Indulhat a napelemroham: mire elég 4-5 nap?
2022. október 27. – 13:42
Szerda éjjel megjelent a lakossági napelemek, vagyis a háztartási méretű kiserőmű szabályozása: október 31-ig kellene nagyon rapid döntést hoznia annak, aki még szeretne a régi feltételekkel beférni a napelemes rendszerbe.
Pár hónapja még arról írtunk, hogy a gigantikus pályázatok, a magas energiaárak, a kedvező szaldós elszámolás (a fogyasztók csak azért az áramért fizettek, ami a fogyasztásuk és a napos termelésük egyenlegeként megmaradt) miatt elképesztő kereslet volt a lakossági napelempiacon, amit nem is bírtak a mesterek, az áramszolgáltatók, az inverterszállítók. Aztán jött az október 13-i Kormányinfó, ahol elhangzott, hogy a jövő háztartási napenergia-projektjeinél már máshogyan lesz az elszámolás, nem áll fenn betáplálási lehetőség a hálózat felé, amivel újabb több tízezres roham indult. A most kijött rendelet értelmében pedig a végső határidő is egyértelmű lett, a a szakmában további 15-25 ezer darabos igénybejelentési rohamot várnak.
Mire elég 4-5 nap
A szakemberek szerint a maradék napok – október 27-én írjuk a cikket, október 31-e az utolsó lehetőség – még elég lehet arra, hogy a magánemberek beadjanak az elosztócégnek egy kérelmet, de hibázni már nem lehet. Érdemes a honlapokon túl szakembernél, vagy a folyamaton már sikeresen túljutó ismerősnél érdeklődni.
A procedúra területfüggő, de mindhárom elosztói csoport (MVM, Opus Global, E.ON) elég részletes kérdés-felelet formájú tájékoztatást ad a folyamatról. Itt található sorban az MVM, az Opus Global és az E.ON vonatkozó tájékoztatója. Van ahol teljesen digitális, van, ahol papírok is kellenek, mindenképpen fel kell készülni egy csomó pontos adattal, ki a vonatkozó ingatlan tulajdonosa, ki fizeti a számlát, mi az óraállás, kellenek-e egyéb mérési adatok, mekkora igény lesz, mekkora a maximális kapacitás.
Ha ugyanis valamit rosszul ad be az ügyfél, itt már aligha lesz idő a pótlásra. Minden honlapon kiderül, hogy minden lépésnek vannak határidői is, meddig kell az ügyfélnek, meddig a szolgáltatónak reagálnia.
Magánemberként is elkezdhetjük
Magát az igénybejelentőt beadhatja magánember is, de utána, ha a szolgáltató azt elfogadta és bizonyos műszaki tájékoztatást is adott, a pontos csatlakozási tervet, vagy annak kivonatát már ellen kell jegyeznie egy tervezőnek, akinek van ennek megfelelő jogosultsága. Ugyanakkor ez már a folyamat elindítása utáni fázis, ez nem október 31-ig teljesítendő feladat.
Ha aztán a csatlakozási tervet is elfogadja (visszaigazolja) a hálózati cég, akkor onnan egy év van a telepítésre. Mindenesetre a szakemberek úgy látják, hogy amennyiben az intézkedés célja az volt, hogy lassítsa a hálózat terhelését, most ezzel ellentétes hatás valósul meg, feltornyosulhatnak még egy évig a feladatok.
A rendeletnek az is egy fontos pontja, hogy van lehetőség arra, hogy meghosszabbodjon a beadás, ez nyilván arról szól, hogy amennyiben lefagynak a túlterhelt rendszerek, vagyis nem a fogyasztó késlekedéséből, hanem az elosztó hibájából nem sikerül beadni egy igényt, akkor azért ne a fogyasztó bűnhődjön.
Az nem hangzik túl jól, hogy ma még nem lehet tudni, hogy ki és hogyan fogja korlátozni a betáplálást – központilag, vagy egyedileg történik, kinek lesz vele költsége stb. Ha ez akár mindenhol más lehet, az eléggé anarchikus, mindenesetre nagyon úgy tűnik,
hogy ez az egész még nincsen igazán kitalálva.
A kormány előreszaladhatott, vagyis úgy hozott egy rövid határidővel ellátott fontos rendeletet, hogy a részletszabályokat alacsonyabb szintű szabályozás alá rendelte. Az történhetett, hogy született egy elhamarkodott bejelentés, amire kitört a népharag, majd az arcvesztés elkerülése végett, a kormány a maga rendeleteiben a lehető legkevesebbet írta le.
A mikrogrid
A kormány két rendelete közül talán kevesebb szó esett, a 414/2022-s szabályról, amely a naperőművek hálózati csatlakozásának gyorsításához szükséges intézkedésekről és a mikrogridek létrehozásáról szól.
A mikrogridek kisebb, szigetszerű elosztóhálózatok, amelyek saját körben tartalmaznak termelést (erőműveket), tárolást (akkumulátorok) és fogyasztókat.
Hogy Magyarországon a mikrogridek pontosan miről szólnak (ipari parkok, lakóközösségek) azt nem mernénk megtippelni, de a vonatkozó rendelet azt fogalmazza meg, hogy miként lehet az ilyen „magánvezetékekre” rácsatlakozni, ahol természetesen azt is meg kell fogalmazni, hogy a fogyasztók hogyan oszthatják el, hogyan számolhatják el az energiát. A napelemesek szerint ezt a rendeletet nem szakmabeliek fogalmazták meg, ahhoz, hogy a tartalma érthetőbb legyen, itt még várnak a cégek a MAVIR, vagy a hálózati cégek értelmezésére, pontosabb szabályozására.
Mint a szakmabeliek magyarázzák, ebben a második rendeletben olvasható, az a politika által érthető okokból kihangosított „egyszerűsítés”, illetve bürokráciamentesség is, hogy aki magának termel, az viszont gyorsabban szerezhet engedélyt. Mint hallottuk, a napprojektek eddig 50 KVA csatlakozási teljesítmény alatt számítottak HMKE-nek, de egy ideje az energiahivatal már emlegetett egy10,8 KVA csatlakozási teljesítményt, mint új határt.
A 10,8 az egy kisebb, amolyan háztartási méret, a 10,8-50 közötti klaszterbe iskolák, közepes méretű üzemek is beleférhetnek.
- Az új szabály alapján, a legfeljebb 10,8 kVA csatlakozási teljesítményű háztartási méretű kiserőmű esetén a helyszíni felülvizsgálatot nem igénylő csatlakozási igényekre vonatkozó eljárási szabályokat kell alkalmazni. A műszaki tervet három munkanapon belül kell elbírálni.
- A 10,8-50 kVA csatlakozási teljesítménynél pedig az igénybejelentő a hálózati engedélyes által kiadott műszaki-gazdasági tájékoztató alapján, a műszaki dokumentáció jóváhagyását megelőzően saját kockázatára megkezdheti a háztartási méretű kiserőmű telepítését és a háztartási méretű kiserőmű csatlakoztatásához szükséges átalakítások elvégzését a csatlakozási pontig, valamint a mérőszekrény kiépítését.