Egy korszakváltás látszik az F1-címvédő Mercedes új festésén

2021. március 02. – 11:44

frissítve

Egy korszakváltás látszik az F1-címvédő Mercedes új festésén
A Mercedes 2021-es Forma–1-es versenyautója, az F1 W12 – Fotó: Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team / Twitter

Másolás

Vágólapra másolva

Ötödik csapatként a már hetedik éve világbajnoki címvédő Mercedes fedte fel 2021-es Forma–1-es versenyautóját. A Mercedes szakítva az idei trenddel látszólag nem nagyon titkolózott, és nem mindent megmutatott az F1 W12 névre keresztelt autóból – korábban a McLaren, az AlphaTauri, az Alfa Romeo és a Red Bull is takargatta magát a bemutatón, sőt, egyesek még az egynapos, az autó átmozgatására használt teszten készült felvételeket is manipulálták, hogy elrejtsék, milyen újdonságokkal készültek a 2021-es szezonra.

Ezzel szemben a Mercedes az elmúlt években tőlük már megszokott módon szinte teljes egészében, már a számítógépes képeken is megmutatta, mit főztek ki a télen. Az online bemutató után röviddel a csapat központjában, Brackley-ben fizikai valójában is megmutatták az új autót, igaz, az új padlólemezt itt sem leplezték le.

Az F1 W12-re nézve – a friss szabályváltoztatások miatt kötelező módosításokon felül – természetesen egyből szembetűnő, hogy merőben új festést kapott az autó. Mára már megszokott lett a fekete alapszín, de egy éve még a bemutatón ezüstöt láthattunk, csak később, a koronavírus-járvány miatt eltolt szezonkezdetre lett meg a Black Lives Matter-mozgalom által inspirált fekete festés, ami 2021-re is maradt. Ez lényegében borítékolható volt a már hétszeres világbajnok Lewis Hamilton egyéves szerződéshosszabbításával, Hamilton ugyanis külön részt szentelt a szerződésében a társadalmi problémákkal való foglalkozásra, ennek részét képezheti, hogy maradt fekete az autó.

Szintén feltűnő, hogy ahol eddig a Mercedes logójáról ismert háromágú csillagok voltak a motorháztetőn, oda a Mercedes sportrészlegének, az egyre jobban az elektromos hajtás felé forduló AMG-nek a logója került nagy halomban – ez a csapat közlése szerint végleges, nem egyszeri, a bemutató kedvéért készült mintáról van szó. Szintén nem kell sasszem ahhoz, hogy felfedezzük, a tavalyihoz képest hangsúlyosabb lett a bordó festés az autón.

Utóbbi a csapatban 33%-os tulajdonrészt szerző Ineos vegyipari vállalatnak köszönhető. Logikus, hogy ha valaki harmadrészben tulajdonol egy F1-csapatot, akkor szeretné, ha rendes reprezentációt kapna a kocsi felületén, az új festés viszont túlmutat a puszta mintázaton.

A Mercedes tavaly decemberben jelentette be a tulajdonosi struktúra változását. A Daimler anyacég 60%-os tulajdonrészről 33%-ra ment le, a csapatfőnök Toto Wolff 30%-ról növelte 33%-ra tulajdonrészét, a maradék harmad pedig az Ineos kezébe került. Ez viszont nem csak a könyvelőosztályon izgalmas változás, mert

  • a Daimler a 27%-os tulajdonrészt jelentő részvényadagtól megszabadulva visszakapott valamit az elmúlt években a csapatba pumpált pénzből,
  • a Daimlernek már nem kell védekeznie, hogy többségi tulajdonosként finanszíroz egy méregdrága F1-programot, miközben a koronavírus gazdasági hatásai miatt leépít a gyártórészlegen,
  • a 2021-ben életbe lépő F1-es költségplaton miatt pedig lényegében garantált, hogy idén először pénzt vehetnek ki az F1-csapatukból, tehát profitot termelhetnek majd, ami szinte hallatlan a modern Forma–1-ben.

Éppen ezért bár sokan a Mercedes inkább közelebbi, mint távolabbi távozását látták a tulajdonrész eladásában, valójában sokkal valószínűbb, hogy az új feltételek mellett még nagyobb kedvvel maradnak a Forma–1-ben, legalábbis a dohányszponzorok távozása óta biztosan.

Visszatérve a 2021-ben pályára kerülő Mercedes F1 W12-re: a legérdekesebb rész a képek alapján a motorborítás első része, ugyanis mind függőleges, mind vízszintes síkban nézve elég meredek szögű görbéket láthatunk itt, ami azt sugallja, hogy a Mercedes rengeteg levegőt próbál az úgynevezett kólásüveg rész, vagyis a padlólemez és az oldalsó legbeömlők utáni rész közé terelni.

Szinte biztos, hogy kívül és belül is lesz újdonság a Mercedes 2021-es autóján, már csak azért is, mert tavaly akkora előnnyel dolgoztak a bajnokságban, hogy már a szezon hetedik futamát jelentő Belga Nagydíjjal befejezték a tavalyi gép fejlesztését, és a háttérben inkább a 2021-es, illetve a teljesen új szabályokra készülő 2022-es autó fejlesztésére fókuszáltak kizárólag. A bemutató után James Allison, a Mercedes technikai igazgatója csak annyit árult el, hogy felhasználták a téli fejlesztői zsetonokat, de nem szeretné elmondani, mire fordították azokat, idővel úgyis egyértelmű lesz szerinte.

A Renault nevet Alpine-re cserélő istálló szintén kedden tartja bemutatóját, majd március 3-án a Racing Pointból lett Aston Martin, március 4-én az új Haas-festés március 5-én pedig a Williams következik, a sort pedig a Ferrari zárja március 10-én a bemutatójával. Korábban elsőként a McLaren, aztán az AlphaTauri és az Alfa Romeo mutatta be 2021-es versenyautóját, majd a Red Bull fedte fel részben az új fejlesztését.