Öngyilkosság, ajándék Kínának: Matteo Salvini kiborult az új dízel és benzines autók 2035-ös betiltása miatt
2023. február 17. – 13:41
Öngyilkosságnak és a (villanyautózásban helyzeti előnyben lévő – a szerk.) kínai iparnak adott ajándéknak nevezte Matteo Salvini olasz közlekedési miniszter az Európai Parlament keddi döntését, amelynek értelmében 2035-től, vagyis alig tizenkét év múlva nem lehet majd belső égésű motorral szerelt új személyautót eladni az Európai Unió piacán.
Az EU éghajlatváltozás elleni küzdelme számtalan komoly változással jár ugyan a huszonhét tagország iparában és gazdaságában, de a járműgyártás teljes átalakulása, illetve ennek nehézségei keltik a legnagyobb visszhangot.
Olaszországban jelenleg több mint 270 ezer ember dolgozik közvetlenül, vagy közvetetten az autóiparban. Az ország tradicionális autómárkái, mint a Stellantis autóipari egyesüléshez tartozó Fiat és Alfa Romeo, vagy éppen a tetszhalott Lancia, illetve a Ferrari mind elsősorban a benzines és dízelmotorokon alapuló technológiát részesítik előnyben, ezért esetükben valóban óriási dilemmát okoz a belső égésű motorok kivezetése. Ez még akkor is súlyos csapás lenne, ha a Fiat 500 tisztán elektromos változata Európa egyik legnépszerűbb villanyautója.
Az EP keddi döntésének hatásairól cikkező Automotive News Europe szerint Salvini, aki egyben miniszterelnök-helyettes is, azzal egészítette ki fenti kijelentéseit, hogy több időre és jelentősebb finanszírozásra van szükség a két technológia közti zökkenőmentes átmenet biztosításához.
Antonio Tajani külügyminiszer a döntéssel kapcsolatban korábban jelezte, hogy megpróbálják felhígítani a most a 2035-től gyártott új autók szén-dioxid-kibocsátásának 100 százalékos csökkentésére vonatkozó kitételt. A terv szerint Olaszország 90 százalékot fog javasolni, ami azt jelentené, hogy gyártásban maradhatnának az eredeti terv alapján szintén halálra ítélt plug-in hibridek, amelyekben a benzines- és elektromos motor kettőse mozgatja az autót.
Mint azt a témában megjelent korábbi cikkeinkben olvashatták, az Európai Unió terve, mostani formájában mindössze egy év haladékot adna a hajtási technológia átállásra azoknak a kis autógyártóknak, amelyek évente csak ezer és tízezer közti példányszámban állítják elő típusaikat, illetve azoknak a kisteherautós cégeknek, amelyeknél az éves darabszám nem haladja meg a 22 ezret. A legkisebb, általában egyedi megrendelésre dolgozó, főként sportkocsikat készítő műhelyek 2035 után sem lesznek kénytelenek kizárólag villanyautókat gyártani.