Koncert a pártház nagytermében, 1989 márciusában: film készült a kilencvenes évek egyik ikonikus zenei klubjáról
2022. december 18. – 12:39
A vidéki Magyarországon a rendszerváltozás időszakában jöttek létre az első olyan alternatív, kortárs underground zenét játszó klubok, amelyekből aztán kialakult a kezdeteket nyomokban máig megőrző vidéki klubhálózat (van olyan hely, például a szarvasi Zebra Klub, amely 1989-ben alakult, és – igaz, ma már Granárium Zebra Club néven – máig működik).
Ennek a hőskorszaknak az egyik ikonikus helyszíne volt az alföldi, román határ közelében lévő Gyulán a 48-as klub, amelyet frissen érettségizett fiatalok hoztak létre 1991 nyarán a város akkoriban megszűnő kisebb mozijának az épületében Hevesi Tamással, a szintén gyulai kötődésű Névtelen Nulla zenekar frontemberével. A három klubalapító, Kiss János, Ökrös Gergely és Kamarás Géza akkorra már túl voltak néhány gimnáziumi és gimnázium utáni koncert szervezésén; az első önálló programjukat a nem sokkal korábban kiürített MSZMP-pártház nagytermében rendezték 1989 márciusában, ahol a fénytechnikát a jelentette, hogy fel-le kapcsolgatták a villanyt (úgy, hogy néhány izzó helyére színeset csavartak be, sok foglalatból pedig kivették az izzókat, hogy sötétebb legyen a hely).
A klub 1991-től működött, komoly hiánypótlást jelentett – ahogyan a többi hasonló, akkor alakuló vidéki klub is – a város és környéke kortárs könnyűzenéjében. Olyan, addig a környéken sem koncertező zenekarok léptek fel, mint az az Andersen, amely egyik alapító tagjai Klemencz-Kollár László volt, a Sexepil, a Kézi Chopin, a Kampec Dolores, de punkzenekarok, illetve olyan, a korban sztárnak számító vagy éppen berobbanó zenekarok is felléptek ott, mint a Hobo Blues Band vagy a Kispál és a Borz. (Személyes emlékeim is vannak a helyről, a még alig ismert, akkoriban egy budapesti művházas koncertjén is olyan 80-100 ember bevonzó Quimby is fellépett ott nagyjából 30-40 ember előtt a kilencvenes évek derekán).
Erről a színes időszakról, a hamar országos hírűvé vált klubról, ahol a kilencvenes években, annak 1997-es megszűnéséig minden valamit is számító zenekar és zenész megfordult – de még skót punkbanda is fellépett ott –, nemrég egy 78 perces dokumentumfilmet forgattak, amit az alkotók nemcsak a klub, hanem az egész generáció és a rendszerváltás utáni korszak bemutatásának is szántak. A 48-as Klub, mint számos akkori hasonló szerveződés, a kilencvenes évek elején létrehozta a klubok hálózatát, a a Central Stationt, amelynek a Gerendai Károllyal való kapcsolata révén az 1993-ban indult Sziget Fesztiválhoz is köze volt.
A filmben megszólalnak a klubhoz így vagy úgy kötődő zenészek, így a gyulai születésű Bérczesi Róbert (Hiperkarma), az a Leskovics Gábor (PUF, Kiscsillag), aki már az ősidőkben is koncertezett a klubban, és az a Beck Zoltán (30Y) is, akinek a zenekara még meg se alakult, amikor a 48-as megszűnt, de az a klubkultúra, amely kialakulásában ennek ah helynek szerepe volt, meghatározta a működésüket. A filmet néhány napja ingyen elérhetővé tették, ezen a linken nézheti meg.