Rajtaütést tartott a Gazdasági Versenyhivatal a Booking.com budapesti irodájában
2023. szeptember 6. – 13:06
Rajtaütésszerű helyszíni vizsgálatot tartott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Booking.com budapesti irodájában, tudta meg az Index.
A GVH megerősítette a sajtóértesüléseket: „A gyorsított ágazati vizsgálatok során a GVH a versenytörvény felhatalmazása alapján – bírói engedéllyel – helyszíni kutatást (rajtaütést) is tarthat. Ez a hatékony és gyors beavatkozást lehetővé tevő eszköz azt támogatja, hogy a GVH a piaci zavarok feltárásához és kezeléséhez szükséges információkat összegyűjtse” – írták a lapnak.
Az elmúlt két nap során a versenyhivatal szakemberei több helyszínre is kiszálltak előzetes értesítés nélkül, ezen helyszínek között volt a Booking.com magyarországi irodája is, amelyben kedden is szerdán is jártak a GVH munkatársai.
A Gazdasági Versenyhivatal már korábban elindította a gyorsított ágazati vizsgálatát az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán, a nemzeti versenyhatóság vizsgálata kiterjed annak értékelésére, hogy sérülhetett-e a piaci verseny – többek között – a Booking.com szerződési és szerződésteljesítési gyakorlata kapcsán. A GVH elmondta: kevesebb mint egy hónap alatt 28 panasz érkezett a versenyhivatalhoz a szállásdíjak visszatartása miatt. Így felmerülhet a gyanú, hogy sérült a szabad piaci verseny a szállásadók között, ami – különös figyelemmel a nyári szezonra – közvetlenül kihathatott a szállásfoglaló fogyasztókra is.
A Fidesz augusztus közepén hívta össze az Országgyűlés turisztikai albizottságát a holland Booking.com szállásközvetítő cég „pénzvisszatartási botránya” miatt, amiről ebben a cikkben szedtük össze a legfontosabb tudnivalókat.
A cég szerint egy több mint két éve előkészített könyvelési és számviteli szoftvercsere miatt csúsztak a kifizetések, a korábbi informatikai rendszer a partnerhálózat ugrásszerű növekedését és a nyári szezon terheltségét már nem bírta, az új rendszert pedig még nem tudták megfelelően működésbe állítani.
A GVH-nak 30 napja van a vizsgálat elkészítésére, a határidő indokolt esetben összesen kétszer 30 nappal meghosszabbítható. A versenyhivatal egyszer már megbírságolta a Booking.com holland üzemeltetőjét, 2020-ban minden idők legmagasabb versenyhatósági bírságát, 2,5 milliárd forintot szabott ki a cégre.
Közben a GVH újra megszólalt az ügyben: az MTI-nek elmondta, hogy tart az adatgyűjtés a Booking.com budapesti irodájában, és hamarosan kiderülhet, hogy a holland szállásközvetítő cég szerződési és szerződésteljesítési gyakorlata miatt sérült-e a szabad verseny az online szálláshelyfoglalási piacon.
A GVH-hoz érkező piaci információk alapján számos belföldi szállásadó üzletmenetében jelentős fennakadást okoztak a Booking.com szerződéses feltételei és üzleti gyakorlata, több tucat panasz számolt be arról az elmúlt hetekben, hogy nem kapták meg a nekik járó szállásdíjat. A hivatal a versenytörvény felhatalmazása alapján, bírói engedéllyel kezdte meg a helyszíni kutatást, hogy gyorsan és hatékonyan összegyűjthesse a piaci zavarok feltárásához szükséges információkat – írták.
A szakemberek több helyszínen is megjelentek előzetes értesítés nélkül, de az intézkedésről nem közöltek további részleteket. Az információgyűjtés és az adatelemzés végeztével a GVH nyilvános jelentéstervezetben összegzi az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás piacáról szóló gyorsított ágazati vizsgálat eredményeit. Ennek elkészítésére 30 napjuk van, amely indokolt esetben összesen kétszer 30 nappal meghosszabbítható. A tapasztalatok alapján a szakértők javaslatokat készítenek annak érdekében, hogy ilyen problémák többé ne forduljanak elő – tették hozzá.
Emlékeztettek rá: Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke augusztus 15-én, az Országgyűlés gazdasági bizottságához tartozó turisztikai albizottság rendkívüli ülésén jelentette be, hogy gyorsított ágazati vizsgálatot tart szükségesnek az online szálláshelyfoglalás és szálláshely-szolgáltatás piacán. A versenyhivatal augusztus 24-én hivatalosan is elindította az eljárást. A szálláshelyfoglalási piacról 2016-ban már készítettek átfogó vizsgálatot, az elmúlt években pedig a fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlatokat is figyelték. Pszichés nyomásgyakorlást alkalmazó módszerek miatt a booking.com holland üzemeltetőjét 2020-ban 2,5 milliárd forintra büntették, ami az addigi legmagasabb összegű fogyasztóvédelmi típusú versenyhatósági bírság volt.
A Booking.com a Telexnek azt írta, hogy a cég együttműködik a GVH-val az ellenőrzés során.