Már az akciók sem a régiek! Mennyivel drágultak egy hétvégi családi ebéd összetevői egy év alatt?

2022. május 11. – 11:44

Már az akciók sem a régiek! Mennyivel drágultak egy hétvégi családi ebéd összetevői egy év alatt?
Illusztráció: Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A poszt-Covid gazdasági átrendeződés miatt tavaly az egész világon berobbant az infláció, sokan pedig úgy érzik, egyre kevésbé tudnak rendesen bevásárolni a fizetésükből. Most a Spar 2021-es és 2022-es húsvéti akcióit összehasonlítva próbáljuk kideríteni, mennyivel drágulnak az élelmiszerek igazából.

Tavaly márciustól idén márciusig 13 százalékkal drágultak az élelmiszerek a KSH szerint, de sokan úgy érzik, ennél jóval nagyobb mértékben emelkedtek az élelmiszerárak az utóbbi időben. A Publicus márciusi közvélemény-kutatása például azt hozta ki, hogy a magyarok átlagosan 24 százalékos áremelkedést érzékeltek, ami jelentősen eltér a hivatalos 8,5 százalékos értéktől.

Legutóbbi cikkünkben megnéztük, mennyit drágult egy magyar család átlagosnak mondható hétvégi bevásárlása a Lidlben 2021 decembere és 2022 májusa között, és kiderült, hogy nem egészen öt hónappal később közel 20 százalékkal került többe ugyanaz a vásárlói kosár. Mindezt ráadásul úgy, hogy a G7 mérése szerint a diszkontláncok közül idén április végén még a Lidl volt a legolcsóbb.

Fontos megjegyezni, hogy a Sparnál az akciós árak változása nem indikálja az infláció igazi mértékét, jellemzően ugyanis nem az olyan alapvető termékeket szokták akciózni, amiből minden héten vásárolunk (például kenyér, tej, tészta, rizs) hanem az eggyel különlegesebbeket. Ennek ellenére nagyon érdekes összehasonlítani, hogy például egy többfogásos húsvéti családi ebéd összerakása mennyivel drágult meg egy év alatt.

Húsvéti sonka a gazdagok asztalán

A húsvéti családi összejövetelek elengedhetetlen része a sonka, amit viszont ízléstől és osztályhelyzettől függően különböző alapanyagokból is lehet készíteni. A húsok drágulása általános jelenség, kíváncsiak voltunk, a Spar hogyan árazza be a különböző fajtákat 2021 áprilisában és 2022 áprilisában. Az eredmények elég különbözőek, de az általános drágulás nem tagadható:

A kilenc húsfajta közül hét drágult a Sparnál ebben az évben, csak a füstölt hátsó csülköt és a Pick békebeli tarjáját sikerült jobban leakciózni 2022-ben, mint 2021-ben. Van viszont egy nagy nyertese az évnek, ez pedig a marhalábszár, aminek egy év alatt 1999 forintról 3690 forintra nőtt az ára, ez pedig 84 százalékos drágulást jelent.

De hogy ne csak egy árufajtát vizsgáljunk, megnéztük az akciós kiegészítők, süteményalapok, alkoholos italok és sok más termék árának változását is. Itt is általános trend a drágulás, de jellemzően azért kisebb mértékben, mint a húsoknál. Jelentősen drágult az Omnia kávé, és a torma is, de a sörök ára például alig változott ebben az évben.

Csak a fizetésem nőne ilyen gyorsan!

Ha csak a Spar akciós termékeiből indulunk ki – ami természetesen nem általános érvényű, így statisztikailag nem is szakszerű –, akkor nem lőtt nagyon messze a KSH, amikor 13 százalék környékére becsülte az élelmiszerek árának növekedését 2022 márciusára. Bár ebben a listában nemcsak ételek, hanem alkoholos italok is vannak, az összes vizsgált termék átlagos drágulása elég jól körüllövi a 13 százalékot.

Az ön bevásárlása mennyivel drágult?

Akkurátusan el szokta tenni a blokkokat, nyugtákat, számlákat? Napról napra vezeti a kiadásait kockás papíron, excelben vagy okos kis pénzügyi appokban? Nyilvántartja, mennyit és mire költött tavaly májusban a hó eleji nagybevásárláson, a hétvégi piacozáson vagy a sarki kisboltban? Ön a mi emberünk! Küldje el, melyik boltban, mennyi idő alatt és mennyivel drágultak a bevásárlásai, kedvenc és nélkülözhetetlen termékei – ha megírja, mi megírjuk!

A legjobban dráguló öt termékből négy húsáru, egy év alatt legjobban a frankfurti virsli (25 százalék), az Omnia kávé (21 százalék), a füstölt tarja (18 százalék), a kötözött lapocka (17 százalék) és a császárszalonna (17 százalék) ára növekedett. A sörök ára jellemzően alig növekedett (Pilsner Urquell 0 százalék, Borsodi 2 százalék, Staropramen 6 százalék és Heineken 7 százalék), de a töményitalok sem drágultak meg nagyon (Baileys 3 százalék, Unicum 5 százalék).

Érdekesség a három termék, aminek az általános infláció ellenére csökkent az ára a két húsvét között. Nem valószínű, hogy a Pick tarja, a hátsó csülök és golden alma beszerzése vált volna olcsóbbá, valószínűbb, hogy idén egyszerűen ezeknél a termékeknél akartak nagyon vásárlócsalogató akciókat bevetni.

Az árnövekedéseket átlagolni természetesen nincs értelme, de hozzávetőlegesen mégis azt lehet becsülni, hogy egy (húsvéti) családi ebéd összetevői idén 10-15 százalékkal voltak drágábbak, mint 2021-ben. Tekintve pedig, hogy a KSH szerint idén januárra 13,7 százalékkal növekedtek a reálbérek, ki lehet mondani, hogy a legtöbbeknek nagyjából hasonló nehézséget okozhatott egy ilyen ünnepi bevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

Azt, hogy miért szálltak el az árak a koronavírus-járvány után, ebben a cikkünkben elemeztük ki, arról pedig, hogy milyen élelmiszerválság jöhet az orosz–ukrán háború miatt, itt írtunk bővebben.

Mi akkor is kérdezünk, ha valaki nem akar válaszolni Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogass