A méregdrága szupervonatos sorozat, ami a tévézés történetének egyik legnagyobb bukása lett

2021. augusztus 18. – 23:37

frissítve

A méregdrága szupervonatos sorozat, ami a tévézés történetének egyik legnagyobb bukása lett
A Supertrain makettje – Fotó: Gary Null / NBCU Photo Bank

Másolás

Vágólapra másolva

A televíziózás történetének egyik legnagyobb bukásaként emlékeznek arra a rendkívül drága sorozatra, amelyet Supertrain (Szupervonat) néven mutattak be 1979-ben az Egyesült Államokban. A sorozat egy futurisztikus vonaton játszódó történettel próbálta lenyűgözni a nézőket, a költséges díszlet mellett azonban nem fektettek megfelelő hangsúlyt a szereplőválogatásra és a forgatókönyvre, ezért sok millió dolláros égés lett belőle, ami majdnem maga alá temette az USA egyik legnagyobb tévétársaságát, az NBC-t.

Abban olyan nagyon meghökkentő dolog nincs, ha egy sorozatból nem készül második évad. Egy amerikai tévés szakértő néhány évvel ezelőtt arról beszélt, hogy a sorozatok mintegy 20 százalékából készül második évad is, azóta persze teret hódítottak a streamingszolgáltatók, és lehet, hogy ez valamelyest változtatott a korábbi arányokon, de a sorozatok többségéből csak egyetlen évad készül.

Az 1979-ben bemutatott Supertrain esetében azonban – ami akkor a valaha volt legdrágább tévés sorozatnak számított – nemhogy második évad nem készült, hanem még az elsőt sem forgatták le teljes egészében, csak kilenc rész, fél évad ment le a produkciót gyártó NBC-n.

Milliárdok mentek el a díszletre

A Supertrain műfaja valahol az akciófilm, a kalandfilm és a sci-fi közös metszetében határozható meg. A történet egy nukleáris meghajtású, futurisztikus gyorsvonaton játszódott, amellyel 36 óra alatt lehetett New Yorkból Los Angelesbe jutni, és az utasok kényelmét úszómedence, diszkó, mozi és bevásárlóközpontok is szolgálták. A cselekményt az utasok egymás közötti konfliktusai alakították (ékszerlopás, egy elítélt túszul ejti a többi utast, stb.).

A készítők a külső felvételekhez méregdrága, csúcstechnológiás modellvonatokat építettek, három különböző méretben. Az egyik ilyen modellvonat ripityára tört, csak ez a baleset 250 ezer dollárnyi (mai árfolyamon 75 millió forintnyi) kárt jelentett, a modellt ugyanis újra kellett építeni.

Elöl ült a masiniszta – Fotó: Gary Null / NBCU Photo Bank
Elöl ült a masiniszta – Fotó: Gary Null / NBCU Photo Bank

Egyébként csak a modellvonatokra és a díszletre ötmillió dollárt (mai árfolyamon másfél milliárd forintot) költött a csatorna, sőt, más források még többről, tízmillióról írnak. Ráadásul mivel sietniük kellett, hogy a kitűzött időpontban el tudjon indulni a sorozat, rengeteg túlórapénzt is kellett fizetniük a stábnak, hogy időben elkészüljenek a munkával.

A sorozatot gyártó NBC szerződtette Fred Silverman producert, és abban reménykedtek, hogy a csatorna rövid távon megelőzi nézettségben a vetélytársait. De a Supertrain bukásáért nem tehető teljes egészében felelőssé Silverman, mert a sorozat már javában készült, amikor leigazolták. Az NBC-nél egyébként leginkább a rivális ABC-n futó Love Boat című sorozatot akarták kiütni a nézettségi listák éléről.

Lapos történet, siralmas nézettség

Amikor végül 1979-ban bemutatták a sorozatot, a nézettsége siralmas volt, pedig nagy marketingkampánnyal ágyaztak meg a bemutatónak. A kritikai fogadtatás is rendkívül negatív volt. Az esztéták leginkább azt kifogásolták, hogy a készítők túl nagy hangsúlyt fektettek a futurisztikus vonatra, hiányzott viszont a karakterek mélysége, és a történet is rendkívül lapos volt.

De a nézői visszajelzések alapján a vonatdíszlet sem működött igazán, túlságosan sötét és kicsi terek voltak benne, az úszómedence is irreálisan kicsi volt, és a diszkó világító táncparkettje is nagyon gagyinak hatott. Probléma volt az is, hogy míg a nagy rivális Love Boatban jó pár sztár szerepelt, a Supertrainben eleinte nem igazán voltak ismert színészek, márpedig ha a nézettség az elsődleges, akkor ez nem utolsó szempont. A sorozat minden rész elején látható intrója amúgy ez volt:

Mivel akkor már egy rakat pénzt ráköltöttek, a csatorna nem engedte el azonnal a dolgot, többféleképpen is megpróbálták megmenteni a sorozatot. Az első öt epizód után

  • lecseréltek egy producert;
  • lecseréltek több szereplőt is, és olyan – akkoriban ismert – vendégszereplőket hívtak meg, mint Tony Danza, Rue McClanahan és a magyar származású Gábor Zsazsa;
  • kétségbeesésükben az egyik legkevésbé kreatív nézettségszerző technikát is bevetették: bikinis modelleket raktak a sorozatba;
  • átdolgozták a műfajt is, csökkentették az akciódrámákra jellemző elemek számát, és inkább sitcom irányba tolták a történetet.

De a hírességek és az évad közben történt váltások sem tudták megmenteni a sorozatot. A három hónap alatt lement kilenc epizód után az NBC lelőtte a Supertraint.

A BBC inkább le se adta

A csatorna egyébként külföldre is eladta a sorozatot, azt remélték, hogy ezzel jócskán ellensúlyozni tudják a gyártási költségeket. Például a BBC is megvette a jogokat, de az amerikai bukás és negatív fogadtatás után inkább soha nem adta le a sorozatot.

A Supertrain egyik hosztesze, Rhonda Foxx – Fotó: Gary Null / NBCU Photo Bank
A Supertrain egyik hosztesze, Rhonda Foxx – Fotó: Gary Null / NBCU Photo Bank

Az NBC vezető producerének, Silvermannek a legenda szerint annyira elege lett a Supertrainből, hogy bement a stúdióba, és akkorát rúgott az egyik öntöttvasból készült modellvonatba, hogy eltörte az egyik lábujját.

Az NBC-nek akkoriban kifejezetten nehéz napjai voltak, hiszen a Supertrain bukása utáni évben, 1980-ban az Egyesült Államok bojkottálta a moszkvai nyári olimpiát, amit a csatorna közvetített volna, így további több millió dollár reklámbevételtől estek el. A két hatalmas bukta majdnem csődbe is vitte a csatornát.

Forrás: AVClub / Quora / MeTV / Core77 / Wikipedia

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!