Több mint három hónap után eljött a nap: elhagyhatja a Szuezi-csatornát az Ever Given

2021. július 07. – 13:40

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Egyiptom megállapodott a kártérítésről az Ever Given tulajdonosaival és a biztosítókkal, így a Szuezi-csatornát márciusban megbénító konténerhajó szerdán továbbindulhatott, írja a BBC. Az Ever Givent hat nap után sikerült kiszabadítani, azóta azonban a csatorna déli részén fekvő tavon kellett horgonyoznia.

Egyrészt azért kellett vesztegelnie, mert folytak a vizsgálatok, hogy pontosan megállapítsák, miért fordult keresztbe. Másrészt pedig az egyiptomi hatóságok az elmaradt hasznot akarták behajtani az Ever Givenen, és a mentési munkálatokat is ki akarták fizettetni a Shoei Kisen Kaisha nevű vállalattal. A csatornán naponta átlagosan ötven hajó fizet az áthaladásért, illetve fizetett volna, ha az Ever Given nem bénítja meg hat napra a forgalmat.

Egyiptom kezdetben 916 millió dollárt követelt volna, miközben a kártérítési ügyet eléggé bonyolulttá tették az Ever Given tulajdonviszonyai is: a hajó az említett japán cég tulajdonában van, de egy tajvani cég üzemelteti, miközben panamai zászló alatt hajózik.

A BBC szerint egyelőre nem tudni, pontosan mekkora kártérítésben egyeztek végül meg, de Egyiptom utoljára 550 millió dollárt (kb. 165 milliárd forintot) követelt. A napokban megkötött, és szerdán hivatalosan is aláírt megállapodás után a továbbra is 18 ezernél több konténert szállító Ever Given végül továbbindulhatott.

Az Ever Given továbbindulhatott 2021. július 7-én a Szuezi-csatornából – Fotó: Mahmoud Khaled / AFP
Az Ever Given továbbindulhatott 2021. július 7-én a Szuezi-csatornából – Fotó: Mahmoud Khaled / AFP

A Wall Street Journal szerint először Port Szaidban esik át vizsgálatokon, majd pedig ha mindent rendben találtak, akkor Rotterdamba és a brit Felixstowe-ba megy tovább, ahol aztán lepakolják róla a konténereket.

A 440 méter hosszú, több mint 200 ezer tonnás Ever Given, a világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója március 23-án állt keresztbe a Szuezi-csatorna egy szűkebb szakaszán. Napokig próbálták vontatóhajókkal, valamint a hajó körüli iszap és homok kikotrásával kiszabadítani, sokáig azonban megmozdítani sem sikerült.

Közben közel 450 hajó torlódott fel a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel és Ázsiával összekötő, 1869-ben elkészült csatorna két végén. A 193 km hosszú csatorna eltorlaszolódásának világgazdasági hatásaival ebben a cikkünkben foglalkoztunk bővebben.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) elnöke, Oszama Rabi május közepén jelentette be, hogy kiszélesítik és kimélyítik a Szuezi-csatorna déli részét, ahol az Ever Given esete történt. A csatorna Szuez városa és a Nagy Keserű-tó közti 30 kilométer hosszú szakaszát keleti irányban 40 méterrel szélesítenék ki, és a medret hat lábbal (1,8 méter) mélyítenék. A projektet két éven belül akarják megvalósítani.

Az Ever Given beszorulása alatt az egészről egy szimulátort is csináltak, amiben bárki kipróbálhatja, mennyire könnyű zátonyra futni a Szuezi-csatornában.

Kövess minket Facebookon is!