Az Ever Given két hete megint nem mozdul, most éppen azért, mert lefoglalták a hatóságok
2021. április 14. – 08:48
frissítve
Hiába szabadult ki már két hete a csapdájából az Ever Given, az óriási konténerszállító hajó megint beragadt, de ezúttal egy kikötőben, az egyiptomi hatóságokkal zajló vitája miatt. A hajó tulajdonosain több százmillió dolláros kártérítést akarnak behajtani.
Az Ever Given március 23-án akadt a Szuezi-csatorna torkán, a megahajó keresztbe fordult a csatornában, aztán egy hétig nem mozdult sem előre, sem hátra, és teljesen eldugaszolta a világ egyik legnagyobb forgalmát lebonyolító tengeri utat. A japán szállítmányozási cég hajója miatt 442 hajó vesztegelt a csatorna két oldalán.
Az időveszteség miatt a szállítmányozási cégek is jelentős veszteségeket könyvelhettek el, míg az egyiptomi hatóságok az elmaradt hasznot akarják behajtani az Ever Givenen, és a mentési munkálatokat is ki akarják fizettetni a Shoei Kisen Kaisha nevű vállalattal. A csatornán naponta átlagosan ötven hajó fizet az áthaladásért, illetve fizetett volna, ha az Ever Given nem állít fel blokádot.
„A hajót hivatalosan lefoglalták. De ők nem akarnak fizetni semmit” – idézte a Guardian az egyiptomi állami televíziónak nyilatkozó Oszama Rabi altábornagyot.
A tiszt arról nem beszélt, hogy a csatornát üzemeltető társaság mennyi pénzt akar behajtani az Ever Given tulajdonosán, de egy meg nem nevezett forrás szerint ez az összeg 900 millió dollárra is rúghat.
A kártérítési ügyet eléggé bonyolulttá teszik az Ever Given tulajdonviszonyai is, a hajó az említett japán cég tulajdonában van, de egy tajvani cég üzemelteti, miközben panamai zászló alatt hajózik.
Az Ever Given március 29-én szabadult ki, azóta a Szuezi-csatorna déli részén található Nagy Keserű-tóban vesztegel. Jelenleg is folynak a vizsgálatok, hogy miért állt keresztbe. A hajót napokig próbálták vontatóhajókkal, valamint a hajó körüli iszap és homok kikotrásával kiszabadítani, sokáig azonban megmozdítani sem sikerült.
A csatorna eltorlaszolódásának világgazdasági hatásaival ebben a cikkünkben foglalkoztunk bővebben. Cikkünkben arról is írtunk, hogy még a hajó kiszabadítása után sem azonnal állhatnak helyre a szállítási láncok.