Sosem látott szőnyegbombázást kapnak a vajdasági magyarok politikai reklámokból a Facebookon

2023. december 15. – 03:30

Sosem látott szőnyegbombázást kapnak a vajdasági magyarok politikai reklámokból a Facebookon
Pásztor Bálint, a Vajdasági Magyar Szövetség szerbiai parlamenti frakcióvezetőjének a VMSZ által fizetett Facebook-hirdetése – Forrás: Pásztor Bálint / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Vasárnap választást tartanak Szerbiában, a közvélemény-kutatások Aleksandar Vučić köztársasági elnök pártja, a Szerb Haladó Párt (SNS) győzelmét várják. A helyi viszonyokra jellemző, hogy Vučić ugyan formálisan nem visel tisztséget a pártban, a felmérések szerint a szerbek 60 százaléka úgy gondolja, személyesen rá lehet szavazni a választáson. Ezt minden bizonnyal erősíti azért, hogy a szavazólapon a pártlista neve ez lesz: „Aleksandar Vučić – Szerbia nem állhat meg”.

A kampány elég magas hőfokon zajlik, sok más felület mellett Facebookon is. Ezt itthon már megszokhattuk, de Szerbiában a közösségi médiában a politikai hirdetések eddig nem kaptak akkora hangsúlyt, mint például Magyarországon. Míg a facebookos szponzorált posztokra a magyar hirdetők az elmúlt négy évben 10 milliárd forintot költöttek, Szerbiában ez az összeg forintra átszámolva mindössze 760 millió.

Ha a mostani kampány legnagyobb hirdetőit megnézzük, a hivatalos statisztikában azt látjuk, hogy az elmúlt 30 napban maga Vučić oldala költött a legtöbbet, 60 ezer eurót, ami közel 23 millió forintot jelent.

A második legtöbbet viszont érdekes módon a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) fordította Facebook-hirdetésre. A magyar párt a szerb kormánykoalíció tagja és 5 képviselője van a szerb Nemzetgyűlésben. A szervezet több tagjának oldalain összesen közel 32 ezer eurót költöttek Facebook-hirdetésekre. Ez forintban kb. 12 milliót jelent, ami messze több, mint amit ugyanebben az időszakban a top magyarországi közéleti-politikai hirdetők költöttek (Origo 7,8 millió, Magyarország kormánya 5,7 millió, Orbán Viktor 5,6 millió). A VMSZ összesen 430 hirdetést pénzelt ebből.

Fotó: Meta Ad Library
Fotó: Meta Ad Library

A 12 millió forintos költés első pillantásra nem tűnik észvesztően soknak, elvégre a tavalyi választási kampány hajrájában voltak olyan magyar hirdetők, akik naponta elégettek közel ekkora összegeket. Csakhogy, ha közelebbről megnézzük a Meta Ad Library adatait, azt látjuk, hogy ezek a hirdetések szinte mind magyar nyelvűek, és földrajzilag 98 százalékban a Vajdaságban élő felhasználókra, azon belül is egy 50-100 ezer fős csoportra targetálták őket.

Szerbiában a legutóbbi népszámlálás adatai szerint nagyjából 170 ezer magyar él, szinte mind a Vajdaságban – logikusnak tűnik, hogy ezek a hirdetések specifikusan csak náluk jelentek meg. Ekkora közönségre a 12 millió forintnyi hirdetés már elég durva szőnyegbombázásnak számít. Olyan nagyságrendűnek, mint amit a Fidesz üzenetét sulykoló csatornákról kaptak a magyar facebookozók tavaly márciusban. Csak míg ehhez mi akkor már úgy-ahogy hozzá voltunk edződve, a szerbiai facebookozók, mint láttuk, eddig nagyjából tizedannyi politikai hirdetést kaptak, mint a magyarok.

A Vajdasági Magyar Szövetség ezer szálon kötődik a Fideszhez. A VMSZ a 2010-es években nagyon szoros együttműködést alakított ki a Fidesszel, ennek köszönhetően lett a párt európai parlamenti képviselője Deli Andor. Szijjártó Péter külügyminiszter már idén tavasszal Vucic mellett kampányolt Belgrádban. Aztán novemberben Lázár János vonatozott el Szerbiába, és Palicson arra biztatta az ott élőket, hogy a mostani kormányukat támogassák a választáson, mert ez Magyarország érdeke is.

Pár hete Lázár János ennél konrétabban is megkarcolta Szerbia szuverenitását. Felajánlotta, hogy a választásra 40 embere megy majd el Szabadkára a választói kerületéből, amiért cserébe Pásztor Bálint, a VMSZ megbízott elnöke tavasszal a magyar választási kampány idejére ígért segítséget.

A legutóbbi szerbiai választás előtt Novák Katalin (még Fidesz-alelnökként) az MTI-ben kiadott közleményben biztatott a VMSZ jelöltjeinek támogatására, a tavalyi magyar parlamenti választás után pedig abból lett kisebb botrány, hogy kiderült: a Vajdaságban több helyen nem a posta, hanem a VMSZ aktivistái kézbesítették és gyűjtötték be a határon túli magyarok szavazólapjait. A Nemzeti Választási Bizottság az ezzel kapcsolatos panaszokat elutasította.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!