Összeszedtük, amit eddig tudni lehet a Booking.com pénzvisszatartási ügyéről
2023. augusztus 10. – 17:51
Hetek óta fennakadások vannak a Booking.com online szállásközvetítő oldal pénzügyei körül. Sok szállásadó nem kapta meg a pénzét, a turisztikai ügynökség felmérést végzett, hogy hány szállásadó kisvállalkozó lehet érintett az ügyben, de még a Fidesz is közleményben szólította fel a céget, hogy haladéktalanul fizessen. Ebben a cikkben összeszedtünk minden fontos dolgot, amit eddig tudni lehet az ügyről.
Mi az a Booking.com?
Az egyik legnagyobb nemzetközi online szállásközvetítő, szállásszervező cég. A kisebb szállásadóknak a platform segítségével nem kell reklámokra, közösségimédia-kampányokra, saját weboldalra, vagy bankkártyás rendszerre költeniük, és nem kell foglalásonként nyomon követniük a tranzakciókat sem, az esetleges behajtásokkal sem kell törődniük, mert ezt mind elvégezheti helyettük a Booking. Cserébe a pénzt sokszor a Booking szedi be a vendégektől, és ezek után – ideális esetben – utalja tovább a szállásadóknak a nekik járó összeget.
Mi a probléma most a Booking.com-mal?
Egyes szállásadóknak nem utalja át a cég az utazók által a szállásfoglalásokért az amszterdami központú vállalat számlájára már átutalt pénzek egy részét.
A tartós fennakadás azokat a foglalásokat érinti, amelyekben a teljes összeget a rendszeren keresztül továbbítják. Azokat az eseteket, amikor a szállás díját a vendégek közvetlenül a vendéglátónak fizetik ki, majd a Booking jutalékát utólag átutalják az üzemeltetőnek, illetve a szállodák által alkalmazott virtuális kártyás fizetési megoldást nem érinti a probléma.
A szállásközvetítő oldal elismerte a fennakadásokat, amiket szerintük a számlázási rendszerük továbbfejlesztése, karbantartása okozott. Sokan úgy gondolják, az a fő probléma, hogy a Booking a pénzügyi rendszerén a nagyszabású karbantartást pont a fő üzleti időszakban, nyáron végzi.
Mit okoz ez a szállásadóknak?
A Booking rendszerének részleges leállása váratlan anyagi nehézségeket okozhat a pénz nélkül hagyott szállásadóknak. Szolgáltatásuk fenntartása állandó költségekkel jár, amelyeket a nyári turisztikai szezon közepén biztosan nem lehet átütemezni egy külső okra hivatkozva. Továbbra is fizetniük kell az alkalmazottaik bérét, a rezsit, a beszállítókat, az adókat. Gyakran milliós nagyságrendű elmaradásokról van szó, és a Booking.com-mal szerződésben álló szállásadók nem igazán mondhatják le érvényes foglalásaikat.
Egyes vélemények szerint a kisebb szállásadókat, akiknek nincsenek alkalmazottaik és beszállítóik, nincsenek kiemelkedően magas költségeik, nem nullázza le teljesen, ha a bevételeik egy részét később kapják meg. Nyilván nekik is okozhat kellemetlenséget a kialakult helyzet, apokalipszist nem érdemes vizionálni. A nagyobb szállásadók pedig abban reménykedhetnek, hogy alapvetően nagyobb bevételeik keletkeztek az elmúlt időszakban, amivel át tudják vészelni ezt a vélhetően ideiglenes állapotot.
Mióta tart?
Egyes szállásadóknak június vége óta nem fizet a Booking, azaz több mint egy hónapja vannak problémák. A Spabook idegenforgalmi szakportál szerint a cég még a saját magának szabott, többszörösen módosított határidőt sem tudta tartani. Volt olyan szálláshely, aminek július 24. után július 27., azután augusztus 3., azt követően augusztus 10., most pedig már szeptember 1. szerepel ígért kifizetési dátumként. Sokak szerint a dátumok módosítgatását megfelelő kommunikáció nélkül tette meg a cég.
Mennyi szállásadó lehetett érintett?
A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) kérdőívvel mérte fel a késedelmes fizetés hatásait a szálláshely-szolgáltatók körében, a szervezet keddi közleménye szerint a beérkezett csaknem 6000 válasz alapján minden második szolgáltatót érinti a fennakadás, leginkább a főként családi vállalkozások által működtetett magán- és egyéb szálláshelyeket. A felmérésből kiderült, hogy
- minden második szállásadó problémát tapasztal az oldal működésében már több mint egy hónapja;
- az érintettek 80 százalékának nem utalta át a Booking az elmúlt hetek szállásdíjait;
- 34 százalékuknak pedig azt jelezte a rendszer, hogy ők tartoznak.
