Álmosan indul a reggel a Keletiben, a vonatok egyharmada még külső állomásról indul
2024. augusztus 27. – 07:38
Kedd hajnalban fokozatosan, de újraindult a forgalom a Keleti pályaudvaron. Egyes vonatok azonban továbbra is más budapesti állomásokra érkeznek és máshonnan indulnak, a részletekről itt írtunk. Kollégánk beszámolója szerint a Keleti reggel hétkor álmos, nyugodt pályaudvarnak tűnt, összesen két vonat állt bent. A hétkor induló vonatok több mint egyharmada külső állomásról futott ki.
A 12 darab 7 órás vonat közül négy máshonnan indult: a soproni és a pécsi IC Kelenföldről, a gödöllői Rákos állomásról. A szolnoki z60-as eleve 10 perc késéssel indul. Tumultus nincs, körülbelül harminc utas próbál tájékozódni a nagy utastájékoztató tábla előtt, de számuk folyton növekszik. Eközben egy elővárosi vonaton a jegyellenőr útközben, Rákos állomás előtt jelentette be az utasoknak, hogy a Keletiig mennek.
Reggel hét és nyolc óra között az érkező vonatok zöme 5-10 perces késéssel ért be. A nagy részük tele van, hullámokban érkeznek a tömegek. A pályaudvaron kint vannak a MÁV sárga mellényes segítői, akik igyekeznek tájékoztatni a tanácstalan utasokat.
Hétfő kora délutánra mindegyik kisiklott kocsit visszaemelték, és a szakemberek megkezdték a vasúti pálya helyreállítását a Keleti pályaudvar bevezető vágányain annak érdekében, hogy kedd reggeltől már minden vonalról fogadhasson vonatokat a főpályaudvar. A forgalom mihamarabbi újraindítása érdekében keddre virradóra az éjszakai órákban nagygépes vágányszabályozást végeztek, ez a megszokottnál nagyobb zajjal járt. Az aktuális helyzetet és a forgalmi korlátozásokat itt tudják megnézni.
Mi történt a Keletiben?
Vasárnap a Keleti pályaudvaron kisiklott a Kolozsvár felől érkező InterCity öt kocsija, szerencsére senki nem sérült meg. A MÁV hétfői sajtótájékoztatóján Németh Réka pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettes közölte, hogy egy váltóalkatrész törése előzte meg az IC kocsi kisiklását. Pafféri Zoltán vezérigazgató a Telex kérdésére megerősítette, hogy valóban a közelben volt egy másik vasúti szerelvény is, amelynek vezetője időben és megfelelő módon reagált, vészfékezett, amivel megelőzte, hogy a két vonat összeütközzön.
A Keleti bevezető vágányokon 40 km/h a megengedett sebesség, a szerelvények maximum ennyivel haladhatnak. A történtek további kivizsgálását a rendőrség bevonásával végzik. Ennek a vizsgálatnak kell választ adnia arra a kérdésre is, hogy voltak-e egyéb, a balesetet befolyásoló körülmények. Azaz hogy
a váltótörés oka vagy következménye volt-e a balesetnek.
Legutóbb július 30-án vizsgálták az érintett váltó műszaki állapotát, ekkor mindent rendben találtak, de a baleset után elrendelték az országos hálózat összes ilyen váltójának rendkívüli felülvizsgálatát.
A pályaudvarnál hétfő reggel még tartott a mentés, ezért a pályaudvar nem indított és nem fogadott vonatokat, valamint a három budapesti fejpályaudvar egyikének teljes kiesése miatt több ezer utasnak kellett hosszabb menetidőre számítania a Budapest–Győr–Hegyeshalom-, a Budapest–Pécs-, Budapest–Kaposvár-, a Budapest–Hatvan–Miskolc-, illetve a Budapest–Újszász–Szolnok-vonalon.
Vitézy Dávid hétfő este megosztott egy tervrajzot a Facebookon abból a 2022-es engedélyezési tervből, amely annak a „vasúti váltókörzetnek az újjáépítésére és cseréjére készült”, ahol vasárnap egy váltóalkatrész eltört, és emiatt a Keleti pályaudvarra tartó InterCity kisiklott. A közlekedési szakember szerint több másik mellett ezt a beruházást is törölte fekete filctollával Lázár János 2023-ban, amikor „a tervezési munkákat leállította, a félkész terveket a kukába dobta és a már megszerzett uniós forrást is inkább visszaadta”.