Tiltakozik a közmédia vezérigazgatója, mert az Európai Műsorsugárzók Uniója kifogásolja a működésüket

2021. december 01. – 15:55

Másolás

Vágólapra másolva

Dobos Menyhért, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. vezérigazgatója levélben tiltakozik azon megállapítások, amelyeket az Európai Műsorsugárzók Uniója (EBU) tett a magyar közmédiával kapcsolatban legfrissebb jelentésében. Dobos Menyhért Delphine Ernotte Cuncinak, az EBU elnökének címzett írásában arról értekezik: „számos ferdített, a valóságot teljes mértékben nélkülöző, öncélú és aggályos megállapítással illették a magyar közmédia rendszerét” a november 22-én publikált riportban.

Az EBU jelentésében egyebek mellett szerepel a magyar közmédiával kapcsolatban, hogy felmérések alapján ez rendelkezik Európában a legalacsonyabb bizalmi indexszel a lengyel mellett. Arról is írnak, hogy Magyarország azon országok sorába tartozik, amelyekben a jobboldali populista kormányok meggyengítették a demokratikus fékek és ellensúlyok rendszerét, és jelentős visszacsúszás tapasztalható a demokratikus sztenderdekben, illetve a kormánypárt által lényegében elfoglalt közmédia közszolgálati funkciójában. A jelentés médiatér állami leuralásának tankönyvi példájaként említi Magyarországot.

Az utolsó előtti helyen végzett a magyar közmédia a megbízhatóságra vonatkozó felmérésben – Forrás: EBU News Report
Az utolsó előtti helyen végzett a magyar közmédia a megbízhatóságra vonatkozó felmérésben – Forrás: EBU News Report

Dobos Menyhért szerint „egy tisztességes eljárásban pedig alapvető, hogy csupán minden érintett fél meghallgatása után vonjuk le a konzekvenciákat”, márpedig a jelentés elkészítését megelőzően a közmédia képviselőit nem hallgatták meg, Magyarországról a 444 munkatársaival készült interjú a felmérés során. A Duna Médiaszolgáltató vezérigazgatója szerint egy, az EBU-hoz hasonló szervezet, „amely a függetlenséget, pártatlanságot és hitelességét tűzte a zászlajára azzal, hogy elfogult módszertannal készíti a jelentéseit, megcáfol mindent, amit oly büszkén hirdet magáról”. Dobos nem most először kéri ki magának a kritikát, nemrég egy tévéműsorban kijelentette, hogy nincsen kormányzati befolyás az intézményben.

A választási évben várhatóan 130 milliárd forintból működő magyar közmédia állapotáról a Telexen is rendszeresen beszámolunk. Néhány figyelemreméltó körülmény a szervezet működésével kapcsolatban:

  • az MTVA-t egy olyan szerkesztő vezeti, akinek egy bírósági ítélet nyomán állandó jelzőjévé vált a „hírhamisító” kifejezés,
  • a Hirado.hu hajléktalan embereken szörnyülködő, olvasókat a lefotózásukra buzdító sorozatot futtatott hónapokon keresztül,
  • az MTI finoman szólva visszafogottan számol be a politikailag egyébként lényegesnek mondható ellenzéki eseményekről,
  • egy külföldi újságíró fideszes EP-frakcióhoz szóló kérdéseiről az azóta legendássá vált, „kérdésekkel provokált az újságíró” felütéssel számolt be az M1 híradó.