Októberig fixálhatják a gázárat az egyházak, az önkormányzatok és a költségvetési szervek

2023. január 24. – 04:53

Októberig fixálhatják a gázárat az egyházak, az önkormányzatok és a költségvetési szervek
Gáztározó Hajdúszoboszlón – Fotó: Kisbenedek Attila / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

A Magyar Közlönyben pénteken megjelent egy laikusoknak nehezen értelmezhető energetikai rendelet. Akik viszont értik, azok számára nagy segítség lehet, ugyanis önkormányzatoknak, egyházaknak és költségvetési szerveknek teszi lehetővé az általuk fizetett gázár fixálását. Balogh József energiakereskedőt kértük meg, hogy segítsen értelmezni a rendeletet.

A rendelet megalkotásához minden bizonnyal az vezetett, hogy most alacsony a gáz ára, enyhe a tél, magas a tárolók töltöttsége. Jelenleg 60-70 euróba kerül egy MWh földgáz, ami a korábbi 200-300 eurós árhoz képest már nagyon kedvező – igaz, a válság előtti 20-30 eurós árszinthez képest még mindig drága.

Aki most ezen az áron fixál, az még a lakosság által fizetett, nem-piaci árszintnél is olcsóbban kapja majd a gázt a rendelet szerint 2023. március 1-től szeptember utolsó napjáig. Ez persze csak egy lehetőség, nem kötelezettség, nem muszáj fixálni.

Miért van erre szükség?

A lehetőség is nagy segítséget jelenthet több olyan szervezetnek, amelyik az utóbbi hónapokban nem tudott hosszú távú fix áras szerződést kötni a szolgáltatókkal. Azért nem kínált senki ilyet, mert mióta beszakadt a gázár, annyira kiszámíthatatlan volt a piac, hogy a kereskedők egyszerűen nem merték szerződésben vállalni, hogy x hónap múlva is képesek lesznek most kialkudott áron gázt szállítani.

Mikor ezek az intézmények 2021-ben és 2022-ben a jogszabályváltozások miatt kiestek a kedvező rezsiáras gázszolgáltatásból, és piaci árú vásárlásra kényszerültek, még senki nem gondolt arra, hogy ez a csapat nemcsak drágább energiaárakkal szembesül, hanem egyszerűen nem is tud fix áron gázbeszerzési szerződést kötni.

A rendelet első paragrafusa határozza meg, kik élhetnek a lehetőséggel:

  • az államháztartás központi alrendszerébe tartozó költségvetési szervek,
  • a Magyar Nemzeti Bank kivételével azon gazdasági társaságok, amelyek felett az állam vagy a helyi önkormányzat többségi befolyással vagy közvetett befolyással rendelkezik,
  • a helyi önkormányzatok és az
  • általuk fenntartott szervek,
  • egyházi jogi személyek, illetve
  • az egyházak hitéleti és közcélú tevékenysége alapján közszolgáltatást nyújtó alapítványok vagy egyesületek.

Értelemszerűen persze közülük is csak azok élhetnek a most kinyíló, kedvező lehetőséggel, akik nem rendelkeztek eddig fix áras gázszerződésekkel, csak változó (valamilyen tőzsdei árhoz kötött) szerződéssel.

Akik most a fixálás mellett döntenek, azoknak az állam segít majd ilyen szerződést kötni. A rendelet pozitívuma, hogy edukál, valódi segítséget jelent, és nem bolygatja a már megkötött, fix áras szerződéseket. Ugyanakkor ez a rendelet nem segít azokon, akik – félve a bizonytalanságtól – magas áron már kötöttek fix szerződést. Csak azok nyerhetnek egy kis kiszámíthatóságot, akik csak változó, árindexált beszerzési módszertan alapján, tőzsdei árat kaptak. Ezek a felhasználók csak az aktuális tőzsdei ár függvényében vásárolhattak eddig gázt, és egy fővárosi óvoda, egy vidéki fürdő, vagy egy egyházi ingyenkonyha gazdálkodása szempontjából nem kecsegtet túl sok jóval, ha nem tudhatja, hogy az áprilisi energiaszámlája 1 egység lesz, vagy 6 egység. Aki azonban most bejelentkezik az új programba, az kiszámítható áron kapja a gázt.

