F1: komolyabb változásokkal jön a 2021-es AlphaTauri

2021. február 19. – 09:27

frissítve

F1: komolyabb változásokkal jön a 2021-es AlphaTauri
Az AlphaTauri 2021-es versenyautója, az AT02 – Fotó: AlphaTauri

Másolás

Vágólapra másolva

A 2020-as nagy átnevezés után második szezonjára készül a Forma–1-ben jelenlegi formájában a 2021-es versenyautóját pénteken leleplező AlphaTauri, ami tavaly nagyban Pierre Gasly váratlan monzai futamgyőzelmének is köszönhetően fennállása óta, vagyis a minardis és Toro Rossó-s időket is beleszámítva a legtöbb pontot szerezte 107 ponttal egy idényen belül.

A csapat az idei szezonnak félig új pilótafelállással vág neki, Gasly mellett már nem az orosz Danyiil Kvjat, hanem az újonc japán, Cunoda Juki (Yuki Tsunoda) vezet majd. Cunoda a csapat motorszállítója, a Honda felkaroltja – az F1-ből a szezon végén távozó motorgyártó viszont nem csak búcsúajándékként nyomta be egy csapatba a tehetséget, Cunoda a japán elődeihez képest sokkal többre viheti.

A Honda távozása mind az AlphaTaurit, mind az anyacsapat Red Bullt nehéz helyzetbe hozta a jövőre nézve, hiszen így új megoldást kellett találniuk motorfronton. Ez nagyban múlt a többi F1-csapaton is, hiszen az istállók egyhangúlag szavazták meg, hogy 2022-25 közöttre befagyasszák a motorfejlesztést, vagyis senki ne fejleszthessen, és minden erőforrás a 2021 végi szinten maradjon egészen 2025-ig.

A Honda kiválásával persze ettől még motor nélkül maradna a Red Bull, AlphaTauri kettős, ezen a fronton egy saját motorgyártó részleg alakítása lett a megoldás, vagyis 2022-től kezdve a Red Bull átveszi a Honda szellemi termékét és motorjait, majd onnantól kezdve azokat külön motorrészleggel tartják majd versenyképes formában. Vagyis a Red Bull gyártja, szervizeli és versenyezteti majd az erőforrásokat, mindezt a grazi AVL segítségével teszi majd, ami a világ legnagyobb független motorgyártója.

Az ügylet még a saját részleg felállításával is megéri a Red Bullnak, ez ugyanis 90-100 millió euróba kerül majd nekik, más gyártótól pedig legalább évi 30 millióért tudnának lízingelni, és ebben az esetben nem lenne beleszólásuk a kapott erőforrásba. A saját részleggel viszont maguk alakíthatják a tervezést – és lehet, hogy a 2025 utáni motorszabályok idejére is saját erőforrással készülnek majd, hogy csökkentsék a kitettségüket.

Visszatérve a pénteki bemutatóra, a csapat némileg alakított a 2020-as AT01 színein és mintáján. Az idei, AT02 név alatt futó kocsin megfordultak az arányok, és már nem a fehér, hanem a tavalyhoz képest picit világosabbra vett kék dominál. A lényeg persze nem ez, hanem hogy hogyan teljesít majd.

Ezen a téren fontos kiemelni, hogy az AlphaTauri nem élt a szabályok adta lehetőségekkel, és nem vette át fejlesztési zseton felhasználása nélkül a Red Bull hátsó felfüggesztését, ehelyett inkább a fejlesztési zsetonokat az autó elejére lőtték el, átdolgozva az autó elejét és első felfüggesztését.

Az F1-es bemutatókon prezentált autók esetében fontos megjegyezni, hogy egyáltalán nem a végleges verziókról van szó, akár már a bahreini kollektív tesztre is készülhetnek újdonságok.

Az AlphaTauri előtt a McLaren mutatta be idei autóját. A folytatásban február 22-én az Alfa Romeo, március 2-án a Mercedes és az Alpine (korábbi Renault), március 3-án az Aston Martin (eddigi Racing Point), március 5-én a Williams, március 10-én pedig a Ferrari jön. A Red Bull és a Haas még nem közölte a bemutatója időpontját.