Pénteken sem tudták megmozdítani a Szuezi-csatornát teljesen elzáró óriáshajót
2021. március 26. – 23:22
frissítve
Pénteken sem sikerült megmozdítani a megfeneklett Ever Given konténerszállító hajót, amely kedd óta teljesen elzárja a Szuezi-csatornát. A járhatatlanná vált csatorna alaposan felforgatta a globális ellátási láncokat, világszerte nőttek a szállítási díjak, így a gabonától kezdve a babaruhákig szinte minden termék ára drágult – írja a Reuters.
A világ egyik legnagyobb, 400 méter hosszú konténerszállítója az erős szél miatt futhatott zátonyra, amitől keresztbe fordult, és így blokkolta a világ egyik legfontosabb vízi kereskedelmi útvonalát. Az Ever Given miatt már több száz teherhajó torlódott fel a Vörös-tengeren, míg más hajók Afrikát megkerülve, sokkal hosszabb útvonalon kénytelenek eljuttatni az árukat Ázsiából Európába.
A hajó kiszabadításra tett kísérletek akár még napokig is eltarthatnak, a mentést a változó időjárás is nehezíti. Az Ever Given 25 fős legénysége biztonságban van, és a helyzethez képest jól érzik magukat – közölte a Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), a hajó technikai üzemeltetője.
A hajó megmozdításán dolgozó holland mentőcsapat megerősítette, hogy március 28-án további két vonatóhajó érkezik a csatornához, miután a pénteki lebegtetési kísérletek is kudarcot vallottak. A Szuezi-csatornahatóság (SCA) arról számolt be, hogy a hajó orránál eddig 20 ezer köbméter homokot kotortak el. „A vontatáshoz több tényező kedvező együttállása szükséges, ideértve a megfelelő szélirányt és árapályt is” – közölte a hatóság.
Tom Sharpe, a brit királyi haditengerészet nyugalmazott parancsnoka szerint a legjobb esély a vasárnapi dagálykor lenne a hajó kiszabadítására, de mivel a hajó elöl és hátul is zátonyra került, fennáll a veszélye, hogy a hajótest megrepedhet, ha a mentőhajók túl erősen kezdik el húzni.
Az Allianz jelentése szerint a Szuezi-csatorna lezárása hetente 6-10 milliárd dolláros veszteséget okozhat a globális kereskedelemnek. A Moody's hitelminősítő ügynökség arra számít, hogy ez leginkább az európai autógyártókat és beszállítóikat fogja érinteni.