakában már nemhogy a vb-címre, de a dobogóra sem volt túl sok esélye.

A balesetből akkor, 2008-ban nem lett botrány, Piquet 2009-es csapatváltása után viszont arról beszélt az FIA által indított vizsgálat során, hogy a Renault határozott utasítására, szándékosan okozott balesetet. A Renault akkori csapatfőnöke, Flavio Briatore, illetve a Piquet által szintén megnevezett mérnök, Pat Symonds eredetileg perrel fenyegettek, ám a csapat végül nem vitatta a vádakat. Briatore és Symonds távoztak is az istállótól, az ügy lezárásaként mindkettejüket határozatlan időre kitiltották az F1-ből, bár ezt a döntést egy francia bíróság később hatályon kívül helyezte.

Ecclestone hozta helyzetbe Massát

Az F1-et 2017 januárjáig vezető Bernie Ecclestone egy 2023-as interjúban úgy fogalmazott, hogy ő maga és az FIA akkori elnöke, Max Mosley is már 2008-ban tudta, hogy Piquet szándékosan balesetezett, de nem tettek semmit, ezért pedig rettenetesen sajnálja Massát. „Őt csalással fosztották meg a megérdemelt címétől, míg Hamiltonnak a világ összes szerencséje megvolt, és megnyerte első bajnokságát.”

Ecclestone 2023-as beismerése a Renault-vezetők 2009-es elmarasztalásával együtt adott esetben akár elég is lehet Massának ahhoz, hogy utólagos kártérítést kapjon. A bírósággal való fenyegetés viszont csak a legvégső lépés, Massa és ügyvédei 14 napon belül várnak érdemi választ az F1-től és az FIA-tól a helyzet rendezésére. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kártérítés mellett hivatalos elismerést vár a korábbi pilóta arra vonatkozóan, hogy a csalás nélkül ő lett volna 2008 világbajnoka.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!