A GVH erőfölényes vizsgálatot indított a Google ellen

2023. január 26. – 15:30

Másolás

Vágólapra másolva

A Google egyértelműbb tájékoztatást vállalt az európai fogyasztóvédelmi hatóságok nyomására; Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) erőfölényes vizsgálatot folytat az óriáscéggel szemben – közölte a versenyhatóság csütörtökön az MTI-vel.

A közlemény szerint az Európai Bizottságot és a tagállami hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózattal folytatott párbeszéd hatására a Google vállalta, hogy egyes platformjain a jövőben egyértelműbb tájékoztatást nyújt a felhasználók számára. A változások célja, hogy a fogyasztók tudatosabb döntéseket hozhassanak, amikor igénybe vesznek valamilyen szolgáltatást.

Az egyeztetéseket követően a Google vállalta, hogy a megrendeléseknél korlátozza az árakra és az elállásra vonatkozó egyoldalú változtatási lehetőségeit, valamint létrehoz egy emailcímet, amelyen a fogyasztóvédelmi hatóságok jelezhetik a jogsértő tartalmakat és kérhetik azok gyors ügyintézését.

A Google Flights és a Google Hotels felületei kapcsán a cég csatlakozott a többi nagy szálláshelyplatform átláthatóságot szolgáló kötelezettségvállalásaihoz. A felületek emellett egyértelműsítik például, hogy a felhasználók kivel szerződnek, valamint hogy árengedmény esetén mekkora volt az eredeti ár.

A Google Store és a Google Play Store a szerződéskötés előtt világos tájékoztatást ad majd a szállítási költségekről, az elállási jogról, a javítási és cserelehetőségekről, valamint az eladóval összefüggő információkról és kapcsolatfelvételi lehetőségekről. Mindezek mellett a Google Play Store feltünteti, hogy a felhasználók miként válthatnak az országonként eltérő verziók között, a cég pedig tájékoztatja a fejlesztőket az úgynevezett „geo-blocking”-tilalmakról – vagyis alkalmazásaik EU-szerte egységes elérhetőségének kötelezettségéről, illetve a fizetési módok megkülönböztetés-mentességéről.

Arra is kitértek, a GVH jelenleg erőfölénnyel való visszaélés gyanújával folytat vizsgálatot, hogy feltárja, a Google keresőjében dalcímekre megjelenő, úgynevezett dalszövegkártya alkalmazásával az óriáscég versenyjogot sértő módon részesíti-e előnyben saját szolgáltatását.

Felidézték, hogy néhány évvel ezelőtt a magyar versenyhatóság szintén a fogyasztók jogszerű tájékoztatásának érdekében írt elő kötelezettségeket a Google számára az Allo chatkliens kapcsán, amelynek hatására a kaliforniai cég világszerte 44 nyelven pontosította kommunikációját.

A Google-nek nem ez az első problémája az unióval. Mint írtuk, tavaly év végén nagyrészt helybenhagyta az Európai Törvényszék azt a rekordbírságot, amelyet még négy évvel ezelőtt szabott ki a Google ellen az Európai Bizottság. A Google-t 2018-ban büntette 4,125 milliárd euróra (1658 milliárd forint) az Európai Bizottság, amiért jogellenes korlátozásokat vezetett be az androidos mobileszközök gyártóival és a mobilhálózat-üzemeltetőkkel szemben azért, hogy megszilárdítsa keresőmotorja erőfölényét.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!