Drágulnak a repülőjegyek a Wizz Airnél is az extraprofitadó miatt
2022. június 14. – 13:20
frissítve
„A Magyar Kormány által 2022. július 1-től hatályba lépő, a légitársaságokat is sújtó extraprofit-adó kapcsán a Wizz Air úgy döntött, bár a meghirdetett rendelet minden valószínűség szerint érinti majd a jegyárakat, az életbe lépés napjáig megvásárolt jegyek esetében a légitársaság nem hárítja át utasaira a jogszabályban meghatározott összeget”
– olvasható a fapados légitársaság közleményében, amit a Telexnek is elküldtek. Ebben azt is írják, hogy az extraprofitadó és az üzemanyagárak növekedése miatt a jövőben a viteldíjak várhatóan emelkedni fognak. „A repülőjegyárak azonban dinamikusan változnak, és mint mindig, most is a kereslet és a kínálat határozza meg alakulásukat” – fogalmaztak a lapnak.
„Továbbra is úgy véljük, az utasonként számított adó bevezetése nemcsak magasabb viteldíjat jelenthet, de a légitársaságokra rótt extra gazdasági teher tovább lassítja a régóta várt gazdasági fellendülést is, nem csupán a Wizz Air, hanem a gazdaság egésze számára”
– írták.
Robert Carey, a Wizz Air elnöke a korábban a Hvg.hu-nak azt mondta, hogy „az utasonként számított adó bevezetése magasabb viteldíjakat jelentene egy olyan szektorban, amely két éve veszteséges, ennek a vitatása a legalapvetőbb közgazdasági elemzésekkel is szembemegy”.
A másik fapados légitársaság, a Ryanair múlt csütörtökön küldött levelet a július 1. után induló járatain utazóknak, és tájékoztatta őket, hogy a kormány különadót rótt ki a légitársaságra, emiatt emeli a már megvásárolt repülőjegyek árait is. Az utasok felháborodtak, volt, aki a kormányt, volt, aki a Ryanairt okolta a drágulásért. A kormányhivatal fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a légitársaság ellen. Korábban az Easyjet a Hvg.hu kérdésére azt közölte, hogy az új, utasonként számolt adó miatti költségnövekedés magasabb viteldíjakhoz vezet.
A kormány a 197/2022-es számú rendeletében vetette ki az „extraprofit adóknak” nevezett új adókat, és ebben a rendeletben szerepel a „légitársaságok hozzájárulása” nevű adó is. A különadók hátteréről itt írtunk, ebben a cikkben pedig azt veséztük ki, hogy az Orbán-kormány nem először él a különadók eszközével, a múltbeli tapasztalatok alapján pedig most bátrabban vághatnak bele az ágazati szintű sarcolásba.
Hétfőn arról kérdeztünk fideszes képviselőket, hogy mit szólnak ahhoz, hogy a Ryanair visszamenőleg árat emelt a kormány extraprofitadója miatt, az erről készült videót itt tudják újra megnézni: