A mohácsi töredékébe kerülne a győri híd, de időpontja sincs a 2022-ben leállított beruházás újraindításának
2025. január 18. – 15:32

A Modern Városok Program keretében kellett volna már évekkel ezelőtt megépíteni Győrben a Mosoni-Duna-hidat, illetve a hozzá kapcsolódó, kicsivel több mint egy kilométeres utat. Erre a belső tehermentesítő szakaszra nagy szükség lenne a városban, de a beruházást az indulás előtti utolsó pillanatban, 2022-ben több másikkal együtt leállították. A mohácsi Duna-híd építésének mostani bejelentése után sok győri azt gondolta, hogy ez jel lehet a két éve még 2024-re ígért indulásra, de az Építési és Közlekedési Minisztérium Telexnek küldött válasza lelohasztja a kedélyeket.
Lázár János minisztériuma azt írja, hogy „az érintett győri fejlesztés megvalósítása továbbra is tervezett, ehhez a szükséges tervek rendelkezésre állnak. Ugyanakkor a megvalósítási feladatok megkezdéséhez újabb kormánydöntésekre, majd azt követően forrásbiztosításra van szükség. Tekintettel arra, hogy ezen döntések még nem születtek meg, így a megvalósítás időpontja sem ismert jelenleg.”
A győri Mosoni-Duna híd kivitelezését a 2022-ben a közbeszerzésen nyertes cég (a Strabag) 32,86 milliárdért vállalta. Vagyis tizede volt annak az összegnek, amennyiből a mohácsi Duna-hidat most tervezik építeni. Azt a hidat, amelynek szükségességét a fuvarozók megkérdőjelezik, Lázárék viszont elmagyaráznak.
Győrben nem kérdés, hogy a Mosoni-Duna-hídra nagy szükség lenne, mert ez belső tehermentesítője lenne a városnak, ami naponta legalább kétszer teljesen bedugul. Úgy számoltak, hogy 2025-re napi 12 ezer autó halad majd át a tehermentesítőn, 2035-re pedig a forgalom elérheti a 18 ezret.
A győri híd projekt egy belső tehermentesítő útból és hozzá kapcsolódó hídból áll, még pontosabban egy
- 200 méter hosszú, kétszer kétsávos hídról és
- 1,2 kilométeres útról,
- zajvédő falról,
- körgeometriájú csomópontról és
- körforgalomról.
A beruházás szükségességét senki nem vitatja Győrben, és ha leszámítjuk azokat az ingatlantulajdonosokat, akik a városrész egyik legdrágább részén azzal szembesültek, hogy a belső tehermentesítő nyomvonala meglehetősen közel lesz hozzájuk, azt is mondhatjuk, hogy nagyon várt fejlesztése ez Győrnek.
A 2022-es országgyűlési választás kiemelt témája volt ez a híd, amelyről akkor már öt éve, 2017-ben döntöttek. Azzal a kiegészítéssel ráadásul, hogy a kivitelezésnek 2019-ben el kell kezdődnie. Nem kezdődött el, a helyi fideszes győri országgyűlési képviselő 2021-ben azt posztolta, azon dolgozik, „hogy a belső elkerülő építése még ebben az évben elkezdődjön”.
Van még egy csavar a történetben, a NIF Zrt. ugyanis 2021 novemberében a kiadott környezetvédelmi engedélyek alapján 8,5 hektáron kivágta a fásszárú növényzetet, megtisztította a terepet a munkákhoz. Egy hónappal később, 2021. december 22-én pedig megkötötték az ideiglenes szerződést a leendő kivitelezővel, a Strabaggal is.

A 2017 óta eltelt idő az árat is megnyomta, az eredetileg tervezett 22,5 milliárd forint helyett 32,86 milliárdért vállalta 2022-ben a munkát a győztes cég. De a határidő már 2022 júniusában sürgetett, ugyanis ha a hónap végéig nem kötik a szerződést, akkor az az ár semmissé válik. Nem kötötték meg, az ajánlat érvényét vesztette. Nem tudni, hogy 2025-ben mennyiért vállalná a Strabag vagy bárki más a munkát, de a mohácsi 359 milliárdos Duna-hídnak bizonyosan a töredéke lenne.
Az egyik 2022-es kormányinfón feltették fel a kérdést Gulyás Gergelynek a győri fejlesztésre vonatkozóan, a miniszter akkor azt válaszolta, hogy a győri projekt nincs veszélyben, a meg nem kezdett építkezéseket 2024-re halasztják. Hogy ebben hisznek-e töretlenül a beruházás felelősei, nem tudni, az biztos ugyanakkor, hogy nem engedik, hogy növényzet ismét utat törjön azon a csaknem kilenc hektáron, amelyet megtisztítottak. A nyomvonal most is tisztán látszik, ezt a friss felvételünk is bizonyítja.
Ez lenne az ötödik híd, Győrben ugyanis jelenleg négy híd ível át a Mosoni-Duna felett. A Kossuth hidat a II. világháborúban bombatámadás érte, 1950-ben építettek újjá. Az Árkád közelében lévő Széchenyi hidat 1979-ben, a Jedlik Ányos hidat 2010-ben vették birtokba az autósok. A legújabbat a győri hídépítő mérnökről, Klatsmányi Tiborról nevezték el, ezt a hidat 2018-ban adták át.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.