Szép csöndben megszűntek azok a magyar társulatok, amelyek nemrég még milliárdokat szereztek taotámogatásokon keresztül

Átfogó cikkben járt utána annak a G7, hogy mi történt azokkal a zenei társulatokkal, amelyek a kultúrtao eltörlése előtti időszakban milliárdos éves bevételeket könyveltek el. Az egyértelműen visszaélésre alkalmas kulturális tao eltörlése után ezeknek a társulatoknak a nagy része megszűnt, addig viszont az ország egyik leggazdagabb embere, Rahimkulov Ruszlan volt az, aki jól járt azzal, hogy az államkassza helyett az ő cégeihez került a profit után befizetendő adókkal járó pénz. Rahimkulov a korábban Magyarországon élő orosz milliárdos, Megdet Rahimkulov fia, aki anno az OTP és a Mol legnagyobb részvényesei közé tartozott. Rahimkulov Zentai Péterrel működtette azt az irodát, ahová a cégek be voltak jegyezve.

A cikkből kiderül, hogy összesen nyolc olyan kulturális társulat van, amely egymáshoz kötődik, és együtt összesen 11,5 milliárd forint állami támogatáshoz jutottak a tao idején, köztük a Magyar Virtuózok Művészeti Nonprofit Kft., amely magasan legtöbb pénzt kapta a taónak köszönhetően, illetve a Variations Nonprofit Kft., amely ugyanezen a listán negyedik. Ezek a cégek – két kivételtől eltekintve – mind egy Nádor utcai épület negyedik emeletére voltak bejelentve.

A cikk több érdekes esetet is megemlít:

  • A Capella dell’ Academiának évekig semmi bevétele nem volt, támogatásokból tartották el magukat, de amikor átköltöztek a Nádor utcai épületbe, a semmiből 500 millió forintra ugrott a bevételük, ami nagyobb, mint az Örkény vagy a Nemzeti Színházé.
  • A korábban nem tánccal foglalkozó, kifejezetten veszteséges Variation Kft. tulajdonosváltás után átkerült a Nádor utcába, és a taotámogatások utolsó évében már 1,1 milliárd forintot kapott az államtól. Ami azért durva, mert ennyit összesen nem kapott a Centrál, a Katona, a Nemzeti, a Radnóti és az Örkény Színház összesen. A tao után 30 millió forintra csökkent az árbevételük két év alatt 1,4 milliárdról.
  • A nyolc egymáshoz kapcsolódó előadó-művészeti cég árbevétele a 2017-es taós csúcsévhez képest 97 (!!!) százalékkal csökkent.
  • A nyolc cégnek sokszor ugyanaz a könyvelőcég készítette a beszámolóit, ugyanazzal a szintén a Nádor utcába bejelentett koncertszervezővel dolgoztak, és ugyanaz az ügyvédi iroda dolgozott nekik. Az az ügyvédi iroda, ahová a másik két nem Nádor utcai cég van bejegyezve.
  • Előfordulnak olyan személyek, akiknek akár négy-öt különböző pozíciójuk is van ebben a nyolc cégben.
  • Van olyan társulat, amelynek még honlapja és Facebook-oldala sincs, de az elmúlt években közel 1 milliárd forint állami támogatást kaptak

Zentai és Rahimkulov a taocsalásokkal kapcsolatban rendszeresen szóba kerülő Tulipántündér Produkciós Kft. tulajdonosai, az ő nevükhöz köthető az Álomutazó című musical is, amivel kapcsolatban rengeteg furcsaság derült ki korábban, és erős volt a gyanú, hogy a fellépéseken „vattázással” érték el, hogy nagyobb közönség vehessen részt, ezért pedig nagyobb taotámogatást lehessen bezsebelni. Papíron viszont a nyolcból csak három cégben van tulajdonrészük, és Zentai a G7-nek tagadta, hogy bármi hatásuk is lett volna a másik ötre.

A két vállalkozónak kifejezetten nonprofit művészeti társulatokra volt szüksége ahhoz, hogy igénybe vehessék a kulturális taót, ezért elkezdtek kicsi, feltörekvő, de nem profi szervezeteket megkeresni, hogy átvállalnák az adminisztrációt, a könyvelést és minden hasonló pénzügyi részt. Több forrás a cikkben azt állítja, hogy Zentaiék alig szerveztek nekik új fellépéseket, cserébe semmilyen szinten nem voltak beavatva a pénzügyekbe. Mint kiderült azért, mert a pénzügyi beszámolók átvizsgálása után kiderült, hogy a papíron sokkal több koncertje volt az adott társulatoknak, mint amennyin valóban részt vettek. Ez a kulturális taocsalás egyik alapja, hogy olyan fellépéseket papíroznak le, amelyek meg sem történtek, majd utána igénylik a támogatást. Van olyan szervezet, amely szerint a pénzügyi beszámolóban lejelentett fellépések mindössze 10 százaléka történt meg a valóságban. A G7 által megkérdezettek szerint már a NAV is vizsgálódik az ügyben, a nyolc cég közül összesen hat társulat esetében. A nyomozás közel két éve folyik már.

A legtöbb gyanús lejelentett fellépés ráadásul olyan rendezvényhelyszíneken történt, amelyek valamilyen módon kötődnek Zentaiékhoz. Az egyik a Versailles Terem, ami éveken át bérelt a Magyar Virtuózok és át is nevezték azóta Virtuózok Hangversenyteremre. A másik kettő a Symbol és a Fáklya Klub, amelyeknek Zentai és Rahimkulov a tulajdonosa. Arról nem is beszélve, hogy a nyolc társulatból hétnek szerepelt a taotámogatói között olyan cég, amelynek Rahimkulov a tulajdonosa. Tehát

  • Rahimkulov a saját cégei az általuk menedzselt művészeti társulatoknak utalták a társasági adójuk egy részét.
  • Ezek a cégek majdnem mind egy helyre vannak bejegyezve.
  • És a legtöbb állítólagos fellépésük olyan rendezvényhelyszíneken történt, amelyek direkt vagy közvetlenül Zentaihoz és Rahimkulovhoz köthetők.

Mindezek ellenére a kultúrtao 2018-as eltörlése után a nyolc társulat tönkrement. A Variationst átvette egy-egy szerbiai lakcímű személy Zentai unokatestvérétől, majd azóta végrehajtást indított a cég ellen a NAV, a korábban százmilliós nyereséget termelő Spirit Dance és Failoni cégek esetében pedig idén nyáron indítottak végrehajtást. A végelszámoló pedig egy olyan kárpátaljai személy, akinek a cége korábban 777 milliós adótartozást halmozott fel, és százmilliós nagyságrendben azóta sem sikerült rendeznie az adótartozást. Ezeken kívül jó ideje inaktív a Capella Dell' Academia és az Almássy Produkció is.

Iratkozz fel a Telex hírlevelére!

Belső infók, tartalomajánlók a szerkesztőktől, csodálatos digitális apróságok!

Feliratkozom