Az ügynökség által indított felmérésben eddig 2290 vállalkozás nyilatkozott úgy, hogy tartozik neki a szállásközvetítő cég. Mindössze 5 százalék válaszolta azt, hogy ez az összeg 100 ezer forint alatti, míg 30 százaléknak 100–500 ezer forint közötti összeggel tartozik, 28 százaléknak 500 ezer és 1 millió forint közötti összeggel, 26 százaléknak viszont 1 millió feletti összeget nem utalt még el az online platform. A közlemény szerint 34 százaléknál a rendszer nem a késedelmes fizetést jelzi, hanem tartozást az oldalnak. Mindössze 15 százalék volt annyira szerencsés, hogy jelentős csúszással ugyan, de megkapta a szállásdíjat.
Mit reagált a Fidesz?
A magyar kormánypárt közleményben szólította fel a Booking.com-ot, hogy „fizessék ki a magyar szállásadókat”. Azt írták: „A nemzetközi szolgáltató több milliárd forintot tart vissza, egyre nehezebb helyzetbe sodorva több ezer magyar kisvállalkozást. Felháborító, ahogy a multicég visszaél a méretével és az erőfölényével. Elvárjuk, hogy a hatóságok vizsgálják ki az ügyet, a cég pedig haladéktalanul fizesse ki a magyar szállásadókat!”
Pénzügyi gondjai lehetnek a cégnek?
Nem valószínű. A cég idei második negyedéves bevételei jócskán felülmúlták az elemzők előzetes becsléseit. Infláció ide, magas szállásárak oda, az emberek utazni akarnak. A nagyon erős kereslet miatt a foglalások értéke több mint 20 százalékkal nőtt, és a Booking szerint a vállalat pénzügyi eredményeiben is hasonló növekedés várható.
Nagy eséllyel tényleg a rendszerkarbantartásból fakadnak a fennakadások. Korábban más nagyobb cégeknek is voltak hasonló gondjaik, amikor informatikai rendszereikben változás történt. Nemrég a Vodafone Magyarország miatt is sok ügyfélpanasz érkezett, amikor rövid időn belül másodszor nyúlt hozzá ügyfélkezelési háttérrendszereihez.
Kassay Tamás, a Spabook főszerkesztője úgy látja, ha a Booking a koronavírus-járvány idején nem dőlt össze, nehezen képzelhető el, hogy éppen akkor következne be ilyesmi, amikor az idegenforgalom „rakétaüzemmódban” van.
Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke is hasonlóan nyilatkozott, szerinte attól biztosan nem kell félni, hogy a Booking.com-nak pénzügyi nehézségei vannak, hiszen jól működő, nagy szolgáltatóról van szó.
Érinti ez az egész ügy az utazókat, a már lefoglalt szállásaikat?
Nem. Ilyen gond nincs. Akinek van foglalása, az menjen el nyugodtan a nyaralásra, emiatt semmiképpen ne mondja vissza. Ha jelenleg azt tervezi, hogy egy későbbi időpontban menne üdülni, és szállást szeretne foglalni, akkor se tétovázzon, nyugodtan foglaljon szállást.
Csak Magyarországon van így?
Nem. Több más országban ugyanez a helyzet. Nagy-Britanniában szállásadónként akár több ezer font lehet a visszatartott szállásdíj. Svédországban is hasonló gondok vannak, egy svéd lap bemutatta egy ottani szállásadó helyzetét, aki annyira rossz helyzetbe került a visszatartott pénzek miatt, hogy valószínűleg el kell adnia az autóját, hogy kitartson a pénze hó végéig. A svéd lap megkeresésére a Booking egyébként ugyanazt a sablonválaszt küldte el, amelyet több magyar lap is megkapott az utóbbi időben.
Hol tart most az ügy?
A szállásadók többsége már megkapta a kifizetést, néhány esetben viszont előre nem látható technikai problémák merültek fel, amelyeknek a megoldásán már dolgoznak – közölte a Booking szerdán a Hvg-vel.
A vállalat azt írta, elnézést kérnek minden olyan szállásadótól, aki a tervezett rendszerkarbantartás miatt még mindig vár a kifizetésre, és szeretnék megnyugtatni őket, hogy nagyon dolgoznak a kintlévőségek feldolgozásán.
„Partnereink többsége már megkapta a kifizetést, és teljes mértékben megértjük a még mindig várakozó partnerek csalódottságát. Néhány esetben előre nem látható technikai problémák merültek fel, amelyeket munkatársaink gyorsan megoldanak” – fogalmazott a cég.
Azt nem írták, terveznek-e bármilyen kompenzációt felajánlani azoknak, akik több hétig hiába vártak a pénzükre.