Vizsgálja a Temu kereskedelmi gyakorlatát a versenyhivatal

2024. február 27. – 10:28

Másolás

Vágólapra másolva

Vizsgálja a kínai online piactér, a Temu kereskedelmi gyakorlatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Közleményükben azt írták, több bejelentéses eljárás is folyamatban van a Temuval kapcsolatban. Ezekben azt vizsgálják, hogy fennállnak-e a versenyfelügyeleti eljárás elrendelésének feltételei, azaz felvetődik-e a GVH hatáskörébe tartozó, valószínűsíthetően a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát sértő magatartás. A GVH vizsgálói értékelik a beadványokban foglaltakat, illetve részletes adatgyűjtést végeznek, ezek alapján pedig a nemzeti versenyhatóság megteszi a szükséges intézkedéseket, indokolt esetben versenyfelügyeleti eljárást is indíthatnak. A bejelentéses és panaszos eljárásokról részletes tájékoztatás itt érhető el.

Hozzátették, hogy a GVH fogyasztóvédelmi ügyekben akkor indít versenyfelügyeleti eljárást, ha egy vállalkozás valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatot folytat, és a gazdasági verseny érdemi érintettsége megállapítható. Például a vizsgált tevékenység kiterjedt, illetve nagyszámú fogyasztót érint egy adott piacon.

A Temu nevű kínai webáruház egy Super Bowl-reklám után indult óriási növekedésnek, és kevesebb mint egy év alatt Európában lekörözte az eBayt a felhasználók számában. Az üzleti modellje azonban egyelőre nem fenntartható: a cég 2023-ban folyamatos veszteségtermeléssel tartotta fenn alacsony árait, a kiesést az anyavállalat másik sikeres cégének bevétele finanszírozza. A Temu ráadásul rövid pályafutása során már több botrányba belefutott. A cégről ebben a cikkben írtunk bővebben.

A GVH kiemelte, hogy az elmúlt években többek között a Google és a PayPal számára is előírtak versenykorrekciós kötelezettségeket, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon. Emlékeztettek rá, hogy 2023 februárjában zárták le a Wish-sel szemben indított vizsgálatot, ami után az online piactér működtetője összetett jóvátételi csomagot – benne az érintett, mintegy 100-150 ezer magyar fogyasztó pénzügyi kompenzálását – vállalta, illetve számos ponton módosította a működési gyakorlatát, hogy elkerülhesse a bírságot.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!