Öt tudnivaló az Orsay-ról, aminek megártott a koronavírus, és most kivonul Magyarországról

2022. május 31. – 12:58

Öt tudnivaló az Orsay-ról, aminek megártott a koronavírus, és most kivonul Magyarországról
Orsay üzlet egy budapesti plázában – Fotó: Bakró-Nagy Ferenc / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

1. Bezár a bazár

A koronavírus-járvány miatt már régebb óta komoly gazdasági nehézségekkel és fizetésképtelenséggel küzdött a németországi székhelyű Orsay üzletlánc, amely június 10. után bezárja 33 magyarországi üzletét. A német anyacég magyar leányvállalata, az MDO Kereskedelmi Kft. a 2020-as évet 1,3 milliárd forintos veszteséggel zárta, és már május elején bejelentették, hogy ideiglenesen leállítják magyar webshopjukat. Nagyobb üzletlánc ebben a szektorban legutóbb tavaly vonult ki Magyarországról: 2021-ben a Promod és a Vagabond zárta be itteni üzleteit. Korábban a Marks & Spencer, a Charles Vögele és a GAP is megszüntette boltjait Magyarországon, de a GAP később visszatért.

2. A név

Az Orsay-t 1975-ben alapították a németországi Baden-Württemberg tartományban található Willstättben. Nevét a Párizs melletti Orsay nevű kisvárosról kapta. A céghez nincs köze, de ezt a nevet viseli a világ egyik leghíresebb képzőművészeti múzeuma, a Musée d’Orsay is, amit 1986-ban költöztettek át a Szajna partján álló egykori Gare d’Orsay pályaudvar épületébe. A francia kapcsolat egyébként adott, mert az Orsay cég a francia Mulliez-csoport tagja, amelyhez a Decathlon és az Auchan is tartozik.

3. Fast fashion

Az Orsay eredetileg tiniruházattal foglalkozott. A piac változásával 2005-től egyre inkább a fiatalabb női korosztály kiszolgálása felé fordultak. Ebben az is szerepet játszott, hogy jobban el akarták különíteni a profilját a francia cégcsoporthoz tartozó és inkább a tinédzser ruházatban utazó Pimkie-től. 2012-től az Orsay-nál aztán már inkább a 30-as, 40-es generáció lett a célcsoport. Az Orsay olcsó, viszonylag divatos, viszonylag jó minőségű ruhákat árult, hasonlóan más fast fashion üzletekhez. 1992-ben a cég akkori vezetője, Jean-Marc Willer a fast fashion jegyében kéthetente változtatott a kollekciókon, az utóbbi időben jellemzően havonta érkeztek új termékek a boltokba.

4. Terjeszkedés

A cég honlapja szerint az éppen most zajló leépítésig az Orsay 34 országban volt aktív 740 üzlettel és 5100 alkalmazottal. Az első üzletet Karlsruhéban nyitották meg 1975-ben, majd elkezdtek terjeszkedni Ausztriában, Franciaországban, Hollandiában, Svájcban, Luxemburgban. A 2000-es évek elejétől kezdve Kelet-Közép-Európa lett a cél, sorra nyíltak a boltok Lengyelországban, Csehországban, majd Magyarországon is. Az üzletekben árult ruhák felét a Távol-Keleten, másik felét Törökországban és Észak-Afrikában gyártották.

5. Csődvédelem

A világméretű koronavírus-járvány rendkívül nehéz helyzetbe sodorta a céget. Ezért már 2020 júliusában mind a 11 svájci üzletüket bezárták, majd még ebben az évben 39 másik bolt szűnt meg. Különösen nehezen érintette a vállalatot, hogy a kelet-közép-európai országok nagy részében az üzletek bevásárlóközpontokban voltak, amelyekben nagyon jelentősen visszaesett a forgalom. 2021-ben új vezérigazgatója lett a cégnek Sascha Bopp személyében, hogy átalakítsa a vállalatot. Bár az Orsay is kapott hitelt a német kormány gazdasági stabilitási alapjából, 2021 novemberére mégis fizetésképtelenné vált és csődvédelmet kért. Idén februárig 79 üzletet zártak be és 200 alkalmazottat bocsátottak el. Április végén fizetésképtelenné vált az osztrák leányvállalat is, ezért az ottani 51 boltot is megszüntetik, és 239 embert bocsátanak el. Hasonló sorsra jut a 130 lengyelországi üzlet is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!