Steven Spielberg egy dollárt keresett az első igazi filmjével

2021. június 07. – 05:08

Másolás

Vágólapra másolva

Steven Spielberg az egyik legsikeresebb filmrendező, akinek a nevéhez olyan klasszikusok kötődnek, mint A cápa, az Indiana Jones-filmek, a Jurassic Park és a Schindler listája. Filmjei több milliárd dollár nyereséget termeltek, a munkásságát díjak tucatjaival ismerték el. Az első egész estés filmje azonban éppen csak megtérült, az 1964-ben bemutatott Firelight (Tűzfény) című ufós sci-fi ötszáz dollárból készült, és az anekdota szerint ötszázegy dollár bevételt hozott.

Spielberg valódi csodagyerek volt, 12 évesen már az apja kamerájával forgatott 8 mm-es filmeket, később pedig egy 40 perces háborús filmet is készített az iskolatársai közreműködésével. Fiatalkorában szinte minden szombatját egy phoenixi moziban töltötte, ahol olyan filmek voltak rá nagy hatással, mint az Arábiai Lawrence (1962) és a Madarak (1963).

Dennis Weaver a Párbaj című 1971-es Spielberg-filmben – Fotó: Walt Disney Television via Getty Images

A 135 perces Firelight egy sci-fi-eposz volt, amit ő írt és rendezett. A film függetlenebb nem is lehetett volna, igazi családi és baráti összefogással készült. A „producerek” Spielberg szülei, Arnold és Leah voltak, az egyik főszereplő a húga, Nancy Spielberg volt. A többi szereplő is Spielberg akkori iskolájából, az arizonai Arcadia középiskolából került ki. A film zenéjét is Spielberg szerezte, eredetileg klarinéton komponálta, amit aztán az édesanyja (aki korábban zongorista volt) ültette át zongorára. A kész művet az iskola zenekara adta elő. A filmet főként hétvégente és esténként forgatták Spielbergék otthonában és garázsuk környékén. A külső jeleneteket az iskola közelében lévő bozótosban vették föl.

A történet szerint egy tudóscsapat tagjai különös fényeket látnak az égen, ami után sorra tűnnek el az emberek és az állatok a Freeport nevű kitalált amerikai városból. A cselekmény több szálon fut, az egyik ufóhívő tudós a CIA-t próbálja meggyőzni, hogy a földönkívüliek állnak az eltűnések mögött, egy másik mellékszál pedig az egyik tudós házassági viszályáról szól. A film csavaros befejezésében három idegen (akiknek csak az árnyékuk jelenik meg) leszáll a Földre, és felfedi a tervét: el akarják rabolni egész Freeportot, hogy egy emberi állatkertet hozzanak létre a szülőbolygójukon, az Altarison.

A filmet csak egyszer, 1964. március 24-én vetítették le a Phoenix Little Theatre nevű moziban. „Egy dollárt kértünk jegyenként. Ötszáz ember jött el a filmre, és azt hiszem, valaki valószínűleg két dollárt fizetett, mert egy dollár nyereséget termeltünk azon az estén” – mondta Spielberg az Inside the Actor's Studio című műsorban adott interjújában.

A Firelight nagy része sajnos elveszett. Spielberg pár évvel később egy producernek adta kölcsön a film tekercseit, hogy megmutassa a képességeit. Amikor vissza akarta kérni a filmet, a produkciós cég már megszűnt, a tekercsek pedig eltűntek. A film megmaradt, de legteljesebb változata mindössze két perc és ötven másodperc hosszúságú, azonban ez is elég ahhoz, hogy érzékeltesse, a tizenéves Spielbergnek milyen lehetőségei voltak a filmezéshez. 1964-ben a filmművészeti iskolákon kívül rendkívül kevés információ állt rendelkezésre a filmkészítés technikájáról, legfeljebb a helyi moziban látott filmeket lehetett tanulmányozni.

Bár a Firelight volt Spielberg első elkészített filmje, sokan mégsem ezt tekintik a rendezői debütálásának, hanem az 1971-ben bemutatott Duel (Párbaj) című filmet. Az viszont kétségtelen, hogy Spielberg sokat merített a Firelightból, amikor a harmadik nagyjátékfilmjét, a Harmadik típusú találkozásokat forgatta.

Felhasznált források:

  • Check Out 'Firelight', a 17-Year-Old Steven Spielberg's Lost First Feature Film (No Film School)
  • Watch a Clip From Spielberg’s Early Lost Film Firelight (Vulture)