Vonat vagy busz? Mindkettő! Sínen guruló busz áll üzembe Japánban

2021. december 24. – 23:56

Vonat vagy busz? Mindkettő! Sínen guruló busz áll üzembe Japánban
Sínbusz 2021. december 24-én, Japánban – Fotó: Tokushima Prefectural Government/Handout via REUTERS

Másolás

Vágólapra másolva

Míg Magyarországon a tram-train a divat, addig Japánban a sínbusz, vagyis a közúton és sínen is közlekedni képes jármű a nyerő. A sínbuszok szombaton állnak forgalomba az ország déli részén fekvő Tokusima prefektúrában.

A Toyota által gyártott járművek első ránézésre átlagos kisbusznak tűnnek, ám az aljáról leengedhető acélkerekekkel képes vonattá átalakulni. A járműveket üzemeltető regionális Asza-tengerparti Vasúttársaság vezérigazgatója szerint a sínbuszok segíthetnek az olyan kisvárosokon, mint például Kaijó, ahol a lakosság elöregedése és a népességfogyás miatt a helyi közlekedési vállalatok csak nehezen tudnak nyereségesen működni.

Sínbusz 2021. december 24-én, Japánban – Fotó: Tokushima Prefectural Government/Handout via REUTERS
Sínbusz 2021. december 24-én, Japánban – Fotó: Tokushima Prefectural Government/Handout via REUTERS

„Ez a sínbusz elérheti a helyieket úgy, mint egy busz, és a vasútra is felviheti őket. Különösen az elöregedő lakosságú, vidéki területeken számítunk arra, hogy ez egy nagyon jó tömegközlekedési forma lesz” – mondta Miura Shigeki vezérigazgató a Reutersnek. Azt reméli, a projekt Japán minden tájáról vonzani fogja a vasútrajongókat.

Az Iho.hu cikke szerint a dízeles járműveken 21 ülő és három állóhely van, és kerekesszékkel közlekedők is tudnak rajta utazni. A három (piros, kék és zöld színű – sínbuszt a társaság egy tíz kilométer hosszú, 1067 milliméteres nyomközű, egyvágányú vasútvonalon fogja üzemeltetni. A vonal a Kaijó városban található Awa-Kainan vasútállomást köti össze a szomszédos Kócsi prefektúrában, Tójó városában található Kannoura állomással.

Sínbusz 2021. december 24-én, Japánban – Fotó: Tokushima Prefectural Government/Handout via REUTERS
Sínbusz 2021. december 24-én, Japánban – Fotó: Tokushima Prefectural Government/Handout via REUTERS

A két végállomáson speciálisan kialakított vágányon tudnak a járművek az útról a sínre ráhaladni és fordítva. Az engedélyezett legnagyobb üzemi sebesség 85 kilométer/óra. A sínbusz tesztjei már tavaly decemberben elkezdődtek. Eredetileg nyáron kezdődött volna a menetrend szerinti üzem, ám egy biztonsági ellenőrzés során kiderült, hogy a járművek felfüggesztését meg kell erősíteni.

A sínbuszokkal már az 1920-as évektől kezdve kísérletezgettek Magyarországon, a Ganz, majd később az Ikarus is próbálkozott néhány prototípussal, de a menetrendszerinti üzemig egyik jármű sem jutott el. A sínautóbuszokról ebben az Észkombján-cikkben írtunk bővebben.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!