Miért csak márciustól szeptemberig?

Amit kicsit nehezebb megérteni, hogy milyen időszakra és milyen árat ígér a rendelet. A kereskedők eddig ugyanis azért nem adtak fix árat, mert nem tudtak stabil beszerzési forrást találni, vagy nem tudták annak előzetes anyagi terheit vállalni. Viszont ha ez a fixálás ennyire kedvező, miért nem tarthat tovább szeptember 30-nál?

A rendelet azért szól határozottan 2023. március 1. napjától 2023. szeptember 30. napjáig, mert az októberben kezdődő következő gázévre még nem kellően stabil a piac, addig még bármi történhet. Ezért nem vállalja a kormány sem az ennél hosszabb fixálást. A közeli kezdőidőpont miatt elég gyorsan nyilatkozni kell, de az elszámolási mechanizmus lassú, így a márciusban kezdődhet csak a fixálás.

Mennyibe fog kerülni?

Az árról pedig a rendelet azt írja elő, hogy aki öt munkanapon belül (január 27-ig) jelez, az onnan hat munkanapra (február 6.) érvényes árat kap. Egészen pontosan:

a) A TTF árindexált beszerzési módszertan alapján megkötött egyedi földgáz-kereskedelmi szerződésben meghatározott árképzési meghatározás helyett a TTF földgáz adott hónapokra vonatkozó ICE tőzsdei jegyzésár a határidőt követő 6. munkanapi publikációja szerinti Settle Price havi árak átlagát.

b) A VTP árindexált beszerzési módszertan alapján megkötött egyedi földgáz-kereskedelmi szerződésben meghatározott árképzési meghatározás helyett a VTP földgáz adott hónapokra vonatkozó ICE tőzsdei jegyzésár a határidőt követő 6. munkanapi publikációja szerinti Settle Price havi árak átlagát.

A TTF Hollandia és a VTP Ausztria legfőbb kereskedelmi pontja. Vagyis vannak olyan önkormányzatok egyházak, amelyeknél TTF alapú árindexálás volt a szerződésekben, és vannak, amelyeknél VTP alapú. A rendeletben megfogalmazott ICE (Intercontinental Exchange) tőzsdén pedig olyan jövőbeli termékek vannak, amelyeken az előremutató időszakra érvényes árakat lehet rögzíteni.

Balogh József január 20-án, a rendelet megjelenésének kiszámolta a TTF-re, ezt a bizonyos árat..

Ezt látta:

  • Március 67,27 euró/MWh
  • Április 67,82 euró/MWh
  • Május 67,96 euró/MWh
  • Június 68,23 euró/MWh
  • Július 68,48 euró/MWh
  • Augusztus 68,73 euró/MWh
  • Szeptember 69,35 euró/MWh
  • Átlag 68,26 euró/MWh

Vagyis, ha a rendelet napján sikerült volna a fixálás, akkor a TTF esetében 68,26 euró lett volna a fix ár , erre jön rá bizonyos kereskedői felár, ez a következő napokban változni fog, de jó iránymutatás.

Az MVM egy ilyen fixálást meg tud valósítani, az lehet gond, hogy azért vannak más, kisebb gázkereskedők is, ők bírják-e a rendeletnek való megfelelést tőkével, szaktudással.

Mindenesetre abban lehet bízni, hogy az érintettek megismerik a feltételeket, élnek vele, és a piaci gázkereskedők sem mennek tönkre. Az ügyfeleknek természetesen mérlegelni kell, hogy több előnyét látják a változó árnak (vagyis a későbbiekben alacsony árra számítanak), vagy jobb nekik a biztonság (mert magasabb, vagy legalábbis ingadozó árra számítanak. A korábbi árakhoz képest, ha 70 euró alatt lehet fixálni a földgázbeszerzést, annak azért most elég pozitív hangzása van.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!